MULIGHEDER Historisk set er de fleste biler med større skader endt hos enten genopbyggere eller autogenbrugere. Grundet den støt voksende efterspørgsel på brugte dele af høj kvalitet, er autogenbrugerne de sidste par år begyndt at købe nyere biler, og ofte biler med små eller slet ingen skader. Denne type biler har givet en masse fine dele til videresalg, men den relativt høje indkøbspris på bilerne har samtidig påvirket indtjeningen.
Den faldende brugtpris på dieselbiler er især markant på det tyske marked og har primært påvirket nyere biler med EURO 5-godkendelse, hvilket vil sige årgang 2006 til 2015. Den faldende efterspørgsel efter disse biler har især over det sidste år resulteret i et prisfald på 10 til 20 procent, og længere liggetider hos forhandlerne, hvilket har presset især forhandlerne.
Masser af dele på lager
Et prisfald på mellem 10 og 20 procent er dog netop det der skal til, for at autogenbrugerne kan opnå en fordelagtig profit-margen ved køb af biler uden skader. Hos BMW-autogenbrugeren KOED i Østjylland, mærker indehaver Henrik Høstrup Sørensen flere markante fordele ved genbrug af dele fra skadefri biler.
- Ud over den åbenlyse fordel i en bedre balance rent økonomisk i branchen, får vi også en kæmpe fordel i relation til den type varer vi har på lager. Når et værksted har en bil inde til skade-reparation, er der oftest brug for den type dele, som også er defekte på de skadede biler vi får mange af, siger Henrik Høstrup.
Han mener, at en ikke-skadet bil giver virksomheder som KOED flere specielle og meget efterspurgte dele på lager, hvilket giver dem en fordel i markedet. Dertil passer så godt som alle lygter og karrosseridele fra en dieselbil på både en benzinbil og en dieselbil, og med flere dieselmotorer på lager kan man hjælpe med at holde kundernes dieselbiler kørende længere. Indehaveren af KOED supplerer:
- Når en dieselbil falder markant i værdi over kort tid, ønsker mange ejere at finde en billigere måde at holde dem kørende på, og det gør vi muligt ved at øge tilgængeligheden af billige brugte dele af høj kvalitet.
Brugtsalg kan gavnes
Det er ikke kun autogenbrugerne, der ser positivt på denne udvikling, da forhandlerne af de brugte dieselbiler høster fordelen af at få en ny og nemmere afsætningskanal for deres biler, og modsat privatkunder, har autogenbrugere ikke brug for reklamationsret eller lignende, så de er kærkomne kunder i butikken.
Kunder og værksteder, der i stigende omfang køber brugte dele, får ligeledes bedre adgang til flere, nyere og mere unikke dele, hvilket sparer dem penge. I aktuel relation til debatten tidligere på året omkring originale vs. uoriginale dele til skadereparationer, er det også godt nyt, da mængden af brugte original-dele øges. Som rosinen i pølseenden nævner Henrik miljøet:
- Når vi får en skadet bil, kan vi typisk genanvende 60 procent af delene, men for en bil uden skader er vi helt oppe mellem 90 og 100 procent. Det betyder at langt færre dele bliver kasseret, og at vi på den måde mindsker miljøbelastningen, hvilket ligger os meget på sinde.
Et lyspunkt i diesel-osen
Den dalende interesse for dieselbiler har påvirket brugtmarkedet i negativ retning, men en autogenbruger ser nu nye muligheder.