GTI-POWER Vurderingen af den nye Clio R.S. begynder for otte år siden. Jeg var i Frankrig. Egentlig for at køre en Renault fremtidsbil, Dezir, som den hed. Men når jeg nu var der:
"Monsieur Haslund - vil De ikke også lige køre vores nye Clio R.S.?"
Men jo da. "Merci beaucoup. "
Greb nøglerne. Kørte den direkte vej hen i rundkørslen med et par hurtige gearskift opad. Smed R.S. ind - slap speederen. Hvad skete der så? Clio R.S. kvitterede med den perfekte udskridning med bagenden. Lift-off-overstyring som englænderne siger.
Fem gearskift og et speederslip til perfektion. Selvfølgelig er det ikke i sig selv en komplet test af en ny bil. Men min erfaring siger mig, at når en bil kan gøre netop dette så GTI-perfekt, så er alting godt. Og det var det med Clio R.S. årgang 2010.
Uhh, den skrider ud!
Men det var den gang. Der er sket meget med biler og ikke mindst med GTI’er i mellemtiden. Ikke mindst er det jeg vil kalde for den politiske korrekthed væltet ind over biler af denne type. Uhh, mindre vræl, uhh, tænk nu på CO2’en (hvilket, jeg selvfølgelig ikke er imod) og uhh, vi må sørge for, at ESP-systemet holder styr på selv de mindste udskridninger - ikke mindst dem bagfra, når man vipper med speederen.
Hvordan kan en helt ny GTI født i 2018 passe ind her?
Svaret er kort og skarpt: I Frankrig blæser de på korrektheden. Renault har bygget en ny bil af typen, der er så GTI-perfekt, som den kan være. Renault Clio R.S. 2018 er lige så forførende som Clio R.S. i den franske rundkørsel for otte år siden.
Her kommer alt det gode; det perfekte:
Udseende: Lav og med store hjul og med spoilere og det hele. Hvis man synes en Audi A4 er det smukkeste på fire hjul, kan man selvfølgelig kun vende ryggen til Clio R.S. Men når den nu er en af de hårdkogte; så er det cool. Frækt, anmassende, blæret - men ikke overdrevet som f.eks. en Honda Civic Type R.
Motoren: Ikke en halvstor suge som i ’10, men en noget mindre turbo. Men med turbo er der rigeligt med effekt (og ok-lavt udslip), motoren vil gerne rotere og med paddleskift på to enorme aluminium-håndtag bag rattet (som på en Ferrari!) er man sikker på, at fra det ene trin til det næste og tilbage igen går racerbils-hurtigt. Og som et lille ekstra: Der kommer en fed patuuu-fløjten fra udstødningen, når man skifter gear ved mange omdrejninger.
Hurtigt gummi fra Frankrig
Kørestillingen: Dybt sæde, der heldigvis er monteret tilstrækkeligt lavt. Lodret rat, tykt rat. Det holder dette her. Og pedalerne: Med manuelt gear er der behov for, at speeder og bremse er monteret, så køreren kan lave hæl/tå under nedgearingerne. Med en dobbeltkobling er det jo helt lige meget. Til gengæld er det let at bremse med venstre fod, hvis man vil være så avanceret med fødderne.
Og bilens balance: Lige så perfekt som Clio R.S. i den franske rundkørsel. Og dét er befriende - her er en fabrik, der ikke er bange for at konstruere en GTI, som en GTI skal være.
En række andre roser til den nye franskmand: Dens greb i regnvejr er overraskende højt (bilen kører på Michelin-dæk), der er mange fede detaljer rundt omkring i kabinen. Og jo, der kan faktisk være et par passagerer på bagsædet. Men ikke på en for lang tur. Clio-serien har aldrig kunnet blære sig med god bagsædeplads. Og sådan er det jo også i R.S.-versionen. Klart nok.
Er der intet at brokke sig over? Når afsættet er, at dette er en så absolut GTI, er svaret nej. Bilen er perfekt. Ok, der kunne godt være lidt mere lårstøtte i sæderne. Men skidt pyt; det er i orden, når nu alt andet er så - ja, ordet perfekt dukker lige op igen.
Spørgsmålet er herefter, om der så er noget salg i en bil, der scorer seks stjerner ud af seks mulige? GTI-salg fyldte også en del i danske bilforhandleres statistikker den gang en Peugeot 205 GTI var ung. Men skiftende moder og ikke mindst den store finanskrise i 2008 har gjort GTI-salg til en noget nær nul-forretning.
Ikke desto mindre har forhandlerkæden Ejner Hessel kastet sig over R.S. - både Clio, der er til salg nu, og Megane R.S., der kommer til efteråret. I artiklen "R.S. kan sikre os mekanikere" forklarer salgschef Per Egebjerg hvilke muligheder, der er i en fransk bil hvis efternavn staves med to bogstaver.
Seks ud af seks stjerner til mini-GTI
Verdens bedste. Præcist som en GTI skal være. Nu må Volkswagen og ikke mindst Peugeot vågne op - for lige nu er Renault og i den grad bedst blandt lomme-GTI’er. Den bedste af de bedste er den nye Clio R.S