PLUGIN-TEST Forestil dig en kunde, der har 50 km eller mindre til arbejde. Dem er der mildest talt mange af.
Det er præcist denne store gruppe, Toyota-forhandlere lige nu glæder sig til at komme i snak med. For til den er den nye plugin-udgave af Prius den helt oplagte bil.
Toyota Prius Plug-in er som navnet siger en - ja, plugin-version af den hidtidige Toyota Prius, der jo er en almindelig hybridbil; altså bil med en benzinmotor, der suppleres af en elmotor. Det er plugin-versionen også, men her er et noget større batteri, der ud over strøm fra bilen selv suppleres med energi fra en ekstern strømkilde. Og netop dét er hele forskellen: For mens Prius almindelig hybrid kan køre måske bare et par kilometer på strøm alene - eller mindre - kan Prius Plug-in køre op til 63 km, hvis føreren er forsigtig med speederen. Dog nærmere 50 km, ifølge Toyota.
Husk dette tal: 50 km.
Hvis en kunde køber en Prius Plug-in, kan han eller hun medkøbe et strøm-abonnement fra Clever til 299 kr. pr. måned. Bare hæld så meget strøm på, du vil, det koster kun en lille 300-mand om måneden.
Så altså: Her er altså udsigt til, at man som ejer af en Prius Plug-in kan pendle til og fra job for 299 kr. om måneden. Det fås ikke ret meget billigere ... Og ok, det kræver, at der kan lades op på job.
Det er præcist dette; at den nye Toyota Prius Plug-in kan køre op til 50 km på strøm alene, der gør den nye japaner så interessant. De første kilometer opleves den som en elbil; samme dybe acceleration, samme lave støj - alt sammen en elbil. Herefter kan man så fortsætte på benzin, der jo er den store forskel fra en "rigtig" elbil.
Problem med dækkene
Hvordan kører den så; den nye japaner med to motorer og langt på en opladning strøm? "Europæisk" er det korte svar. First of all sidder man lavt i sædet bag et højt, lodret rat. Dernæst hurtig acceleration; takket være elmotoren, og nu bli’r det spændende: Prius Plug-in Hybrid fjedrer en passende blanding af fast og blød. Dernæst krænger bilen ikke alverden, når den styrer ind og gennem et sving.
Måske lyder det lidt langhåret; men resultatet er, at japaneren med flere motorer kører som en "rigtig" bil, altså ikke noget med duvende affjedring og styretøj, der synes at stritte imod. Derfor vender vi tommelen opad ud for emnet køredynamik og komfort.
Rullemodstand - altså hvor let en bil "ruller" hen over asfalten - er afgørende for alle nye biler og især for el- og hybridbiler, fordi lav rullemodstand er med til at sikre længere på literen, der jo et yderligere afgørende for biler af denne type.
Her rammer Priusen ikke i plet. Som så mange andre biler, hvis mål mere end noget andet er at spare på energien, kører bilen her på letløbsdæk. Og typisk står denne type dæk ringere fast i vådt føre end andre.
Alt i alt: Prius Plug-in Hybrid parkerer sig forrest blandt opladnings-hybrider i dette prisleje - knap 350.000 kr.
Spændende bliver det at holde den op mod næste nye, der er på vej, nemlig plugin-udgaven af Hyundai Ioniq, der er klar senere på foråret. Prisen på koreaneren er fra 264.000 kr.
Til sammenligning koster plugin-teknik fra Tyskland, Volkswagen Golf GT/E, lige en anelse mindre end japaneren. Golf GT/E er i øvrigt udsolgt lige nu.
Ny Prius - Toyota-forhandlerens stærkeste kort
Vel er plugin-teknikken det mest interessante ved den nyeste Prius, men mest overraskende er bilens præcise køreegenskaber.