REPARATION For nyligt blussede debatten her i Motor-magasinet voldsomt op, da en rapport udarbejdet af SKAD og Force Technology viste, at uoriginale reservedele kan have en klar indvirkning på sikkerheden i biler. Autogenbrugerne greb hurtigt debatten og refererede til, at der i Danmark findes tusindvis af brugte og originale reservedele, som bare venter på at blive monteret på værkstederne.
Men som det har vist sig i en stribe andre sager på autogenbrugsmarkedet, er Sverige et foregangsland, og det gælder også, når det handler om forsikringsselskabers anerkendelse og brug af brugte bildele.
Firmaet Autoparts24, der samler brugte bildele online, opererer på både det danske og svenske marked og har derfor et indgående kendskab til måden, forsikringsselskaber arbejder på i de to lande. Det beskriver Erik Pape Nicolaisen, som er account manager hos Autoparts24.
- Både IF og Folksam Forsikringer har et princip om, at man i bilens første tre år arbejde med nye OE-dele, mens man i de efterfølgende år vender bilen rundt og reparere med brugte OE-komponenter, fortæller Erik Pape Nicolaisen og fortsætter:
Trygg Hansa og Länsforsikringen tillader nye og brugte bildele på lige vilkår, så det er op til skadesværkstederne at afgøre, hvad der er bedst, siger han.
Sammenlagt repræsenterer de fire selskaber 80 procent af den svenske forsikringsbranche.
Svensk digitalisering
Hjemme i Danmark har det været hårde år for autogenbrugsbranchen. Dels har den omdiskuterede reparationsgrænse fløjet op og ned. Også en sag om dobbeltmoms, som Motor-magasinet har dækket, har været et stort samtaleemne. Kort forklaret har alt det gjort det yderst svært for danske genbrugere at konkurrere med kolleger i nabolandene.
Hertil kommer de vedvarende ’sort-skrottere’, der presser priserne ned på et niveau, hvor ingen miljøbevidste autogenbrugere kan være med. Men hvad gør man så? Svaret er digitalisering - i hvert fald hvis man skal tro it-virksomheden Yallotrade, der sjovt nok har rødder i det svenske. Virksomheden har digitaliseret den platform, der binder forsikringsselskaberne sammen med autogenbrugerne, og i sidste instans hjælper Yallotrade med udbetalingen fra totalskadede biler.
Forsikringsselskaber elsker brugte dele
I Sverige har branchen for autogenbrug succes med at overbevise forsikringsselskaberne om, at brugte dele er brugbare.