Bilhackere på overarbejde

Hackere skulle være det store show på Infosecurity messe - de skulle hacke sig ind i en låst bil.

BILNØGLER Det er åbenbart sværere end som så at hacke biler med digitale låsesystemer. Trods to forsøg lykkedes det i hvert fald ikke for firmaet HPQ at åbne en kostbar Audi på Infosecurity messen i Øksnehallen i København, som er Nordeuropas største af sin art.

Også Motor-magasinet var inviteret til denne livedemo, hvor man skulle kopierer signalet fra bilnøgle uden at efterlade spor, onsdag den 2. maj på Infosecurity it-sikkerhedsmessen. Her skulle et hold ingeniører demonstrere, hvordan man med billig teknologi kan kopiere en bilnøgles sekvenskode uden at bilens ejer bemærker det. Desværre havde vi ikke mulighed for at deltage.



Det lader dog til, at Motor-magasinet ikke gik glip af det store: Hackerne fik nemlig aldrig åbnet Audien - trods to forsøg, fortæller journalist Mads Lorenzen fra it-mediet Version2. Omkring 100 interesserede overværede første forsøg.

Meget billigt
Forinden havde arrangørerne ellers oplyst, at selve hacking-teknologien ikke er ny, men det er nyt, at teknologien kan anskaffes meget billigt, og at den ikke kræver specialviden at betjene.

Udstyret til demonstrationen er anskaffet for 1000 kroner via et kinesisk website. For et til to år siden anså man teknologien til at være alt for dyr og kompliceret til at udgøre et reelt problem.

Med teknologien kan man ikke blot åbne bilen uden at efterlade spor. Man vil også kunne køre væk i bilen uden anden nøgle end det kopiere signal, blev det oplyst inden demonstrationen af Øksnehallen.

Læs også: DEBAT: Bilens sikkerhed gælder også IT

En bombe
Det siger sig selv, at det er en bombe under forsikringsbranchen, som hidtil er gået efter opbrudsmærker ved tyveri af og fra en bil.

Teknologien, hvor nøglen konstant korresponderer med sekvenskode til bilen, benyttes på nye modeller af bilmærker som Mazda, Mercedes, Audi, VW, Toyota og Citroën.

Bag demonstrationen stod Kim Bo Jensen, Thejs Berthelsen og Karim El Husseini, som repræsenterer teknologi- og sikkerhedsvirksomhederne HPQ og CIMA.

Batteriet døde
Men på grund af en lang række tekniske udfordringer kom det ellers lovede hack af biler med digitale låse aldrig rigtig i gang på årets Infosecurity-konference, skriver Version2.

Læs også: Hackere truer de forbundne biler

Først døde selve bilbatteriet i målet - en sort Audi. Da man derefter hentede en anden bil for at forsøge at åbne den i stedet, var der problemer med en af de antenner, der skulle bruges til at kopiere bilnøglens signal. Og derefter var der ikke strøm nok til en af de andre, hjemmebyggede radioenheder.

- Vi håbede, at vi kunne have optaget et signal fra en bilnøgle, afspillet det igen og på den måde åbnet bilen, siger Carim El Husseini fra virksomhed HPQ, der sammen med Nordic Cyber Security Partners stod for ikke-demonstrationen, til Version2. Carim El Husseini fortæller også, at det er lykkedes dem at åbne biler under andre omstændigheder.

- Der var også noget herinde, der jammede vores signaler, men vi ved ikke, hvad det var. Det var der også, da vi prøvede at udføre hacket udenfor, siger Carim El Husseini.

VW og BMW sårbare
Selv om live-hacket til Infosecurity aldrig kom i gang, er der afgjort tale om en reel problematik. Ingeniøren beskrev allerede for over et år siden, hvordan millioner af VW-biler var sårbare over for lignende angreb.

Læs også: Så nemt kan biler hackes

Senest har Dailymail beskrevet, hvordan BMW faktisk ikke ved, hvad pokker de skal stille op med denne type angreb, samt at man i England oplever en eksplosion af angreb med relay-metoden. Så problematikken er, stadig, relevant og presserende.

Version2 har forud for messen ellers skrevet en artikel om emnet efter et interview med HPQ. Her skriver vi blandt andet, at man bør pakke bilnøglen ind i sølvpapir eller på anden vis beskytte den mod disse digitale biltyverier og -indbrud.

Men efter at have overværet begge demonstrationer, både den oprindelige og det, der skulle have været et andet forsøg, står det klart, at det at hacke en bil ikke er noget, man bare gør, skriver Version2.

Det kræver, at man har styr på sit udstyr, samt at man har mulighed for at teste det mange gange, inden man som indbruds- eller biltyv står på parkeringspladsen.

Mere om: bilnøgler | hacking


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dieselgate
VW-topchef vidste besked snydesoftware

Nye afsløringer af det tyske magasin Der Spiegel viser, at ledelsen kendte til snyd med dieselmotorer.

Plus

Baghjulstrækket er guld værd

AutoBranchen Danmark flytter domicil til centrum

Plus

Årets brugtbil fundet: Titlen går til ...

BMW 1 tager prisen Årets Brugtbil 2018. Det plus det faktum, at den kommende 1’er får forhjulstræk, kan gøre den gamle til en samlerbil.

1

3300 danske BMW’er skal retur

Nyhedsbrev

Super-bilsælgere kommer

Marie Sylvest Nielsen kan bruge ny rådgiveruddannelse aktivt til at skabe et mersalg hos Bjarne Nielsen i Birkerød.

Online Avis Arkiv

Q&A til Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen DI, foretrækker et fastfrosset afgiftsniveau på biler fremfor de senere års salami-nedsættelser.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - VW T-Roc

Hvad skal mekanikeren og hvad skal sælgeren vide om VW's bedste modstander til Nissan Qashqai? Her er svarene.

Ikke alle har champagnen på køl

Der sælges nye biler som aldrig før. Men der jubles ikke alle steder.. Chefredaktøren liner de frie værksteders problematik op.

"Jeg elsker alle biler"

Hvis Jørgen Strøjer nu skulle vælge en af sit bilmuseums perler, f.eks. den bordeauxrøde Alfa Romeo førkrigs-racer frem for kvinder, ville han sikkert komme i vanskeligheder.

Plus

Hvad gør Line "Kølig" Lykke ...

... når hun og køreren er ved at gå på taget? Svaret på netop dette spørgsmål er med til at tegne et billede af en af de ambitiøse rallypiger, co-driveren Line Lykke Jensen.

Mirakel-coating øger effekten - og sænker CO2

I motorsport finder teknikerne alle smutveje for at øge effekten. Her er en af de smarteste, en keramik-coating på udstødningen. Samme trick kan anvendes på almindelige biler for at sænke forbruget.

Testmetode-kaos hersker

Bilproducenterne kæmper i de her måneder med at blive klar til nye regler.

Konkurser i juli

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Plus

Autouncle på spring trods eBay-nederlag

Det er to år siden, eBay fik medhold i landsretten mod Autouncles crawling af bildata. Men flere rige onkler har meldt sig som investorer hos Autouncle, der nu kan se lyst på fremtiden.

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

De korte og vigtige fra udlandet

4 korte: Skat, moms og Leaf samt sponsorship

Der er rigeligt atholde øje med i hverdagen - her er fire af de vigtige, små nyheder - ikke mindst for brugtvognshandlere.

Tysk-amerikansk projekt ned selvkørende biler

Bilkøberne vil have en reel byttepris

Der skal være en troværdig byttepris på den gamle bil, før kunderne køber en ny. Bilforhandler ERA Biler på Sjælland har med succes investeret i byttebils-teknologi fra Autouncle.

Plus

Traktortræk i nyt terræn

Mercedes-Benz vil sælge pickup trucks med luksus. Det lykkes delvist med ny X-klasse.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Varebilsalget faldt otte procent i juli

Leasing er faldet tilbage

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Ny hjemmeside om brændstofforbrug

Bent Pedersen A/S overtager salget af Citroën i Esbjerg

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smart app klar til bilsælgere

Videoguides til skru-selv-folket

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Send til en kollega

0.279