Fang bilkøberne digitalt

De digitale kunder giver færre muligheder i bilforretningen, men et kolossalt uudnyttet potentiale online. Det kom frem på Biltorvets Årsdag 22. maj.

NETVÆRK Bilkøberne afsøger markedet som aldrig før. Afklaringen sker online, og køberne er ultraskarpe på, hvad de vil, når først de står i udstillingen. Undersøgelser viser at for hver 1,2 bilkunde, som kommer i bilforretningen, sker der et salg.

- Sælger du ikke til kunden i butikken, er det en fiasko, provokerer Claus Nyboe, direktør for Biltorvet A/S til firmaets årsdag på Severin Kursuscenter på Fyn.



- Øvelsen er at fiske i de rørte vande online, og få tiltrukket kunderne, så man i sidste ende kan få solgt en bil, siger Claus Nyboe til de knap 130 bilforhandlere i salen.

En del af hemmeligheden, er, at se den traditionelle salgstragt udvidet med flere niveauer, som bilforhandlerne kan udnytte til at trække flere ind i butikken.

Til gengæld ryger de lige igennem den traditionelle salgstragt (kontakt, prøvekørsel, tilbud, salg) nærmest en-til-en. Så når de først står i butikken, bliver der solgt.

Øverste lag af den digitale salgstragt, som Biltorvet præsenterer, handler om at bilforhandlere skal lære at bruge Google til at lede kommende bilkunders søgninger og research ind på bilforretningens egen hjemmeside.

Læs også: AutoDesktop runder millionen

Her kender man stadig ikke kunderne, men de er dog indfanget i forhandlerens univers. Så her handler det om at få kontakten og få kunder sparket over i den traditionelle salgstragt.

Jensens nye vej til ny bil
Biltorvet tog udgangspunkt i Familien Jensens rejse til en ny bil og det skete gennem tre workshops, hvor tilhørerne blev delt op. Dermed kunne man gå i dybden med alle de beskidte tricks og fif, som findes i den digitale værktøjskasse - og der er mange.

Den første workshop blev præsenteret af direktøren selv, i samarbejde med et team fra Adtimize, et firma, der ikke laver andet end at optimere digital synlighed.

Og de havde godt nyt til bilforhandlerne. Via Google, kan man betale sig til at blive vist øverst i søgekriterierne, men der er også gratis muligheder. Fx Google My Business. Her kan man komme øverst i søgeresultater, blot ved at udfylde en formular for ens virksomhed. Et andet kunstgreb, som Google netop har indført, er muligheden for at få vist sine reklamebannere for brugere, der har besøgt bestemte websider - som fx konkurrentens.

Læs også: D-Dag for bilforhandlernes databehandling gik godt

Produkt foræres væk
I workshop 2 handlede hvordan kunder, der er fanget ind via tricks lært i workshop 1, kan blive til kunder i bilforretningen. Workshoppen blev præsenteret af webtemaet på Biltorvet, med COO, Peter Larsen i spidsen. Her gav allerede første spørgsmål rødmen. Det handlede om, hvor ofte man vedligeholder sin webside versus udstillingslokalet.

- En webside skal skiftes længe før, ham, som har betalt for den, syntes den skal skiftes. Regn med omkring hvert andet år," proklamerede Peter Larsen, og gav derefter nogle tips til, hvad en god webside er. Websiden skal være brugervenlig, hurtig og up-to-date - altså ingen sne på annoncebillederne om sommeren. En god webside skal dog også lede kunden til en masse call-to-action - altså muligheder for kontakt, bookinger af service og prøvekørsler og andre features.

Det kunne eksempelvis være, at kunden automatisk kan få en god byttepris. Et produkt Biltorvet tilfældigvis nu er klar med, og som der blev vist en demo af. Byttepris-widgetten vil indenfor en træskolængde kunne give en realistisk pris til kunden. Tilmed forærer Biltorvet denne smarte feature væk.

- Den er prissat til 3500 kroner, men annoncører på biltorvet.dk vil få det helt gratis, lovede Peter Larsen.

Læs også: Online booking en overraskende succes

Der blev også demonstreret et modul til booking af service, kaldet Service Online.

Også Service Online er vi meget interesseret i, især fordi man kan selv bestemmer, hvordan det kan se ud og hvilke produkter, som man vil tilbyde, siger hun.

Workshoppen var i underholdende sat op med live-afstemninger på mobilen. Et af spørgsmålene var: "Hvordan syntes I selv jeres webside er?" Her mente over to tredjedel af forsamlingen, at der var plads til forbedringer, mens kun ti procent syntes, deres webside er helt fantastisk.

Et flow af smarte nyheder
Den sidste workshop handlede om den sidste del af kunderejsen - nemlig når Familien Jensen er klar til at henvende sig til autoforhandleren. Via salgsstyringssystemet AutoDesktop kan bilsælgere på sekunder svare kunder, som henvender sig - fx via en præudfyldt skabelon på bilsælgerens egen mobil.

Læs også: Online-kunderne i kort snor

Der blev præsenteret en en nyhed i AutoDesktop der er så nyt, at det først blev åbnet på selveste Årsdagen. Det er en ny aktivitetsliste, som gør, at sælgere og indehaverne kan se en masse statistik over alt, hvad der foregår i bilhuset, som tilbud, salg og prøvekørsler.

Derudover bliver det muligt for sælgere at kunne lave serviceaftaler i forbindelse med et salg direkte i AutoDesktop via et nyt modul.

De to store hovednumre i den sidste workshop, er, at man i meget nær fremtid nu kan underskrive slutsedler med digital signatur.

Ikke kun bilforhandlere blev klædt digitalt på. Også importører fik noget ud af dagen.

- Øvelsen i at skabe leads interesserer os rigtigt meget. Hele branchen er kendetegnet ved, at man brænder en masse penge af på tv, og så krydser fingre for at der kommer nogle kunder i forretningen. Fremover er vi nok mere digitale og skal generere leads, som ender direkte i CRM-systemerne. Her har det været spændende at få et indblik i, hvilke værktøjer forhandlerne derude faktisk har til at håndtere leads, mente Rasmus Aagaard fra Kia Import Danmark.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

AutoBranchen Danmark flytter domicil til centrum

Plus

Årets brugtbil fundet: Titlen går til ...

BMW 1 tager prisen Årets Brugtbil 2018. Det plus det faktum, at den kommende 1’er får forhjulstræk, kan gøre den gamle til en samlerbil.

3300 danske BMW’er skal retur

Q&A til Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen DI, foretrækker et fastfrosset afgiftsniveau på biler fremfor de senere års salami-nedsættelser.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - VW T-Roc

Hvad skal mekanikeren og hvad skal sælgeren vide om VW's bedste modstander til Nissan Qashqai? Her er svarene.

Nyhedsbrev

Ikke alle har champagnen på køl

Der sælges nye biler som aldrig før. Men der jubles ikke alle steder.. Chefredaktøren liner de frie værksteders problematik op.

Online Avis Arkiv

Super-bilsælgere kommer

Marie Sylvest Nielsen kan bruge ny rådgiveruddannelse aktivt til at skabe et mersalg hos Bjarne Nielsen i Birkerød.

Plus

Hvad gør Line "Kølig" Lykke ...

... når hun og køreren er ved at gå på taget? Svaret på netop dette spørgsmål er med til at tegne et billede af en af de ambitiøse rallypiger, co-driveren Line Lykke Jensen.

Testmetode-kaos hersker

Bilproducenterne kæmper i de her måneder med at blive klar til nye regler.

"Jeg elsker alle biler"

Hvis Jørgen Strøjer nu skulle vælge en af sit bilmuseums perler, f.eks. den bordeauxrøde Alfa Romeo førkrigs-racer frem for kvinder, ville han sikkert komme i vanskeligheder.

Mirakel-coating øger effekten - og sænker CO2

I motorsport finder teknikerne alle smutveje for at øge effekten. Her er en af de smarteste, en keramik-coating på udstødningen. Samme trick kan anvendes på almindelige biler for at sænke forbruget.

Konkurser i juli

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Plus

Autouncle på spring trods eBay-nederlag

Det er to år siden, eBay fik medhold i landsretten mod Autouncles crawling af bildata. Men flere rige onkler har meldt sig som investorer hos Autouncle, der nu kan se lyst på fremtiden.

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

De korte og vigtige fra udlandet

Tysk-amerikansk projekt ned selvkørende biler

4 korte: Skat, moms og Leaf samt sponsorship

Der er rigeligt atholde øje med i hverdagen - her er fire af de vigtige, små nyheder - ikke mindst for brugtvognshandlere.

Bilkøberne vil have en reel byttepris

Der skal være en troværdig byttepris på den gamle bil, før kunderne køber en ny. Bilforhandler ERA Biler på Sjælland har med succes investeret i byttebils-teknologi fra Autouncle.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

Traktortræk i nyt terræn

Mercedes-Benz vil sælge pickup trucks med luksus. Det lykkes delvist med ny X-klasse.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: VW Polo GTI

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den hurtige Polo. Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

Mazda nægter brændstof-snyd

Varebilsalget faldt otte procent i juli

Leasing er faldet tilbage

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Ny hjemmeside om brændstofforbrug

Bent Pedersen A/S overtager salget af Citroën i Esbjerg

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Send til en kollega

0.21