23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tysk udbyder skruer op for ATF-maskiner

Endnu en spiller kan se et voksende forretningsområde ved at skifte olie på automatgearkasser.

SELVKØRT Den tyske industrikæmpe Liqui Moly er en blandt flere store producenter, som vil have en del af kagen på markedet for maskiner til at skifte olie på automatgearkasser - de såkaldte ATF-maskiner. Arbejdet med at skifte olie er nemlig væsentligt mere kompliceret end med motorolie, og en automatisk proces er nødvendig for at skifte den fulde mængde af olie. Liqui Moly sammenligner de to arbejdsgange:

Ved motorolieskift åbnes udtømningsskruen, og al olien løber ud. Hvis man gjorde det samme på en automatgearkasse, ville en masse af den gamle olie blive i systemet - op til 2/3 af den samlede oliemængde. Derfor lancerer firmaet nu Gear Tronic II, der ifølge producenten gør det muligt at skifte alt olien.

Den følsomme proces med samtidig tømning og fyldning af gearkassen sker helt automatisk og skal ikke overvåges af mekanikeren. Menuerne på touchscreenen er computerstyrede og meget intuitive. For at aflaste mekanikeren i sit arbejde omfatter Gear Tronic II en bildatabase, der viser, hvilken gearkasseolie der kræves til den pågældende bil, og hvor meget der skal fyldes på. Det skal lette det daglige arbejde og beskytte mod fejl og dyre reklamationer.

Mersalg af olie
Motor-magasinet var forleden på besøg hos Autocenter København i Hvidovre, hvor producenten Brain bee, der i samarbejde med Champion, også er gået ind på markedet demonstrerede, hvad en moderne ATF-maskine kan.

Demonstrationen foregik på en ældre Volkswagen Touran med DSG. Her var det den italienske tekniker Roberto Lolli, som gennemgik procedurene for netop det automatiske produkt, som de producerer og som i Danmarks distribueres gennem DK Lube. Og er man fan af mersalg i form af olie, er der godt nyt i forhold til ATF-maskiner.

- Jeg ved nu, at jeg skal bruge syv liter gearkasseolie til denne type gearboks. Jeg ved også, at den mængde skal suppleres med omkring fire ekstra liter, da der bruges ekstra olie i processen. Men den ekstra mængde olie er givet godt ud, og et korrekt olieskifte kan ikke udføres uden, lød det fra Roberto Lolli.

- Nu er vi egentlig klar til at gå i gang. Maskinen fortæller selv, hvordan vi på den her gearkasse skal montere olieslangerne. Det er også lige meget, hvilken rækkefølge det sker i, for maskinen tilpasser det selv.

Normalt er det en proces, som de fleste mekanikerne laver manuelt, præcis som man stadig kender det på mange andre værksteder. Og når aftapning af olie og påfyldning skal gennemføres i hånden, får man ifølge folkene fra Autocenter København og den italienske ATF-tekniker kun skiftet omkring 60 procent af olien.

Skal bruges varsomt
Men selv om det jo som udgangspunkt lyder ‘nemt og bekvemt’, skal man være opmærksom på, at ATF-maskiner skal bruges varsomt og først efter nøje instruktion skal man kaste sig over processen. Forkert brug kan nemlig resultere i en ødelagt gearkasse og en stor ekstraregning for det værksted, som har udført rensningen.

Det mener Jonas Sejersen, som er indehaver af B-K Auto i Risskov ved Aarhus. Her har man 45 års erfaring med specialarbejde inden for gearkasser, og som Motor-magasinet blev kontaktet af forleden.

- Jeg oplever desværre, at mange mekanikere, som ikke har erfaring med automatgear, køber sådan en maskine og bliver stillet i udsigt, at de nærmest med tryk på en enkelt knap kan tilføre nyt olie og rense gearkassen helt uden yderligere problemer. Men sådan går det bare langt fra, og i værste fald kan det betyde store efterregninger for værksteder, der ikke tænker sig om, forklarede Jonas Sejersen fra B-K Auto.

Sagen er nemlig, at hvis man udskifter olie på en moderne automatgearkasse, er der en række forbehold, man skal tage, før man blot kaster sig ud i opgaven. Først og fremmest skal man have helt tjek på, hvordan gearkassen er opbygget i forhold til placering af oliefiltre.

- Problemet ligger ikke i at få selve maskinerne til at skylle og rense, men mere i det, at mekanikerne ganske enkelt ikke bliver vejledt godt nok i at betjene dem. Og ikke mindst at efterse den olie og de fragmenter, som skylles fri ved processen. Her kan oliefilteret blive fyldt, og så kan det blive rigtig dyrt, siger Jonas Sejersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.199