23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Brancheforeninger sagsøger Skat

En stribe organisationer går sammen i retssag mod den danske stat om dobbeltmoms.

MOMSDOM Der kommer endnu mere slagkraft over den retssag, som de to autogenbrugere Archie og Marc Elmholdt fra Sjelle Autogenbrug har anket til Højesteret om forsikringsbiler. De to autobrødre får nemlig juridisk hjælp af de største organisationer på området her i landet. Det fortæller Børge Madsen, der er direktør for Dansk Autogenbrug (DAG).

- Der findes tusindvis af firmaer, som handler med forsikringsselskaber. Retssagen mellem Sjelle Autogenbrug og Skat om anvendelse af brugtmomsordningen handler ikke kun om Sjelle Autogenbrug, men det er et anliggende for alle virksomheder, fortæller Børge Madsen.

Derfor er DAG gået sammen med Dansk Bilbrancheråd, SKAD og SMVdanmark, der nu går ind i sagen som såkaldte biintervenienter - det vil sige som skriftlige medsagsøgere af staten.

Del to ankes
Archie og Marc Elmholdt fra Sjelle Autogenbrug er nemlig gået forrest i kampen om at få EU-domstolen i Luxembourg til at forholde sig til danske Skat og styrelsens momsregler på forsikringsbiler. Som Motor-magasinet har afdækket, var det netop EU-domstolen, som havde en afgørende finger med i spillet, da de to autogenbrugere sidste år vandt over Skat i en længerevarende sag om dobbeltmoms på brugte bildele.

Afgørelsen i Vestre Landsret landede dog i to dele. Sejren, som betyder at man ikke skal betale fuld moms to gange som autogenbruger, blev anerkendt af Skat. Den anden del om forsikringsbiler blev tabt af de to genbrugsbrødre. Derfor har Sjelle Autogenbrug og firmaets advokat appelleret den afgørelse til Højesteret.

- Skat mener, at de brugte reservedele fra forsikringsselskaberne skal behandles anderledes end ellers med brugtmoms. Det mener vi ikke, har advokat Christian Bachmann fra advokatfirmaet Bachmann/Partners, der fører sagen for Sjelle Autogenbrug og de to brødre, tidligere fortalt Motor-magasinet.

- Vi arbejder for at få genoptaget momsansættelserne. Branchen har betalt alt for meget moms gennem årene, i og med at Skat har taget fejl i fortolkningen, siger Christian Bachmann, som ud over Sjelle Autogengrug fører sager for flere ophuggere.

Det er uafklaret, hvor langt tilbage momsansættelserne kan korrigeres.

Et spørgsmål om data
Selv om det nu er en mere eller mindre samlet branche, som går sammen imod Skat, kan det blive svært at få regnestykket med brugtmoms til at gå op flere år tilbage i tiden - især hvis bogføringen ikke er indrettet på det. Det har advokat Christian Bachmann forklaret over for avisen:

- Man indretter sit bogholderi efter de regler, man tror der gælder. Man skal have en anden bogholderimæssig tilgang, når man arbejder med brugtmoms i stedet for almindelig moms.

Advokaten forventer dog, at man i forhold til det retslige spil kan få lov at samle klagerne under ét:

- Vi regner med at få lov til at bruge en samleordning for at gøre det lettere for branchen, det vil sige man ser alt salg og køb under ét. Det har Skatteministeriet ment, at man ikke kunne, men EU-domstolen siger altså, at det kan man godt, understreger han.

Mangler signal
Skat har heller ikke udsendt et såkaldt styresignal om moms på udtjente biler efter landsretsdommen.

- Det er en dårlig service over for virksomheder, at Skat endnu ikke har udsendt styresignalet. Virksomhederne er i et retsløst rum, så længe Skat ikke indrømmer fejlen. Styresignalet skal være en hjælp til borgeren og skal anvise, hvordan man får for meget betalt moms tilbage, forklarer Christian Bachmann.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.106