23948sdkhjf

Bilhackere på overarbejde

Hackere skulle være det store show på Infosecurity messe - de skulle hacke sig ind i en låst bil.

BILNØGLER Det er åbenbart sværere end som så at hacke biler med digitale låsesystemer. Trods to forsøg lykkedes det i hvert fald ikke for firmaet HPQ at åbne en kostbar Audi på Infosecurity messen i Øksnehallen i København, som er Nordeuropas største af sin art.

Også Motor-magasinet var inviteret til denne livedemo, hvor man skulle kopierer signalet fra bilnøgle uden at efterlade spor, onsdag den 2. maj på Infosecurity it-sikkerhedsmessen. Her skulle et hold ingeniører demonstrere, hvordan man med billig teknologi kan kopiere en bilnøgles sekvenskode uden at bilens ejer bemærker det. Desværre havde vi ikke mulighed for at deltage.



Det lader dog til, at Motor-magasinet ikke gik glip af det store: Hackerne fik nemlig aldrig åbnet Audien - trods to forsøg, fortæller journalist Mads Lorenzen fra it-mediet Version2. Omkring 100 interesserede overværede første forsøg.

Meget billigt
Forinden havde arrangørerne ellers oplyst, at selve hacking-teknologien ikke er ny, men det er nyt, at teknologien kan anskaffes meget billigt, og at den ikke kræver specialviden at betjene.

Udstyret til demonstrationen er anskaffet for 1000 kroner via et kinesisk website. For et til to år siden anså man teknologien til at være alt for dyr og kompliceret til at udgøre et reelt problem.

Med teknologien kan man ikke blot åbne bilen uden at efterlade spor. Man vil også kunne køre væk i bilen uden anden nøgle end det kopiere signal, blev det oplyst inden demonstrationen af Øksnehallen.

Læs også: Så nemt kan biler hackes

En bombe
Det siger sig selv, at det er en bombe under forsikringsbranchen, som hidtil er gået efter opbrudsmærker ved tyveri af og fra en bil.

Teknologien, hvor nøglen konstant korresponderer med sekvenskode til bilen, benyttes på nye modeller af bilmærker som Mazda, Mercedes, Audi, VW, Toyota og Citroën.

Bag demonstrationen stod Kim Bo Jensen, Thejs Berthelsen og Karim El Husseini, som repræsenterer teknologi- og sikkerhedsvirksomhederne HPQ og CIMA.

Batteriet døde
Men på grund af en lang række tekniske udfordringer kom det ellers lovede hack af biler med digitale låse aldrig rigtig i gang på årets Infosecurity-konference, skriver Version2.

Læs også: Autofolk er sårbare over for hacking

Først døde selve bilbatteriet i målet - en sort Audi. Da man derefter hentede en anden bil for at forsøge at åbne den i stedet, var der problemer med en af de antenner, der skulle bruges til at kopiere bilnøglens signal. Og derefter var der ikke strøm nok til en af de andre, hjemmebyggede radioenheder.

- Vi håbede, at vi kunne have optaget et signal fra en bilnøgle, afspillet det igen og på den måde åbnet bilen, siger Carim El Husseini fra virksomhed HPQ, der sammen med Nordic Cyber Security Partners stod for ikke-demonstrationen, til Version2. Carim El Husseini fortæller også, at det er lykkedes dem at åbne biler under andre omstændigheder.

- Der var også noget herinde, der jammede vores signaler, men vi ved ikke, hvad det var. Det var der også, da vi prøvede at udføre hacket udenfor, siger Carim El Husseini.

VW og BMW sårbare
Selv om live-hacket til Infosecurity aldrig kom i gang, er der afgjort tale om en reel problematik. Ingeniøren beskrev allerede for over et år siden, hvordan millioner af VW-biler var sårbare over for lignende angreb.

Læs også: Klarer kopinøgler og originale

Senest har Dailymail beskrevet, hvordan BMW faktisk ikke ved, hvad pokker de skal stille op med denne type angreb, samt at man i England oplever en eksplosion af angreb med relay-metoden. Så problematikken er, stadig, relevant og presserende.

Version2 har forud for messen ellers skrevet en artikel om emnet efter et interview med HPQ. Her skriver vi blandt andet, at man bør pakke bilnøglen ind i sølvpapir eller på anden vis beskytte den mod disse digitale biltyverier og -indbrud.

Men efter at have overværet begge demonstrationer, både den oprindelige og det, der skulle have været et andet forsøg, står det klart, at det at hacke en bil ikke er noget, man bare gør, skriver Version2.

Det kræver, at man har styr på sit udstyr, samt at man har mulighed for at teste det mange gange, inden man som indbruds- eller biltyv står på parkeringspladsen.

Mere om: bilnøgler | hacking
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Forsikringsselskaber vinder på vejhjælp

Ni ud af ti danskere har en vejhjælpsaftale, men kun 16 procent har den gennem en bilforhandler, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Aktier i Europa: Dækproducenter ligger godt efter Michelin-tal

Ajour med den danske autobranche

God start på bilsalget i årets første måned

De seneste års høje bilsalg er fortsat intakt og der er solgt ca. 1.400 biler mere i januar i år mod sidste års første måned.

Plus

21 F1-løb kan ses på ny tjeneste

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Dansk Industri: Ambitiøst at EL vil hurtigt af med benzinbilen

FDM: Forbud mod benzinbiler har social slagside

Plus

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

2

Enhedslisten i frontalangreb mod biler

I stor klimaplan vil Enhedslisten investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

Plus

Manglende ladestik blev dyrt for forhandler

Skal der gives oplysning om, at en bil er brugtimporteret ved salg på det danske marked, og er manglende standardudstyr en væsentlig mangel?

Plus

Er Ford Focus den rigtige Årets Bil?

En fejl i proceduren om kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 rejser spørgsmålet, om elbilen Hyundai Kona Electric kunne have vundet titlen. Formanden for MKD forsikrer, at Ford Focus er den rigtige vinder.

Elbiler vinder frem i Hovedstaden

I Hovedstaden er lysten til at købe elbil fordoblet på et år, viser analyse fra Voxmeter.

Plus

Hvad kører du selv i, Bjarne?

Antallet af hestekræfter er komplet ligegyldigt. Nej, det handler om komforten i bilen og den samlede oplevelse. Sådan siger en af landets tunge drenge i bilbranchen, Bjarne Nielsen.

Bilsælger snød sig til Tesla - idømt fængsel

Bilsælger fra Holstebro dømt et års fængsel for groft bedrageri for svindel med køb af bil.

Plus

Via Biler køber bilforhandler i Silkeborg

Bilforhandler-kæmpe overtager Bilhuset Per B og rykker ind med Toyota.

Plus

Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på

Carshopper har fået et netværk på godt 50 bilforhandlere.

Plus

Fra affaldsplast til syntetisk diesel

Hele verden holder øje med den danske Quantafuel fabrik i Skive, der holdt rejsegilde med sine fire 18 meter lange pyrolyseovne, som skal lade millioner af syntetisk brændstof flyde.

Nyt spansk bølle-bilmærke

Fire danske Cupra-forhandlere. De 38 Seat-værksteder klarer servicen.

Plus

Seeberg: Sig nej til opgaver

Gratis markedsføring af elbiler

1

Nyt Volvo bilhus i København

Via Biler med 11 bilhuse og fire bilmærker bliver nu også premiumbil-forhandler.

Plus

DTC vs. Super GT set med sponsorbriller

Grønt er det nye sort

Stjæler udstyr fra luksusbiler

Hvad er det de der gokart-piger kan?

Fire importørers valgdrømme

Gæld og lav efterspørgsel holder Tesla i lavt gear

LEDER: Den Store Krig om Data

Senest om Tom, Jan og Christina

Ole Sommer høster kulturpris

Sportens bedste fortæller røverhistorier

Dribe vil ændre måden danskerne har bil på

Ude og inde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Glade elever har bestået svendeprøven som autolakerer

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Guide: Har du styr på bremsevæskerne?

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Sådan monteres bananformede spiralfjedre korrekt

Biltorvet søger studentermedhjælper

Autec fælgnyhed fra Rally Centeret

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Produktnyhed fra DENIOS

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Send til en kollega

0.202