23948sdkhjf

Bilhackere på overarbejde

Hackere skulle være det store show på Infosecurity messe - de skulle hacke sig ind i en låst bil.

BILNØGLER Det er åbenbart sværere end som så at hacke biler med digitale låsesystemer. Trods to forsøg lykkedes det i hvert fald ikke for firmaet HPQ at åbne en kostbar Audi på Infosecurity messen i Øksnehallen i København, som er Nordeuropas største af sin art.

Også Motor-magasinet var inviteret til denne livedemo, hvor man skulle kopierer signalet fra bilnøgle uden at efterlade spor, onsdag den 2. maj på Infosecurity it-sikkerhedsmessen. Her skulle et hold ingeniører demonstrere, hvordan man med billig teknologi kan kopiere en bilnøgles sekvenskode uden at bilens ejer bemærker det. Desværre havde vi ikke mulighed for at deltage.



Det lader dog til, at Motor-magasinet ikke gik glip af det store: Hackerne fik nemlig aldrig åbnet Audien - trods to forsøg, fortæller journalist Mads Lorenzen fra it-mediet Version2. Omkring 100 interesserede overværede første forsøg.

Meget billigt
Forinden havde arrangørerne ellers oplyst, at selve hacking-teknologien ikke er ny, men det er nyt, at teknologien kan anskaffes meget billigt, og at den ikke kræver specialviden at betjene.

Udstyret til demonstrationen er anskaffet for 1000 kroner via et kinesisk website. For et til to år siden anså man teknologien til at være alt for dyr og kompliceret til at udgøre et reelt problem.

Med teknologien kan man ikke blot åbne bilen uden at efterlade spor. Man vil også kunne køre væk i bilen uden anden nøgle end det kopiere signal, blev det oplyst inden demonstrationen af Øksnehallen.

Læs også: Så nemt kan biler hackes

En bombe
Det siger sig selv, at det er en bombe under forsikringsbranchen, som hidtil er gået efter opbrudsmærker ved tyveri af og fra en bil.

Teknologien, hvor nøglen konstant korresponderer med sekvenskode til bilen, benyttes på nye modeller af bilmærker som Mazda, Mercedes, Audi, VW, Toyota og Citroën.

Bag demonstrationen stod Kim Bo Jensen, Thejs Berthelsen og Karim El Husseini, som repræsenterer teknologi- og sikkerhedsvirksomhederne HPQ og CIMA.

Batteriet døde
Men på grund af en lang række tekniske udfordringer kom det ellers lovede hack af biler med digitale låse aldrig rigtig i gang på årets Infosecurity-konference, skriver Version2.

Læs også: Autofolk er sårbare over for hacking

Først døde selve bilbatteriet i målet - en sort Audi. Da man derefter hentede en anden bil for at forsøge at åbne den i stedet, var der problemer med en af de antenner, der skulle bruges til at kopiere bilnøglens signal. Og derefter var der ikke strøm nok til en af de andre, hjemmebyggede radioenheder.

- Vi håbede, at vi kunne have optaget et signal fra en bilnøgle, afspillet det igen og på den måde åbnet bilen, siger Carim El Husseini fra virksomhed HPQ, der sammen med Nordic Cyber Security Partners stod for ikke-demonstrationen, til Version2. Carim El Husseini fortæller også, at det er lykkedes dem at åbne biler under andre omstændigheder.

- Der var også noget herinde, der jammede vores signaler, men vi ved ikke, hvad det var. Det var der også, da vi prøvede at udføre hacket udenfor, siger Carim El Husseini.

VW og BMW sårbare
Selv om live-hacket til Infosecurity aldrig kom i gang, er der afgjort tale om en reel problematik. Ingeniøren beskrev allerede for over et år siden, hvordan millioner af VW-biler var sårbare over for lignende angreb.

Læs også: Klarer kopinøgler og originale

Senest har Dailymail beskrevet, hvordan BMW faktisk ikke ved, hvad pokker de skal stille op med denne type angreb, samt at man i England oplever en eksplosion af angreb med relay-metoden. Så problematikken er, stadig, relevant og presserende.

Version2 har forud for messen ellers skrevet en artikel om emnet efter et interview med HPQ. Her skriver vi blandt andet, at man bør pakke bilnøglen ind i sølvpapir eller på anden vis beskytte den mod disse digitale biltyverier og -indbrud.

Men efter at have overværet begge demonstrationer, både den oprindelige og det, der skulle have været et andet forsøg, står det klart, at det at hacke en bil ikke er noget, man bare gør, skriver Version2.

Det kræver, at man har styr på sit udstyr, samt at man har mulighed for at teste det mange gange, inden man som indbruds- eller biltyv står på parkeringspladsen.

Mere om: bilnøgler | hacking
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Første strategi-skridt: Gunner Due Biler udvider i Slagelse

Danskerne låner til ny bil

Nye tal fra Voxmeters bildatabank, viser et mindre fald i danskernes lyst og evne til at købe biler kontant i første kvartal 2019, i forhold til samme kvartal sidste år. Samtidigt optager vi flere billån, både i banken og via bilforhandlerne.

If styrker samarbejde med T. Hansen

Forsikringsselskabet opgraderer samarbejdet med T. Hansen Gruppen A/S og udvider forsikrings-udbuddet i de 83 detailbutikker.

Plus

Millionbøde efter brud på GDPR-reglerne

Nyhedsbrev

8.222 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Antallet af bilsælgere vil rasle ned

Autobranchen er i kraftig forandring, men hvad vil der ske? En af tendenserne er, at bilsælgeren er på vej ud og produkt- genier på vej ind, spår makkerparret Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen fra rekrutteringsvirksomheden Autosearch.

Online Avis Arkiv
1

EU-regler træder i kraft: Elbiler skal støje mere

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 25

Bilforhandler vandt retssag mod kunde om Facebook-opslag

En utilfreds kunde havde på Facebook lavet et opslag, hvor bilforhandleren blev beskyldt for at være pengegrisk og et snydefirma. Det fik kunden en bøde for.

Le Mans vil tilbage til virkeligheden

De hurtigste på Le Mans er jo LMP1-bilerne - typen som Tom Kristensen vandt alle sine ni sejre i, typen som Toyota vandt med i år. Men en ny topklasse er på vej.

Plus

Jo, der er store penge i store motorer

Et levn fra en fjern Formel 1-tid. Sådan kan gadebiler med V10-motor, typisk Audi RS6 og BMW M5 let fremstå. Men stop en halv, der er gode penge i bulderbassebilerne.

Plus

Renaults danske chef fyret med dags varsel

Den danske Renault-organisation har den sidste måned været uden dansk direktør. Anders Gadsbøll er fyret, og fungerende dansk direktør er den nordiske marketing direktør, Arnaud Azou

Plus

Ny uddannelse til servicerådgivere

En ny 3-årig uddannelse skal gøre bilhusene bedre til at modtage kunderne ved indskrivningsdesken.

Rally-arrangør tiltalt efter ulykke med to dræbte i Randers

Plus

ALD en gamechanger i online bilsalg

Leasing-firmaet ALD Automotive har succes med nyt koncept med brugtbilsalg på nettet og levering til kundens dør.

Plus

Autouncle overtager kundekontakten

Et nyoprettet callcenter hos bilsalgsformidleren Autouncle kan hjælpe bilforhandlere med at følge op på leads.

Plus

Vi vil se et crazy bilmarked i 2020

Nu er der eksklusive biler overfor Tivoli

Scanleasing tager springet fra Kolding til København.

AutoBranchen Danmark savner svar fra den nye regering 

Revisoren der blev Toyota-forhandler

Toyota-forhandleren Louis Lund A/S runder 25 års jubilæum. Markering på torsdag den 20. juni.

Plus

Skal bilen tale dansk?

Kan man forvente, at en bil købt i Danmark kan tale dansk? Og hvis den ikke kan, skal sælger så oplyse specifikt herom?

Plus

Ny teknologi skal lette biltransport

Plus

Politisk krav om revisionspligt

Efter kritik fra statsrevisorerne om lempelige revisionsregler for små virksomheder, rejses politisk krav om stramninger.

Magnussen ender langt tilbage i Frankrig

Den danske racerkører Kevin Magnussen blev nummer 17 i Formel 1-grandprixet i Frankrig. Lewis Hamilton vandt.

Hvem må egentlig køre fra Racerprinsen?

Så er der ikke længe til Racerprins Joachim og team ruller til start igen. Cortina Racing kører til CHGP i august - og herefter er det off til Frankrig for Prinsen.

Plus

Konkurser i maj i autobranchen

Ude og inde i autobranchen - uge 24

1

Krav om højere skrotpræmie

Ajour: Luften ud af dækket

Stop sjatladning af elbiler

Ude og inde i autobranchen - uge 23

Tæt på en halv million autoværksteder

Plus

Hvad mener "bilministeren"?

Biler popper stadig sammen

Præsident bortauktionerer Lamborghini for at hjælpe fattige

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 22

Kris Nissen er tilbage i BMW M3

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vind billetter til Copenhagen Historic Grand Prix

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Velkommen til Varde Bilvask

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

Har du overvejet en SUV som firmabil?

Legendarisk fælgdesign genopstår

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nybagt navn får hurtig glasur

TOTAL Danmark inviterer til Copenhagen Historic Grand Prix – du kan vinde 2 VIP billetter !

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Sådan Undgår Du Unødvendig Slid Til Næste Dækskiftesæson

Verdens hurtigste køreseddel

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Produktionsbuffer, automatisering, LEAN, one-piece-flow  – kært barn har mange navne.

Henrik Pedersen – ny CCO hos Digital-Servicebook.com

Leverandørbesøg: Nyheder til værkstedet

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye pro...

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

CO2 neutralt website

Til lykke med svendebrevet

ATE, LUK, Contitech, Sachs., direkte fra Tyskland.

Send til en kollega

0.205