MOTORSPORT Blot otte gram. Så lidt var forskellen på, om et italiensk Formel 1 team ville lave en samarbejdsaftale med danske House of Composites (HOC) i Vamdrup ved Kolding om levering af specielt udviklet kulfiber-varmeskjold, der kan klare 200 grader mod normalt 180 ved racerens udstødning. Og det ærgrer indehaver og stifter Tim M. Hansen - oprindeligt udlært mekaniker og siden diplomingeniør med speciale i kompositmaterialer.
- Jeg havde først fremstillet et skjold, der vejede 119 gram, hvilket var bedre og lettere end konkurrenternes, i kraft af en egenudviklet fremstillingsproces og et specielt resin-system, der limer fibrene sammen. Det fandt italienerne yderst interessant, fortæller Tim M. Hansen og fortsætter:
- Men overfladen havde små prik-huller. Så i min iver efter at lave et perfekt udseende skjold valgte jeg at benytte et nyt batch-resin til at lave et nyt skjold. Det fik en perfekt overflade, men vejede 127 gram - otte mere end det første. Så var det lige meget - teamet var ikke interesseret, for det vejede for meget, selv om kvaliteten var perfekt!
Sjove tider på Le Mans
Anekdoten fortæller, hvor ultra-detaljeret Formel 1 arbejder. House of Composites, HOC, vil gerne levere, og har besøgt så godt som alle F1-teams, efter at have skabt dele med succes til Le Mans-teams og danske topteams i motorsport siden stiftelsen af HOC i 2005.
Til Le Mans har HOC udviklet dele til så at sige alle de franske teams - Pescarolo, Oreca, Oak Racing, Peugeot. Og kun til LMP prototyper. Det var både sportsligt og kommercielt en succes, fortæller Tim M. Hansen.
- Det var sjove tider, hvor vi var på Le Mans hvert år og havde stumper med. Når man kom i pitten, kunne man stå og glæde sig over "den og den del på bilen har jeg lavet", fortæller Tim M. Hansen.
Kulfiber fra Kolding var otte gram fra Formel 1
Tim M. Hansen og hans House of Composites har fundet formlen til at bage superlette og stærke kulfiber-dele til Le Mans og anden motorsport - og Formel 1 kan være næste udfordring, for det har været meget tæt på.