23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Renault fremhæver stolt underleverandør

Udstødningssystemer er vigtige for GTI-bilerne, og hos Renault fremhæver man hellere end gerne ekstern udvikler.

UDBLÆSNING Som du kan læse om på side 14 og 15 i denne udgave af Motor-magasinet, er vi svært begejstrede for den opfriskede Renault Clio R.S., dens 220 hestekræfter og ikke mindst lydniveauet, når den lille lomme-GTI køres for fuld udblæsning. Men lyden kommer som udgangspunkt fra to fixpunkter, henholdsvis motoren og udstødningen. Med stadig flere mindre motorer med turbo falder lydniveauet en smule herfra, mens bilproducenterne i stedet må søge andetsteds. Det betyder især et stigende fokus på udstødningen og den elektriske måde, man kontrollerer bilens ’afskedshilsen’ på takket være en række køreprogrammer.

Slovensk vellyd
I dag er det meget normalt, man man bygger udstødningssystemer med ekstra og justerbare flaps, der kan lukke helt op for hanerne og sende masser af lyd ud til omgivelserne eller tilsvarende lukke mere ned. Den føromtalte Renault Clio R.S. er udstyret med et udstødningssystem fra slovenske Akrapovic.

Firmaet er grundlagt i 1991 af Igor Akrapovic og startede egentlig med udstødninger til motorcykler baseret på grundlæggerens egen karriere med de tohjulede.

Allerede i 1993 brød firmaet igennem lydmuren og indgik samarbejde med Kawasaki i Tyskland, hvilket åbnede op for en stribe produkter og udviklinger til Pro Superbike Championship.

I 2004 træder firmaet så ind i Formel 1 med udstødningssystem til det daværende BAR Honda-team. I 2007 var Akrapovic også medansvarlig for at Manthey-teamet vandt på 24-timers løbet på Nürburgring med en Porsche 997 RSR.

Selv om danske Tom Kristensen hele ni gange har stået på øverste skammel på Le Mans-banen, var årene 2010 og 2012 uden danskeren bag rattet. Til gengæld var det for Audi med Akrapovic-udstødning monteret på Audi R18 e-tron quattro.

Racing som afsæt
Opsummeret kan man konkludere, at der også i Akrapovics tilfælde skabes og drives meget udviklingen gennem motorsport. Det gælder materialeteknologi, motorer og naturligvis også GTI-udgaver af mere udbredt bilmodeller.

Hos det franske firma er R.S.-linjen, som foreløbigt kun udbydes i fuldt program hos Ejner Hessel i Albertslund og Tilst ved Aarhus, den mest hardcore.

Når man sidder i Clio R.S. skal blot huske på en enkelt knap for at aktivere tordenvejret, og så lukker man op for de 220 hestekræfter. Udstødningssystemet på Clio R.S. er også en del af Akrapovics nyeste line-up med titaniumrør og carbonrørhaler.

Det er vist en smagssag om man synes, det spiller, men ikke desto mindre giver det klar lyd.

Når man opsummerer både Renault Sport og mærkets R.S.-linje og ikke mindst slovenske Akrapovic er det tydeligt, at motorsport og racing er afsættet til rigtig meget af den udvikling, som har flyttet både udstødningsleverandøren og det franske mærke langt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.083