HOLDNING Det står ikke alt for godt til på landsplan, når bilisterne bliver spurgt til deres holdning til rustbeskyttelse. Ifølge en YouGov-undersøgelse udført i slutningen af 2017 svarer 39 procent, at de aldrig rustbeskytter bilen mod det danske klima. Hver fjerde af dem mener hertil, at rustbeskyttelse slet ikke er nødvendig.
Samme undersøgelse viser dog også, at der er relativ stor geografisk forskel på, hvor mange penge der bliver brugt af familiebudgettet på den automotive del. Omkring hver anden bilejer på Sjælland bruger mere end 4000 kr. om året på at vedligeholde og optimere deres bil. Til sammenligning er det kun 36 procent af bilejerne i Nordjylland, der årligt spenderer mere end 4000 kr.
Ifølge bilekspert og stifter af Kvindernes Bilmagasin, Benedicte Engel er det dog en skidt tendens, at relativt mange nedprioriterer rustbeskyttelse.
- Har du investeret i en ny flot bil, som gerne skal holde i mange år, er det vigtigt at prioritere rustbehandlingerne. Ellers bliver bilens metal beskadiget, og du kommer derfor til at gå på kompromis med din og dine medtrafikanters sikkerhed, siger Benedicte Engel.
Rust har stor betydning
Og noget tyder på, at bilredaktøren har fat i den lange ende. Som Motor-magasinet kunne skrive om for et par uger siden har rustangreb en klar indvirkning på bilsikkerheden. Det er konklusionen i en ny kollisionstest fra det svenske forsikringsselskab Folksam og forbundet Villaägarnas Riksförbund, som viser, at rust i brugte biler udgør en langt større sikkerhedsrisiko på vejene end hidtil antaget.
Folksam og Villaägarna har i undersøgelse afprøvet to nye og to brugte bilmodeller. Blandt de to brugte biler havde den ene bil moderat rust, mens den anden havde kraftig rust.
- Den bilmodel, som havde mest omfattende rustskader på de energioptagende dele, mistede en stjerne i Euro NCAP-sikkerhedsvurderingen. Det er meget og svarer faktisk til 20 procents øget risiko for død eller alvorlig tilskadekomst. Det forklarer, hvorfor rust forringer kollisionsbeskyttelsen i så høj grad, at bilen mister en stjerne, siger Anders Ydenius, trafiksikkerhedsforsker hos Folksam. Undersøgelsen har crashtestet to brugte bilmodeller af årgangen 2003-2004 (Mazda) med kraftig rust og 2004-2007 (VW Golf) med moderat rust.
Anders Ydenius supplerer:
- Biler med rust kan krølle mere sammen, end når de bliver testet fra ny, og det øger risikoen for skader og kan i sidste ende være livsfarligt, siger han.
"Rustbeskyttelse er slet ikke nødvendig"
Mange bilister mener, at rustbeskyttelse er unødvendig, og knap 40 procent beskytter aldrig bilen.