SKJULT Det kræver lidt at gøre sig fortjent til at blive en verdens førende producenter på OE-niveau inden for tændspoler til autobranchen. Ikke desto mindre har britiske Delphi Technologies positioneret sig som en af de mere toneangivende, og en af forklaringerne ligger gemt dybt inde under skallen på de spoler, mekanikere verden over hver dag monterer og afmonterer.
Hvis man laver et tværsnit af en tændspole, vil man opdage, at den består af en primær og en sekundær spole, der tilsammen har stor betydning for den spænding, som spolen skal opbygge for at lave en præcis gnist i forbindelse med de forbrændinger, som er hjertet i en forbrændingsmotors cylindre.
Man kan skrive det ganske simpelt: Hvis tændspolen ikke hurtigt og præcis nok omdanner lavspænding til højspænding brugt af tændrørene til gnister, starter en motor ikke.
Derfor er det vigtigt for autogrossister og værksteder, at tændspoler er konstrueret korrekt, oplyser Kim Hansen, der er produktchef hos Carl Christensen (CAC).
Motor-magasinet er taget med ham og Delphi til Portugal for at se nærmere på en af de leverandører, der tegner porteføljen hos CAC og virksomhedens grossist, au2parts.
- Produktion af kvalitets tændspoler er tekniske udfordrende og meget tidskrævende. Der findes et bredt udvalgt af leverandører, men ligesom inden for alt andet, er der også stor forskel på den tid, der er brugt på udvikling og de materialer der anvendes. For os som leverandør til autobranchen er det afgørende, at vi kan stå inde for kvaliteten til vores værkstedskunder. De skal jo også kunne stå inde for kvaliteten over for bilejeren, fortæller Kim Hansen.
Tilbage til tværsnittet: Hvis ikke den lodteknik, som fastsætter de tynde viklinger er præcis, kan spændingen blive ujævn. Og så snart leverancen af strøm er ustabil, svækkes tændspolen og levetiden forkortes.
- At vi har valgt Delphi som producent er langt fra tilfældigt. Her er tale om en OE-producent, der kan dokumentere kvalitet i alle komponenter, der ligger skjult under den plastkappe, en tændspole er omgivet af. forklarer Kim Hansen fra CAC.
Fejlfinding under tændspole-huden
Dybt inde i tændspolen gemmer sig en hemmelighed.