23948sdkhjf

Bilhackere på overarbejde

Hackere skulle være det store show på Infosecurity messe - de skulle hacke sig ind i en låst bil.

BILNØGLER Det er åbenbart sværere end som så at hacke biler med digitale låsesystemer. Trods to forsøg lykkedes det i hvert fald ikke for firmaet HPQ at åbne en kostbar Audi på Infosecurity messen i Øksnehallen i København, som er Nordeuropas største af sin art.

Også Motor-magasinet var inviteret til denne livedemo, hvor man skulle kopierer signalet fra bilnøgle uden at efterlade spor, onsdag den 2. maj på Infosecurity it-sikkerhedsmessen. Her skulle et hold ingeniører demonstrere, hvordan man med billig teknologi kan kopiere en bilnøgles sekvenskode uden at bilens ejer bemærker det. Desværre havde vi ikke mulighed for at deltage.



Det lader dog til, at Motor-magasinet ikke gik glip af det store: Hackerne fik nemlig aldrig åbnet Audien - trods to forsøg, fortæller journalist Mads Lorenzen fra it-mediet Version2. Omkring 100 interesserede overværede første forsøg.

Meget billigt
Forinden havde arrangørerne ellers oplyst, at selve hacking-teknologien ikke er ny, men det er nyt, at teknologien kan anskaffes meget billigt, og at den ikke kræver specialviden at betjene.

Udstyret til demonstrationen er anskaffet for 1000 kroner via et kinesisk website. For et til to år siden anså man teknologien til at være alt for dyr og kompliceret til at udgøre et reelt problem.

Med teknologien kan man ikke blot åbne bilen uden at efterlade spor. Man vil også kunne køre væk i bilen uden anden nøgle end det kopiere signal, blev det oplyst inden demonstrationen af Øksnehallen.

Læs også: DEBAT: Bilens sikkerhed gælder også IT

En bombe
Det siger sig selv, at det er en bombe under forsikringsbranchen, som hidtil er gået efter opbrudsmærker ved tyveri af og fra en bil.

Teknologien, hvor nøglen konstant korresponderer med sekvenskode til bilen, benyttes på nye modeller af bilmærker som Mazda, Mercedes, Audi, VW, Toyota og Citroën.

Bag demonstrationen stod Kim Bo Jensen, Thejs Berthelsen og Karim El Husseini, som repræsenterer teknologi- og sikkerhedsvirksomhederne HPQ og CIMA.

Batteriet døde
Men på grund af en lang række tekniske udfordringer kom det ellers lovede hack af biler med digitale låse aldrig rigtig i gang på årets Infosecurity-konference, skriver Version2.

Læs også: Hackere truer de forbundne biler

Først døde selve bilbatteriet i målet - en sort Audi. Da man derefter hentede en anden bil for at forsøge at åbne den i stedet, var der problemer med en af de antenner, der skulle bruges til at kopiere bilnøglens signal. Og derefter var der ikke strøm nok til en af de andre, hjemmebyggede radioenheder.

- Vi håbede, at vi kunne have optaget et signal fra en bilnøgle, afspillet det igen og på den måde åbnet bilen, siger Carim El Husseini fra virksomhed HPQ, der sammen med Nordic Cyber Security Partners stod for ikke-demonstrationen, til Version2. Carim El Husseini fortæller også, at det er lykkedes dem at åbne biler under andre omstændigheder.

- Der var også noget herinde, der jammede vores signaler, men vi ved ikke, hvad det var. Det var der også, da vi prøvede at udføre hacket udenfor, siger Carim El Husseini.

VW og BMW sårbare
Selv om live-hacket til Infosecurity aldrig kom i gang, er der afgjort tale om en reel problematik. Ingeniøren beskrev allerede for over et år siden, hvordan millioner af VW-biler var sårbare over for lignende angreb.

Læs også: Så nemt kan biler hackes

Senest har Dailymail beskrevet, hvordan BMW faktisk ikke ved, hvad pokker de skal stille op med denne type angreb, samt at man i England oplever en eksplosion af angreb med relay-metoden. Så problematikken er, stadig, relevant og presserende.

Version2 har forud for messen ellers skrevet en artikel om emnet efter et interview med HPQ. Her skriver vi blandt andet, at man bør pakke bilnøglen ind i sølvpapir eller på anden vis beskytte den mod disse digitale biltyverier og -indbrud.

Men efter at have overværet begge demonstrationer, både den oprindelige og det, der skulle have været et andet forsøg, står det klart, at det at hacke en bil ikke er noget, man bare gør, skriver Version2.

Det kræver, at man har styr på sit udstyr, samt at man har mulighed for at teste det mange gange, inden man som indbruds- eller biltyv står på parkeringspladsen.

Mere om: bilnøgler | hacking


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Du holder da weekend-åbent?

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Smart! Kodning sker via nettet

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.287