23948sdkhjf

Fang bilkøberne digitalt

De digitale kunder giver færre muligheder i bilforretningen, men et kolossalt uudnyttet potentiale online. Det kom frem på Biltorvets Årsdag 22. maj.

NETVÆRK Bilkøberne afsøger markedet som aldrig før. Afklaringen sker online, og køberne er ultraskarpe på, hvad de vil, når først de står i udstillingen. Undersøgelser viser at for hver 1,2 bilkunde, som kommer i bilforretningen, sker der et salg.

- Sælger du ikke til kunden i butikken, er det en fiasko, provokerer Claus Nyboe, direktør for Biltorvet A/S til firmaets årsdag på Severin Kursuscenter på Fyn.



- Øvelsen er at fiske i de rørte vande online, og få tiltrukket kunderne, så man i sidste ende kan få solgt en bil, siger Claus Nyboe til de knap 130 bilforhandlere i salen.

En del af hemmeligheden, er, at se den traditionelle salgstragt udvidet med flere niveauer, som bilforhandlerne kan udnytte til at trække flere ind i butikken.

Til gengæld ryger de lige igennem den traditionelle salgstragt (kontakt, prøvekørsel, tilbud, salg) nærmest en-til-en. Så når de først står i butikken, bliver der solgt.

Øverste lag af den digitale salgstragt, som Biltorvet præsenterer, handler om at bilforhandlere skal lære at bruge Google til at lede kommende bilkunders søgninger og research ind på bilforretningens egen hjemmeside.

Læs også: Forhandlerne jubler over byttepris-widget

Her kender man stadig ikke kunderne, men de er dog indfanget i forhandlerens univers. Så her handler det om at få kontakten og få kunder sparket over i den traditionelle salgstragt.

Jensens nye vej til ny bil
Biltorvet tog udgangspunkt i Familien Jensens rejse til en ny bil og det skete gennem tre workshops, hvor tilhørerne blev delt op. Dermed kunne man gå i dybden med alle de beskidte tricks og fif, som findes i den digitale værktøjskasse - og der er mange.

Den første workshop blev præsenteret af direktøren selv, i samarbejde med et team fra Adtimize, et firma, der ikke laver andet end at optimere digital synlighed.

Og de havde godt nyt til bilforhandlerne. Via Google, kan man betale sig til at blive vist øverst i søgekriterierne, men der er også gratis muligheder. Fx Google My Business. Her kan man komme øverst i søgeresultater, blot ved at udfylde en formular for ens virksomhed. Et andet kunstgreb, som Google netop har indført, er muligheden for at få vist sine reklamebannere for brugere, der har besøgt bestemte websider - som fx konkurrentens.

Læs også: Byttepris modul giver 15-20 procent salg

Produkt foræres væk
I workshop 2 handlede hvordan kunder, der er fanget ind via tricks lært i workshop 1, kan blive til kunder i bilforretningen. Workshoppen blev præsenteret af webtemaet på Biltorvet, med COO, Peter Larsen i spidsen. Her gav allerede første spørgsmål rødmen. Det handlede om, hvor ofte man vedligeholder sin webside versus udstillingslokalet.

- En webside skal skiftes længe før, ham, som har betalt for den, syntes den skal skiftes. Regn med omkring hvert andet år," proklamerede Peter Larsen, og gav derefter nogle tips til, hvad en god webside er. Websiden skal være brugervenlig, hurtig og up-to-date - altså ingen sne på annoncebillederne om sommeren. En god webside skal dog også lede kunden til en masse call-to-action - altså muligheder for kontakt, bookinger af service og prøvekørsler og andre features.

Det kunne eksempelvis være, at kunden automatisk kan få en god byttepris. Et produkt Biltorvet tilfældigvis nu er klar med, og som der blev vist en demo af. Byttepris-widgetten vil indenfor en træskolængde kunne give en realistisk pris til kunden. Tilmed forærer Biltorvet denne smarte feature væk.

- Den er prissat til 3500 kroner, men annoncører på biltorvet.dk vil få det helt gratis, lovede Peter Larsen.

Læs også: Oplysende roadshow om digitale værktøjer

Der blev også demonstreret et modul til booking af service, kaldet Service Online.

Også Service Online er vi meget interesseret i, især fordi man kan selv bestemmer, hvordan det kan se ud og hvilke produkter, som man vil tilbyde, siger hun.

Workshoppen var i underholdende sat op med live-afstemninger på mobilen. Et af spørgsmålene var: "Hvordan syntes I selv jeres webside er?" Her mente over to tredjedel af forsamlingen, at der var plads til forbedringer, mens kun ti procent syntes, deres webside er helt fantastisk.

Et flow af smarte nyheder
Den sidste workshop handlede om den sidste del af kunderejsen - nemlig når Familien Jensen er klar til at henvende sig til autoforhandleren. Via salgsstyringssystemet AutoDesktop kan bilsælgere på sekunder svare kunder, som henvender sig - fx via en præudfyldt skabelon på bilsælgerens egen mobil.

Læs også: AutoDesktop runder millionen

Der blev præsenteret en en nyhed i AutoDesktop der er så nyt, at det først blev åbnet på selveste Årsdagen. Det er en ny aktivitetsliste, som gør, at sælgere og indehaverne kan se en masse statistik over alt, hvad der foregår i bilhuset, som tilbud, salg og prøvekørsler.

Derudover bliver det muligt for sælgere at kunne lave serviceaftaler i forbindelse med et salg direkte i AutoDesktop via et nyt modul.

De to store hovednumre i den sidste workshop, er, at man i meget nær fremtid nu kan underskrive slutsedler med digital signatur.

Ikke kun bilforhandlere blev klædt digitalt på. Også importører fik noget ud af dagen.

- Øvelsen i at skabe leads interesserer os rigtigt meget. Hele branchen er kendetegnet ved, at man brænder en masse penge af på tv, og så krydser fingre for at der kommer nogle kunder i forretningen. Fremover er vi nok mere digitale og skal generere leads, som ender direkte i CRM-systemerne. Her har det været spændende at få et indblik i, hvilke værktøjer forhandlerne derude faktisk har til at håndtere leads, mente Rasmus Aagaard fra Kia Import Danmark.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tesla vil massefyre efter sværeste år nogensinde

Elbilproducenten Tesla vil afskedige syv procent af sin arbejdsstyrke efter et hårdt fjerde kvartal.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Tyskerne kommer

… men det gør koreanerne også. Ingen betvivler, at Elon Musk satte brand i udviklingen og salget af elbiler med sine Teslaer. Men nu er først og fremmest den tyske bilindustri vågnet op – se den hele flåde af tyske elbiler (plus nogle koreanere), der er på vej allerede i 2019.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Kultur og hobby på fire hjul

Veteranbilelskerne i Motorhistorisk Samråd ser frem til at kunne generhverve historiske nummerplader og glæder sig over sammenhold med også autobranchen i forhold til lovgivning op til et valgår.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Volkswagen:Kunderne er klar til elbiler

Den måske største satsning inden for lige nu står Volkswagen-familien for. Der er en lille elbil på størrelse med en Up på vej, der er en Passat-stor elbil på vej og en elektrisk Porsche, der skal kunne hamle op med Tesla.

Plus

Konkurser i december

Nyhedsbrev

8.229 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Der har aldrig været flere mc’er i Danmark

Motorcykelforhandlerne skal digitaliseres, og hengemte euro4-mc’er giver problemer. Flere kampagner for trafiksikkerhed og tyveri-indsats i det nye år, skriver Motorcykel Forhandler Foreningen.

Volvo XC40 SUV med intelligent affjedring

LEDER Moralens år

Plus

Svensk advarsel mod snyd med kilometertæller

Der manipuleres med kilometertællere på biler for næsten ni milliarder euro årligt i EU, mener svensk brancheforening.

Plus

DBR afviser problemer i Danmark

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Hvem er strømførende?

Motor-magasinet tester tre af de mest spændende elbiler netop nu: Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace og Nissan Leaf.

Gamle mænd i dyre biler

Jo højere alder, desto dyrere biler. Voxmeter kigger på, fra hvilke prislejer de forskellige aldersgrupper regner med at købe deres næste bil.

Ford og Volkswagen i nyt makkerskab

Amerikanske Ford og tyske VW har netop annonceret en såkaldt "bred alliance."

Plus

Jan Lang i Hall of Fame

PR-konsulenten fra Bilinfo/Bilbasen hædret med Biløkonomprisen 2019.

Plus

Sultne unge løver på spring ind i branchen

11 nye biløkonomer fik tankevækkende ord med på vejen under dimissionen i Nyborg.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Nu kommer solcelle-bilerne rullende

Hyundai og Kia vil om kort tid sende elbiler på markedet, der kan lade op til 60 procent af batteriets kapacitet på en dag. Også andre bilmærker er på vej.

Plus

Biløkonom hos fri brugtbilforretning

Jacon Biler har haft stor nytte af sin første biløkonom.

Tidligere Nissan-chef skal forblive bag tremmer

Plus

Skat smøler med nye afgifter på hjemmeside

Plus

Massefyringer hos Jaguar Land Rover

Millionunderunderskud og frygt for Brexit betyder, at koncernen skærer 4500 job. Den danske organisation bliver ikke berørt.

Plus

Toyota uenig i Højesteretsdom

Højesteret idømte rekordstore bøder til Toyota og Citroën. Mens Toyota går i rette med dommen, nøjes Citroën med at beklage.

Ajour med den danske autobranche

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Nytårskur sætter skub i bilsalg

Nytter det noget? Trods bøvl med WLTP viser tal fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop større salg i årets første nytårskur - det gælder både nye og brugte biler.

Plus

De seneste fyringer og ansættelser

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
2018 - et år i klimaets tegn

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

1

Domstol forlænger fængsling af Nissan-boss endnu en gang

Sander åbner ny dør på klem for Formel 1 i Danmark

Den ukendte timing

Plus

Solgt til anden side

Plus

Så er der gokart på skoleskemaet

Plus

Det kører for Crashpoint

Det var i oktober, at ...

Pickup med indbygget forsikring

Plus

Hastelov giver mersalg på 300 elbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Send til en kollega

0.168