23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bliver Københavns gader klar til Formel 1?

300 km/t over Langebro. Drøm eller mareridt? København er tæt på at lægge asfalt til verdens største motorløb. Men politisk uvilje, økonomien og en grøn profil kan spænde ben.

TURISTMAGNET København og Danmark har aldrig været tættere på at være vært for verdens største motorsportsbegivenhed; Formel 1. Med et opsigtsvækkende makkerpar, bestående af rigmanden Lars Seier Christensen og den tidligere Venstreminister Helge Sander, er en plan klar for at få en af verdens største sportsbegivenheder til landets hovedstad allerede i 2020.

Men vejen er brolagt med chikaner, bump og politisk kandestøberi, som i sidste ende truer med at køre planerne af banen.

Det er især den politiske uvilje mod at lade et snes benzindampende racerbiler over flere dage drøne rundt i en by, der ellers prøver at bryste sig af at være en grøn, bæredygtig og cykelvenlig hovedstad. Modstanden går blandt andet på, at byen vil blive lukket ned i de dage, løbet køres. Dertil kommer klargøring af baneforholdene, som blandt andet vil kræve at trafiklys og vejheller skal fjernes, mens løbet står på. Desuden skal ny asfalt lægges på dele af den 4,6 km lange bane.

Banen er layoutet af den anerkendte tyske Formel 1 banekonstruktør Hermann Tilke med assistance fra Jan Magnussen, som har tegnet en bybane i stil med den i Aserbajdsjans hovedstad Baku. Pit- og paddockområdet skal enten placeres foran Christiansborg eller Glyptoteket.

Den tredje mulighed, som var Hermann Tilkes foretrukne, ved Den Sorte Diamant lader sig næppe gøre, da ind- og udgangen til pitten ikke kan ikke blive lang nok.

Overborgmester Frank Jensen (S) har, uden den store begejstring, nikket ja, måske. Mens teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten er lodret imod.

- Formel 1 er noget, der promoverer biler, og biler er ikke noget, vi gerne vil have flere af i København. Vi vil gerne have færre biler, har hun udtalt til Politiken.

Skal blive en vejfest for alle

Dog har et flertal i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune, med overborgmesteren i spidsen, besluttet at se nærmere på muligheden for at afvikle et Formel 1-løb i Københavns gader.

- Et flertal i København er positive overfor at indgå i en videre dialog med regeringen om et Formel 1-løb i København, siger Frank Jensen.

Betingelserne er, at staten skal være formel partner og støtte projektet, at Formel 1 ikke må medføre kommunale udgifter, samt at gener skal minimeres og koncentreres omkring løbsweekenden. Derudover må Formel 1-løbet ikke blive en "lukket fest", ligesom det skal skabe "gode arbejdspladser i København".

Lars Seier Christensen glæder sig over de positive meldinger fra Frank Jensen.

- Vi, som arrangører og F1 organisationen, er helt opmærksomme på, at vi skal sikre, at dette bliver en entydig god oplevelse for København og Danmark. Det er vi sikre på, at vi kan gøre - det bliver en fantastisk folkefest og en event, der understøtter og styrker Københavns internationale image. Det kommer til at give uhørt international branding af hovedstaden og hele Danmark, og det bliver en økonomisk overskudsforretning for Danmark, både direkte og indirekte! Lad os sikre, at det lykkes at få F1 til København i 2020, lød reaktionen videre fra ham på Facebook.

Flere af regeringens topministre, blandt andre finansminister Kristian Jensen (V) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), har offentligt skubbet på for at få projektet kørt over målstregen.

I det forslag, Seier og Sander har på tegnebrættet, skal der opstilles tribuner langs banen i Indre By omkring Amager Boulevard med plads til over 100.000 tilskuere. Billetterne vil koste omkring 3000 kroner i gennemsnit, hvor de dyreste vil løbe op i omegnen af 50.000 kroner, mens de billigste vil koste omkring en tudse. Desuden vil der blive etableret fan-områder med storskærme.

Pris: En halv milliard

Næste bremseklods er økonomien. Det vil koste i omegnen af 500 millioner kroner at få Formel 1 til byen. Bagmændene Seier og Sander regner med at kradse halvdelen hjem gennem private investorer. Resten skal staten og Københavns Kommune spytte i kassen. Desuden skal et par andre formaliteter falde på plads. Blandt andet skal ejeren af hele Formel 1 cirkusset, amerikanske Liberty Media, nikke OK, så København kan få en Formel 1-licens. Og her er byer som London, New York og Las Vegas også i spil.

Den danske Formel 1-ekspert Peter Nygaard mener, at chancerne for at få løbet til København både er realistiske og gode.

- Det er et super banelayout, og København nyder masser af anseelse rundt omkring i verden. Et Formel 1 herhjemme vil både styrke racerløbet og Københavns image, lyder det fra Peter Nygaard.

Bilfri by og grønt image under racet

Den erfarne Formel 1-ekspert er dog ikke blind for den uvilje, som især venstrefløjen af Borgerrepræsentationen i København møder op med. Men her gælder det om, mener Peter Nygaard, at tænke positivt og kreativt:

- Enhedslisten har for eksempel i årevis arbejdet for en bilfri weekend i København. Her er en fantastisk mulighed for at få ideen gennemført: Når vi nu alligevel skal omdanne en række vigtige gader til Formel 1-bane, hvorfor så ikke indføre bilfri weekend i hele byen? Det vil tvinge tilskuerne til at benytte byens nye Metro og dermed understrege byens grønne profil. Og til de københavnere, der mener, deres by for ofte bliver generet af store events: Den bilfri Formel 1-weekend vil være en oplagt mulighed for også at gennemføre Copenhagen Maraton eller Half-Maraton ved samme lejlighed.

Hvis de spektakulære planer om Formel 1 midt i København i 2020 skal realiseres, skal aftaler med det offentlige falde på plads inden for de nærmeste måneder, lyder meldingen fra Helge Sander.
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078