23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lars Løkke freder VW

Regeringen vil kun tage retsskridt over for Volkswagen i snydechipsagen, hvis et flertal uden om regeringen tvinger til det.

DIESELGATE Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kalder Folkevognssagen for noget svineri - og derved bliver det.

Regeringen vil kun tage retsskridt over for Volkswagen i snydechipsagen, hvis et flertal uden om regeringen tvinger til det.

Enhedslistens politiske leder, Pernille Skipper, kom ikke langt over for statsministeren, da hun rejste sagen i en spørgetime i Folketinget om bilejerne, der har købt biler, som er mindre grønne/sviner mere end de troede.

Tabet for den danske statskasse var ellers 6 milliarder kroner alene i 2016, fremhævede Pernille Skipper, da hun forsøgte at overtale regeringen til at kradse pengene ind.

- Det er lukket land, og allerede derfor giver det ikke nogen mening at forfølge det spor, svarede Lars Løkke Rasmussen.

Det er nemlig bilkøberne og ikke producenterne, som regeringen i givet fald skulle sende girokort til, hvorefter der skulle gøres regres over for producenterne.

- Man vil rode sig ud i noget frygteligt noget, hvis man skulle henvende sig til bilejere, der i god tro har købt en bil, med en eller anden teoretisk mulighed for at indkradse penge, som de har betalt for lidt, fordi de i tillid til markedet har købt nogle biler, der ikke lever op til nogle tekniske standarder, svarede statsministeren.

Enhedslisten har konfronteret flere ministre med rapporten udarbejdet af De Grønne i EU-Parlamentet om ufuldstændig CO2-beskatning af personbiler og slået på, at staten har mistet 24 milliarder kroner i 2010-16 og 6 milliarder alene i 2016.

Skatteminister Kristian Lauritzen (V) frabeder sig udtrykkeligt ekstra milliarder fra bilskatter, for bestræbelsen går på at gøre biler billigere.

Det er i praksis omsat i lovforslaget om omregning mellem den gamle og den ny EU-målemetode ved typegodkendelsen, som neutraliserer en afgiftsstigning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094