23948sdkhjf

Sejr for fri konkurrence i digitale servicebøger

Den første forbrugersag om brug af digitale servicebøger er nu afgjort i Sverige. En bilproducent må ikke stille krav om brug af mærkespecifik servicebog.

RETNINGSGIVENDE I Sverige har forbrugerklagenævnet Almänna Reklamationsnämden, ARN bestemt, at et bilservice, der ikke bliver stemplet i bilproducentens digitale servicebog, anses for at være fagmæssigt udført, skriver det svenske Motor-magasinet.

Der findes ifølge ANR ikke krav om, at udført service skal registreres i en elektronisk servicebog. At registrering ikke har fundet sted i et aktuelt tilfælde indebærer ifølge nævnet heller ikke en fejl ifølge bestemmelserne i den svenske forbrugerlovgivning.

Og det glæder den danske udbyder af en generel, digital servicebog til alle bilmærker - mærkeværksteder som frie værksteder - Digitalservicebog ApS i Næstved. Firmaet opererer også i udlandet, herunder Sverige med digitalservicebok.se

- Det er en kæmpe sejr for store dele af autobranchen og deres kunder, at denne sag nu er afgjort i Sverige. Det er vigtigt, at en forbrugermyndighed definerer, at en bilproducent hverken må eller kan stille krav om, at deres servicebog-produkt anvendes, siger Martin Jensen, indehaver og stifter af Digitalservicebog ApS.

Et service er fagmæssigt udført, så længe værkstedet følger anvisningerne fra bilfabrikanten og udfører servicet fagmæssigt korrekt. Dette indebærer, at værkstedet skal bruge korrekt værktøj og godkendte materialer samt har den nødvendige kompetence til arbejdet. Det siger også de to forbrugerorganisationer Konsumenttjänstlagen och Verkstadens Reparationsvillkor.

Anbefaler dansk digitalbog

Den svenske brancheforening for både frie værksteder og mærkeværksteder, Sveriges Fordonsvärkstäders Förening, SFVF, anbefaler produktet digitalservicebok.se som fri aktør omkring lagring af servicedata fra samtlige bilfabrikanter, oplyser Ulf Stefansson, jurist hos SFVF.

Alle værksteder på det europæiske marked har ret til at udføre service med bibeholdelse af nybilgarantien efter EU-forordning 461/2010, der regulerer rettigheder og pligter for værksteder. Denne forordning omfatter vertikale aftaler omkring salg og reparationstjenester til køretøjer og sigter mod at understøtte en styrkelse af konkurrencen på eftermarkedet i EU.

De vigtigste dokumenter for en bilejer er de stemplede servicebøger, digitalt eller på papir, da servicebogen skal dokumentere vedligeholdelse af bilen omkring kilometertal og tid for at kunne bibeholde nybilgarantien.

Dokumenterne skal dog ikke nødvendigvis gemmes i bilfabrikantens digitale servicebog for at servicen kan anses for at være fagmæssigt korrekt udført. At stille krav om, at et vist system skal anvendes til lagring af servicedata kan være konkurrencebegrænsende. Det står altså værkstederne frit for at gemme stemplet servicedokumentation i en generel digital servicebog.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113