23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Firma klar med lim uden epoxy

Dansk virksomhed har fundet løsning på at lime metal og plast uden epoxy.

PRODUKTION Fremstillingen af biler handler i dag om store ingeniørbedrifter som eksempelvis et stigende fokus på materialeteknologi og ikke mindst det at kombinere både plast, diverse metaller og carbon. Derfor stilles der også store krav til den limteknologi, som kan binde de forskellige materialer sammen.

Men nu har Startup-virksomheden RadiSurf i Risskov ved Aarhus patenteret i ny limteknologi uden epoxy, som virksomheder mener kan løfte bilindustrien i en grønnere retning. Det skriver fagbladet Ingeniøren, som har talt med udviklerne bag.

Kort fortalt består limen af polymerbørster, der besår af en meget tynd coating. Den kan man så støbe eller svejse plast direkte oven på. Mikkel Kongsfelt er adm. direktør i RadiSurf. Kan sætter flere ord på teknologien:

- I dag er meget på en bil lavet af plast, der er limet eller skruet fast på metal. Vores løsning med polymerbørster kan erstatte både limninger og skruer. Hvis man kan gøre det på en smartere måde, vil bilproducenter bruge plast i højere grad end i dag, spare i vægt ved at lime i stedet for at skrue metal og plast sammen, fordi skruerne øger vægten, siger Mikkel Kongsfelt til Ingeniøren.

Miljømæssige problemer
Det store minus er ifølge direktøren selv dog, at coatingprocessen langt fra er miljøvenlig. Den aarhusianske virksomhed trækker derfor på eksperter i det såkaldte Kemi i Kredsløb, som er finansieret af Miljøstyrelsen og som består af eksperter fra Teknologisk Institut, DHI, Risk & Policy Analysts Ltd, Rise, Aarhus Universitet og Københavns Universitet.

- Hvis vi skal lave storskalaproduktion, skal selve produktionen af polymerbørsterne ændres. For hvis man arbejder med store metalplader f.eks., er coatingen nødt til at foregå i store åbne kar, og så nytter det ikke, at vi bruger organiske opløsningsmidler, der damper af og er et problem miljømæssigt og arbejdsmiljømæssigt, fortæller Mikkel Kongsfelt til Ingeniøren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web01