POLITIK Lavere afgift på eldrevne firmabiler er blandt socialdemokraternes forslag til at vitalisere elbilmarkedet. Det forslag støtter det mindste regeringsparti, som tidligere har barslet med samme idé.
Skatten på firmabiler nedsættes til 10 procent for elbiler og til 15 procent for opladnings-hybridbiler, hvis det står til skatteordfører Jesper Petersen (S).
Til sammenligning er firmabilskatten i dag 25 procent af værdien under de første 300.000 kroner og 20 procent af resten samt et miljøtillæg.
- Det er et forslag, som branchen selv mener vil være effektivt for at få gang i salget af elbiler, siger Jesper Petersen.
Konservativ opbakning
- Det er et forslag, som Det konservative Folkeparti har været ude med tidligere, og som vi fortsat synes er en god idé, siger politisk samt klima- og miljøordfører Mette Abildgaard (K).
Man har gjort det med stor succes i bl.a. Holland, tilføjer hun.
Firmabiler kører forholdsvis mange km, så det vil have en stor effekt at give en tilskyndelse til at vælge en grøn løsning i stedet for en diesel- eller benzinbil.
- Jeg kan sagtens forestille mig, at det kunne indgå i et udspil fra regeringen, erklærer den konservative toppolitiker.
Overfinansieret aftale
Elbilaftalen har kostet mindre end forventet, ergo er der et overskud, som kunne bruges til yderligere initiativer, mener Jesper Petersen. Desuden er der et overskud fra PSO-afgiften, som skal anvendes til grøn omstilling.
- Der er fundet finansiering til mere end det, som aftalen er endt med at koste, fordi der simpelt hen bliver solgt færre biler end regeringen forudsatte, siger han.
Salget af elbiler går trægt og når ikke op på de i alt 5000 nyregistrerede køretøjer siden 1. januar 2016, som partierne bag elbilaftalen (V, LA, K, S, R) har som mål, inden registreringsafgiften øges fra 20 til 40 procent af det normale senest 1. januar 2019. Dansk Elbilalliance forventer, at man kun når op på 3500 til december.
Jesper Petersen opfordrer derfor skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at fremrykke den aftalte evaluering af aftalen om elbilafgifter.
- Vi kan allerede konstatere, at der ikke er gang nok i salget af elbiler. Der er heldigvis ved at komme det for opladnings-hybridbiler, men det går for langsomt. Vi når ikke op på de 5000 elbiler, som skulle sælges inden næste skridt i indfasningen af registreringsafgiften.
- Aftalekredsen skal mødes igen til sommer, og for vores skyld kunne vi sætte os sammen med det samme og beslutte flere ting for at skubbe gang i salget af grønne biler, slutter Jesper Petersen.
Kom i gang nu
Elbiler er en centralspiller i klimaplanen for transportsektoren, bekræfter Mette Abildgaard. Hun tvivler imidlertid på, at det er praktisk muligt at fremrykke den politiske evaluering.
- Det bliver svært at lave en dybdegående og grundig evaluering inden sommerferien, men det er fint at komme i gang så hurtigt som muligt, så kan opdaterede tal indgå i klimaplanen, siger hun.
S vil sænke skat på grønne firmabiler
Konservative ønsker grønne firmabiler med i regeringens klimaplan til efteråret.