23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ford i haserne på forsikringsbranchen

Mange kender ikke forsikringsselskabets vilkår, og det går ud over sikkerheden, mener Ford-importøren, som laver landsdækkende kampagne.

KARROSSERIDELE Hvis uheldet er ude, og bilen skal repareres, har de fleste kunder tiltro til, at det sker på bedste vis, og at de får bilen tilbage i samme stand. Flere forsikringsselskaber beder dog autoværkstederne om at benytte uoriginale eller brugte dele ved reparation af en skade, og det kan have konsekvenser for sikkerheden og bilens garanti, påpeger den danske Ford-importør.

En ny undersøgelse udarbejdet for Ford Danmark viser, at seks ud af ti danskere ikke kender deres forsikringsvilkår omkring brug af reservedele. Forsikringsbetingelserne er uigennemskuelige, og nu går Ford ind i sagen for at skabe bevidsthed hos kunderne.

I 2017 var der i alt over 340.000 takserede skader på person- og varebiler i Danmark. Når bilen skal repareres, kan der være stor forskel på, om det sker med originale eller uoriginale og brugte reservedele, oplyser Ford Motor Company.

Som et oplæg til denne debat har brancheforeningen i autoskadebranchen, SKAD, i samarbejde med Force Technology testet et udvalg af originale og uoriginale autodele over for hinanden i forhold til blandt andet trafiksikkerhed og værditab. En rapport, som har været udførligt omtalt og diskuteret i Motor-magasinet først på foråret.

Markant lavere styrke

Rapporten, der kan hentes gratis på www.skad.dk, viser, at forskellene mellem originale og uoriginale reservedele er af en sådan karakter, at det kan have indflydelse på sikkerheden i forbindelse med et eventuelt uheld.

For eksempel var styrken på de testede uoriginale dele markant lavere end de originale dele, mens de kun optog 25 procent af den energi, som de originale dele optog ved sammenstød. Alligevel vælger flere forsikringsselskaber fortsat at bede autoværkstederne om at benytte uoriginale eller brugte reservedele i forbindelse med en reparation, påpeger Ford.

Ford bekymret

- Selv om rapporten kun tester enkelte dele og ikke brugte af slagsen, så er det bekymrende, siger Helle Mathiasen, marketingchef for eftermarkedet hos Ford Danmark.

- Når man kører hjem fra autoværkstedet, tænker man naturligvis, at nu er alt i den skønneste orden. Men i virkeligheden kan sikkerheden i bilen være markant forringet. Vi synes, at det er vigtigt, at problematikken bringes frem i lyset, så forsikringskunden selv kan tage et aktivt valg. Det bør ikke stå med småt eller mellem linjerne i et langt dokument af forsikringsbetingelser, udtaler Helle Mathiasen.

Landsdækkende kampagne

Ford Danmark har derfor indledt en landsdækkende kampagne, der skal få danskerne til at stille krav til deres forsikringsselskab.

En undersøgelse viser nemlig, at vi danskere ikke ved, hvordan vores forsikringsselskabs vilkår er omkring brugen af originale eller uoriginale og brugte dele i tilfælde af reparation af bilen efter et uheld.

Vilkår er uigennemskuelige

Ifølge undersøgelsen vil 77 procent af danskerne gerne selv have mulighed for at vælge, hvorvidt der skal benyttes originale eller uoriginale og brugte reservedele på deres bil. Alligevel ved næsten tre ud af fire danskere ikke, at nogle forsikringsselskaber forbeholder sig retten til at bede autoværkstedet om at benytte uoriginale eller brugte dele for at udbedre en skade, oplyser Ford.

Ikke sort på hvidt

Når man nærlæser forsikringsbetingelserne fra en række større danske forsikringsselskaber er det også svært at finde hoved og hale i. Det er en tendens, som Ford Danmark håber på at kunne ændre:

- I mange tilfælde står det ikke sort på hvidt i betingelserne, hvorvidt forsikringsselskabet kan kræve, at autoværkstedet reparerer med uoriginale eller brugte dele. Det kræver ofte, at man som kunde tager direkte kontakt til sit forsikringsselskab og spørger specifikt ind til det. Og det fordrer, at man er opmærksom på problemstillingen, fortæller Helle Mathiasen.

- Derfor håber vi, at kampagnen kan gøre, at flere danskere tager fat i deres forsikringsselskab og stiller krav til brugen af reservedele - eller som minimum er bevidste om risikoen ved uoriginale og brugte reservedele, tilføjer hun.

Skal have klar besked

Fremover vil Ford Danmark gennem deres forhandlere i hele landet gøre kunderne opmærksom på, hvis forsikringsselskabet har bedt dem udføre en reparation med uoriginale eller brugte reservedele.

Det vil samtidig have den konsekvens, at den pågældende reservedel ikke kan omfattes af bilens generelle garanti, da Ford ikke kan tage ansvaret for uautoriserede eller brugte reservedele på grund af den eventuelle sikkerhedsrisiko. Af samme årsag vil reservedelen og det relaterede område på bilen ikke være dækket af garanti mod rustgennemtæring.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078