DRIVLINJE Kia tror på dieseldråberne - men ikke i deres reneste form, men i sammenhæng med et hybridsystem. Det står klart efter, at bilproducenten har offentliggjort en ny drivlinje til den faceliftede Kia Sportage, der er klar til efteråret. Her vil man supplere bilens dieselmotor med et 48-volt batteri, der skal aflaste forbrændingsmotoren i længere tid af gangen. Hybridsystemets startergenerator kan ifølge Kia nemlig sikre, at dieselmotoren vil køre i tomgang også under kørslen, bl.a. ved nedbremsninger og når man slipper foden fra speederen.
Kia har dog ønsket, at systemer, der foruden et 48-volt batteri også tæller en DC/DC-konverter og den førnævnte startergenerator, kan installeres på producentens nuværende platforme. Derfor vil også tredje generation af Kia Ceed kunne fås med det såkaldte ’mild-hybrid’-system fra 2019.
Brug og oplad
Hvis man kigger nærmere på batteripakken, består den af et 0,46 kWh 48 volt litium-ion-batteri og en ny mild-hybrid startergenerator (MHSG). En inverter hjælper hybridsystemet, og man skifter mellem to indstillinger "motor" og "generator". Mild-hybrid-systemet er så forbundet til dieselmotorens krumtapaksel med en rem.
Når man så kører i den kommende Sportage vil det betyde, at systemet puster ekstra 10 kW i ydelse til accelerationen. Fordelen ved det er bl.a., at den ekstra kraft skåner dieselmotoren.
Når indstillingen "generator" aktiveres, genindvinder systemet kinetisk energi fra bilen ved deceleration i gear og ved opbremsning, og den energi bruges til opladning af batterierne. Batteriydelsen kan også anvendes til en ny start-stop-funktion, mens bilen er i bevægelse. Hvis batteriet er tilstrækkeligt opladt, standses forbrændingsmotoren automatisk ved deceleration.
Gemt i bagagerummet
Lavpraktisk vil Kia placere det nye 48 V-batteri under bagagerumsbunden, så drivlinjen ikke stjæler mere plads end højst nødvendigt. Da hybridsystemet kan integreres i motoren altså driver krumtapakslen via en rem, er det ikke nødvendigt at omstrukturere motorrummet.
DC/DC-omformerne betyder, at batteriet kan kobles op til bilens strømforsyning, så størrelsen på Sportage’ens 12 V-batteri, som forsyner bilens elektroniske udstyr, kan blive markant. Anvendelsen af MHSG betyder også, at den konventionelle starter kan downsizes og primært anvendes til koldstart ved lave temperaturer. Strømmen fra 48 V-batteriet hjælper nemlig med at starte motoren i de fleste tilfælde.
Hybridsystemet kan bygges ind på biler med enten manuelt eller automatgear, og det fungerer med både forhjuls-, baghjuls- eller firehjulstræk. Hybridsystemet vil også kunne sættes på en benzinbil.
16 biler med ny drivlinje
Elektrificeringen har dermed i høj grad gjort sit indtog hos den sydkoreanske bilproducent. Det nye 48-volt mild-hybrid-system bidrager til, at Kia derfor kan tilbyde sine kunder både en hybridbil, en plugin-hybrid, en 100 procent elektrisk bil og nu altså en 48-volt-drivlinje.
Tidslinjen frem mod 2025 betyder, at Kia har sammenlagt 16 biler på produktionsplanen, der alle har en form for elektrisk drive ombord. Det omfatter fem nye hybridmodeller, fem plug-in-hybridversioner, fem batteridrevne elbiler og - i 2020 - en elbil med brændselsceller, oplyser producenten.
Skal man tro Kia selv, så vil den nye EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinjen opfatte aktiv emissionskontrol med Selective Catalytic Reduction (SCR), som bidrager til at reducere CO2-emissionerne med op til fire procent i henhold til den nye Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) og op til syv procent i henhold til New European Driving Cycle (NEDC).
Hybridteknik skal holde liv i diesel
Et 48-volt energisystem og et batteri skal hjælpe med til at give dieselmotorer hos Kia et pænere klimaaftryk.