23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere forbrugere vinder i bilankenævnet

Sagsbehandlingstiden i Ankenævn for Biler er blevet nedbragt, selv om antallet af klagesager steg med ni procent i 2017.

STATISTIK Der er fuld gang i autobranchens Ankenævn for Biler, der nu har været offentligt godkendt i fem år som klageinstans, og dermed modtager forbrugerklager uanset hvilken virksomhed i autobranchen, klagen drejer sig om. I 2017 modtog ankenævnet næsten 600 klager, hvilket er ni procent flere end i 2016. Heraf blev omkring to tredjedele forelagt ankenævnet til afgørelse. Forbrugerne fik enten fuldt medhold eller medhold i det væsentligste i 38,8 procent af de faktisk afgjorte sager. Det er en stigning på næsten tre procent i forhold til året før, viser nævnets årsrapport, der kan læses på bilklage.dk.

Samtidig faldt andelen af virksomheder i autobranchen, der ikke accepterer nævnets afgørelse, med godt to procent fra 10,7 til 8,6 procent. Her har nævnet informeret forbrugerne om muligheden for at gå til domstolene.

Godt tre måneders behandling

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle nævnsbehandlede og formandsafviste klagesager var 4,4 måneder i 2017 mod 5,1 måneder året før. Ses der bort fra de 20 procent mest tidskrævende sager, var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 3,5 måneder i 2017 - og det er den sagsbehandlingstid, de fleste sagsparter må forvente i forbindelse med indbringelse af en sag for ankenævnet, hvis sagen ender med nævnsbehandling.

I disse sagsbehandlingstider er ikke medtaget de mange sager, der af parterne afsluttes inden nævnsbehandling, fordi parterne eksempelvis indgår forlig. Tages der også højde for disse sager, var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 3,7 måneder i 2017

Flest sager om ældre biler

Udvalgte afgørelser fremgår af ankenævnets hjemmeside, bilklage.dk, hvor man i "Udhængsskabet" også kan se listet de virksomheder, der vælger ikke at rette sig efter en nævnsafgørelse, samt den konkrete klagesag.

Ankenævnet modtog i 2017, i lighed med tidligere år, et forholdsvis stort antal klager om mangler på ældre biler købt for 10.000-20.000 kroner. Her var der almindeligvis ikke tale om fejl, som indvirkede på bilens sikkerhed, men om fejl af mere kosmetisk art, som havde skuffet forbrugeren. Ankenævnet udtalte i størsteparten af disse sager, at en forbruger, ved køb af en ældre bil i den prisklasse, må forvente en bil, som kan køre og er sikkerhedsmæssig i forsvarlig stand, men at forbrugeren herudover må forvente, at bilen kan have en række fejl. Forbrugerne fik derfor i de fleste af disse sager ikke medhold i deres klage.

Besværlige virksomheder

En relativ stor andel af de modtagne klager omhandler virksomheder, som ikke er medlemmer af de stiftende brancheorganisationer Bilbranchen, AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd, foruden FDM. Dette giver ofte anledning til en besværligere og længerevarende sagsbehandling, idet disse virksomheder ikke altid forstår eller accepterer ankenævnsmodellen. Samtidig er en del af disse virksomheder ikke tilgængelige via e-mail, hvilket i sig selv besværliggør sagsbehandlingen i et internetbaseret ankenævn, anfører årsrapporten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158|instance-web01