MERUDGIFT Nye og reviderede rammer for de såkaldte SKI-aftaler betyder brancheaktører, at flere bilforhandlere kan få aftaler i stand med kommuner eller staten. Forhandlerne kan nu løbende godkendes, hvor de tidligere skulle igennem en lang proces med prækvalifikation for en given periode. Hos Bilbranchen DI rynker direktør Thomas Møller Sørensen imidlertidig med øjenbrynene, når han gør status over de nye SKI-aftaler.
- I en artikel i Motor-magasinet kunne man få det indtryk, at de nye SKI-aftaler er uproblematiske. Det mener vi langt fra er tilfældet. Især et punkt er ubesvaret, men afgørende. Det handler om, hvorvidt gebyret til SKI er omfattet af den afgiftspligtige værdi eller ej, fortæller Thomas Møller Sørensen og fortsætter:
- SKI’s indkøbssystem forudsætter, at bilforhandlere, der leverer biler under aftalen, på samme faktura for bilerne skal fakturere kunderne et beløb på 2,8 procent af købssummen, der skal dække SKI’s omkostninger til at drive indkøbssystemet. SKI opkræver efterfølgende dette beløb hos bilforhandleren. Og det er denne konstruktion, vi skal være helt sikre på, er inden for lovens rammer.
Hvad dækker gebyrer
Direktøren fortæller, at sagen ifølge Skat er af principielt karakter og derfor skal tages op i Skatterådet. Ifølge Bilbranchen i DI var det oprindeligt SKIs opfattelse, at SKIs andel kunne sammenlignes med et vejhjælpsabonnement eller en serviceaftale, som ofte sælges sammen med nye biler, og som der ikke beregnes registreringsafgift af. Opkrævningen af SKIs andel har dog efter Bilbranchens opfattelse mere til fælles med en håndteringsydelse, som betales af eksempelvis leasingselskaber.
Ifølge Thomas Møller Sørensen fortæller Landsskatteretten udtaler, at der ikke er tale om ekstraudstyr eller arbejdsydelser, der naturligt efterspørges ved køb af nye køretøjer. Betaling for disse ydelser indgår dermed i afgiftsgrundlaget.
- Vi har i februar spurgt SKI om, hvorfor så høj en procentsats er nødvendig for at finansiere driften af systemet, men vi har ikke fået et tilfredsstillende svar. Desuden har Bilbranchen bedt om sikkerhed for, at denne andel til SKI ikke indgår i den afgiftspligtige værdi ved salg af fabriksnye køretøjer til SKI’s kunder.
Fordi sagen skal forelægges Skatterådet forventer DI-direktøren heraf yderligere behandlingstid.
Ønsker afklaring
Hos Autobranchen Danmark er man enig i den udlægning, som Thomas Møller Sørensen opstiller, og her ser man også gerne en afklaring på spørgsmålet om tillægget til faktureringen.
Et af hovedelementerne i de lettere reviderede SKI-aftaler er, at alle forhandlere kan byde sig til, så vægten ikke tipper over til hverken importører eller uafhængige forhandlere. Det er begge organisationer tilfredse med.
- Det er da klart en positiv ting, at flere store som små kan komme i betragtning i forhold til at sælge biler til det offentlige, fortæller Thomas Møller Sørensen.
Kritik af høje SKI-gebyrer
Bilbranchen DI er utilfreds med faktureringen ved salg til stat eller kommune.