STRØM Nissan Leaf har smidt hjemmehjælper-imaget fra sig og er klar med en ny udgave i et dynamisk og mere tiltalende design og en mængde spændende funktioner. Men selvom rækkevidden er øget er spørgsmålet, om det er nok til at gøre Leaf til elbilernes Golf.
Der er forståeligt nok i store dele af autobranchen en udbredt uvilje mod elbiler. De har færre mekaniske dele, som derfor ikke skal udskiftes og den knowhow og ekspertise, mekanikere har opbygget om ventiler og gearskylning, kan ikke bruges til noget. En elbil skal derfor alt andet lige mindre på værksted.
Bilkøberne er med god grund også skeptiske. For rækkevidden er stadig det store problem; også selvom en moderne elbil - som den testede Nissan Leaf - vel opfylder 90 procent af alle danskeres behov. Nissan Leaf har tilmed fået et større 40 kWh-batteri, så den officielle rækkevidde efter nyeste EU-norm er opgivet til 270 kilometer. Nissan siger selv, at man i Danmark skal regne med mellem 190-300 kilometer på en opladning.
Lækker Leaf
Seneste Nissan Leaf ser godt ud, kører ligeså godt og er rimeligt prissat. Men man rammes stadig af rækkeviddeangst.