23948sdkhjf

Udbredt ventil giver voldsom hovedpine

Det løber nok koldt ned ad ryggen på mange mekanikere, når snakken falder på EGR-ventiler hos Volkswagen-familien.

FEJL Alle bilproducenter har komponenter, der fejler og koster både værksteder, grossister og bilejerne masser af penge. I Volkswagens-familien er en af de mere udskældte stumper de såkaldte EGR-ventiler, som bruges på dieselmotorer i VAG-organisationen. Hos den danske distributør af reservedele Triscan kender man udmærket problemerne med ventilerne, der bruges på dieselmotorerne 1,4, 1,6, 1,9 og 2,0, der alle findes på alt fra en Seat til en Audi. Af samme årsag er ventiler, som mange værksteder løbende beskæftiger sig med.

Hos Triscan er man gået meget systematisk til værks for at kigge på, hvad der egentlig resulterer i problemerne. Her peger man på flere elementer, først og fremmest i forhold til styringsmekanismen og ventilen i sig selv. På grund af en fejlkonstruktion er der en overhængende risiko for, at der trænger udstødningsgasser ind til ventilens mekaniske og elektroniske styring.

Nedbrydes med sikkerhed
Den direkte konsekvens er, at udstødningsgasser trænger ind og soder de dele til, som ventilstyringsmekanismen udgøres af. Venter man længe nok, går EGR-ventil i stykker. Det skyldes flere ting.

Den løbende indstilling af ventilen reguleres ved, at en krog - også kaldet ventilpositioneringskrog - roteres takket være en elmotor. De to komponenter er hertil forbundet med hinanden ved hjælp af en aksel. Ventilpositionskrogen og den elektronik, som styrer elmotoren er placeret i hvert sit kammer, og udstødningsgasserne fra dieselmotorerne ledes fra det ene kammer til det andet med den pakdåse og det nåleleje, som akslen er forsynet med. Men her går det galt.

På grund af den fejlbehæftede konstruktion tilsmudser udstødningsgasserne inden for kort tid nålelejet, og soden nedsætter lejets funktionsevne. Utætheden betyder også, at man risikerer, at der dannes kondens i nålelejet. Langsomt, men sikkert begynder nålelejet så at ruste, og enden bliver, at lejet svigter helt. Den afledte effekt af det er så, at elmotoren, der jo som bekendt skal rotere akslen og så at sige holde ventilen i live, også med sikkerhed vil svigte. Al den elektronik, som omgiver ventilen er bestemt heller ikke begejstret for sod, og EGR-ventilens printplade bryder til sidst sammen på grund af de skadelige udstødningsgasser.

Mere slid efter Dieselgate
Som bekendt har Volkswagen Group, siden det kom frem i efteråret 2015 at virksomheden havde snydt med software i godt 11 millioner dieselmotorer, har sine problemer med at genoprette skaderne.

Det har blandt andet betydet softwareopdateringer af tusindvis af danskejede dieselmotorer, som har været omfattet af skandalen. Men selv her har EGR-ventilerne en finger med i spillet. Ventilerne skal, hvis de er konstrueret korrekt, lede de beskidte udstødningsgasser retur til indsugningen, hvorved de forbrændes igen - for at holde forureningen nede.

Meningen med at lave de globale softwareopdateringer er at nedbringe NOx-udledningen, men ved at gøre det skal EGR-ventilen aktiveres langt oftere. Det betyder ifølge Triscan større slid, og så er man tilbage ved de grundlæggende problemer ved selve konstruktionen af ventilen og udstødningsgasserne.

Ingen løsning lige nu
Marketingschef Thomas Fuglsang Andersen fra Triscan har været med til at lave gennemgangen af problemerne ved Volkswagens EGR-ventiler. Han ville hellere end gerne fremtrylle en løsning på problemet, der kan komme mekanikere, grossister og bilejeren til gavn, men i skrivende stund har man ingen.

- Som nævnt findes der lige nu ikke nogen løsning på problemet. Vi kan kun forklare, hvorfor det går galt. Som værksted eller grossist er det vigtigt at kende til baggrunden og kunne forklare problemstillingen, siger Thomas Fulgsang Andersen og tilføjer:

- En bilejer får ikke løst problemet ved at opsøge et VAG-autoriseret værksted - her er problemstillingerne de samme. Hos Triscan holder vi os løbende opdateret med den seneste udvikling, har en tæt dialog med vores producenter og lover at informere så snart der er nyt, siger han.

EGR-ventiler - kort fortalt

En EGR-ventil (Exhaust Gas Recirculation) hjælper grundlæggende set en motor med at udlede færre skadelige partikler til omgivelserne. Det sker ved at recirkulere udstødningsgasser, som sendes tilbage til indsugning - for så at forbrændes igen. 

Hos Volkswagen har man store problemer med EGR-ventilen til både sine 1,4, 1,6, 1,9 og 2,0 liters TDI-dieselbiler. Det skyldes ifølge den danske leverandør af reservedele Triscan en fejlkonstruktion, som risikerer at sende udstødningsgasser ind til ventilsystemets nåleleje. Det er med til at ødelægge både nålen selv og den elmotor, som driver den aksel, som så at sige holder ventilen i gang. 

Lige nu er der ingen konkret løsning på det problem, som mange mekanikere, grossister og bilejere oplever med EGR-ventilerne hos VAG-familien. 

Dieselgate, Volkswagens verdensomspændende skandale med snydesoftware, har faktisk også en påvirkning på EGR-ventilen. Takket være de krævede softwareopdateringer, som også tusindvis af danskere ejere har været igennem, får EGR-ventilen ganske enkelt mere arbejde - endnu en ting, der belaster konstruktion. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094