23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

30 år med KTS-testere fra Bosch

I 1988 blev den legendariske "Bosch-hammer" en del af dagligdagen med diagnosticering af styreenheder på værksteder.

TESTUDSTYR I 1988 gjorde Bosch KTS 300, som var den første diagnostiske testenhed, det muligt for uafhængige værksteder at kontrollere elektroniske køretøjssystemer.

Dengang kaldte Bosch enheden KTS eller "Klein-Tester-Serie", som er tysk for "serie af små testenheder". Navnet har hængt ved lige siden. Moderne diagnostiske testenheder kaldes stadig KTS.

- Lige siden virksomheden blev grundlagt, har Bosch været et navn, der står for udviklingskompetence, teknisk kvalitet og pålidelighed. For 30 år siden var vi en af de første virksomheder, der også begyndte at opfylde kravene med hensyn til diagnose af styreenheder, fortæller Oliver Frei, regional president i Europa hos Bosch Automotive Service Solutions.

Han beskriver således den motivation, der driver den fortsatte videreudvikling af KTS-testenhederne.

- Vi har altid stræbt efter at øge effektiviteten i det daglige arbejde på værkstederne ved hjælp af vores diagnostiske testenheder og moderne software. Det skal være diagnoseløsninger, der passer til fremtidens værksted - og det er dét, der stadig driver os, fortsætter Frei.

Derfor vil den 30 år lange succeshistorie om diagnostiske testenheder fra Bosch også fortsætte fremover - takket være optimerede styreenhedsdiagnoser og nye generationer af KTS-testenheder, der leverer fremtidsorienterede hardwareløsninger, lover Bosch.

Start med "Bosch-hammeren"

Da den første KTS blev lanceret, var den i stand til at håndtere motorstyringsdata i biler fra tre forskellige fabrikater. Men antallet af styreenheder, som KTS kunne teste, steg hurtigt. I 1999 var det muligt at diagnosticere styreenheder på omkring 120 systemer fra 25 forskellige bilfabrikanter.

Derfor begyndte bilsektoren hurtigt at kalde KTS 300 for "Bosch-hammeren", og den blev synonym med enheder til testning af motorens styreenhed. I 1999 blev Bosch ESI[tronic]-værkstedssoftwaren til diagnostiske testenheder lanceret, hvilket var endnu en vigtig milepæl for styreenhedsdiagnose og videreudvikling af KTS-serien.

Kvartalsvise opdateringer - først på CD, derefter på DVD og i dag primært online - sikrer, at værkstederne altid har opdaterede diagnostiske data, også til de nyeste køretøjsmodeller og styreenheder.

I dag gør KTS-testenhederne og ESI[tronic] 2,0 det muligt for værksteder at diagnosticere styreenheder på over 90.000 køretøjsmodeller af mere end 150 forskellige fabrikater.

Diagnose af styreenheder

Flere elektroniske køretøjssystemer, der anvendes som originaludstyr af køretøjsproducenter i hele verden, er udviklet af Bosch-ingeniører.

I forbindelse med de første elektroniske systemer inden for bilteknik brugte Bosch også sin store kompetence på området til sit testudstyr. Derfor har Bosch nu i 30 år været førende inden for diagnosticering af styreenheder, oplyser selskabet.

Mens kravene til teknisk kvalificerede og effektive diagnoser voksede på bilværkstederne, forbedrede Bosch løbende KTS-serien og ESItronic-softwaren.

I dag supplerer KTS-modulerne enheder til måling af udstødningsgas og til testning af køretøjssystemet. Begge dele er enten integreret i et trolleykabinet med en PC, en skærm og en printer eller tilgængelige som en del af en praktisk tabletcomputer, som man kan tage med sig rundt på værkstedet.

Ved hjælp af Bluetooth, Wi-Fi eller LAN kan der oprettes forbindelse til andre testere, til værkstedets netværk eller endda til internettet. Desuden støtter de også alle gængse kommunikationsprotokoller, der anvendes i elektroniske køretøjssystemer.

Fremtidssikret hardware

Med KTS 350/560/590, som er den nyeste generation af diagnostiske testenheder, understøtter Bosch endnu en gang uafhængige værksteder, der servicerer flere bilmærker, med hensyn til service- og reparationsopgaver på moderne køretøjssystemer.

Ifølge Euro 5/6-standarderne har bilproducenterne pligt til at stille tekniske oplysninger om reparationer til rådighed for uafhængige værksteder via deres online-portaler. Det kræver et PassThru-interface at få adgang til disse online-portaler.

KTS-enhederne fra Bosch har været PassThru-kompatible lige siden 2009 og kan stadig anvendes til at få adgang til reparationsoplysninger, dog med visse begrænsninger.

De nuværende KTS 560/590-testenheder har et forbedret PassThru-interface, således at værkstedet har problemfri adgang til data fra næsten alle køretøjsproducenters portaler. Dermed kan uafhængige værksteder foretage service på moderne køretøjsmodeller og omprogrammere styreenhederne, påpeger Bosch.

De behøver ikke længere at sende deres kunder til autoriserede værksteder for at få lavet sådanne opgaver.

Ved at anvende KTS 350/560/590 er værkstederne også godt forberedt på fremtiden. Enhederne omfatter allerede det nye Ethernet-baserede DoIP-interface (Diagnostics over Internet Protocol). Det sikrer en meget hurtigere data- overførsel, hvilket er særligt vigtigt i lyset af den stigende datamængde, der kræves, eksempelvis i forbindelse med driver assistance-systemer.

Flere og flere køretøjsfabrikanter bruger dermed også Ethernet til diagnosticering. Det vil stadig være muligt at foretage grundlæggende diagnoser via et CAN-interface, men til omfattende diagnoser eller flashing af styreenheder kræves dog et Ethernet-interface som det, der indgår i den seneste generation af KTS-enheder, oplyser Bosch.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079