RETAIL Opel står foran nogle massive spareplaner som led i opkøbet fra PSA-koncernen. Konkret kan det ifølge flere auto-medier munde ud i, at hver tredje af Opel og Vauxhalls 1600 forhandlere rundt om i Europa lukkes. Lige nu er alt oppe i luften, da samtlige Opel-forhandlere i Europa er blevet opsagt. Det er der ikke noget unormalt i, men det er langt fra i alle lande, at forhandlerne er klar til især en elektrisk fremtid. Dog er de danske forhandlere rigtig godt trimmet til omlægningerne i koncernen, fortæller Erik Morsing, der er informationschef hos Opel Danmark.
- Forhandlernettet i Danmark er stort set tilpasset de retningslinjer, vi fremover skal følge mht. antal af forhandlere i relation til markedets størrelse. Derfor er alle forhandlerkontrakter i hele Europa blevet opsagt. Men langt de fleste vil blive tilbudt nye kontrakter - og i Danmark vil det gælde stort set alle, forklarer han.
Varebiler alle steder
Der er to års opsigelse på forhandler-kontrakterne, hvilket vil sige, at der skal være forhandlet nye aftalepapirer på plads i 2020. Fremtidens forhandlere rummer især to elementer:
- Der vil ske ændring i den måde, bonusprogrammer bliver fastlagt på. Dertil skal kontrakterne skal tilpasses nye biltyper, hvor der specifikt tænkes på elbiler og plug-in hybrider. Det får hermed også betydning for værkstedsdelen. Og så kommer alle forhandlere også til at kunne sælge varebiler, forklarer Erik Morsing fra Opel Danmark.
Spareplanerne luftes i forbindelse med den såkaldte PACE-plan hos PSA-koncernen. GM’s ledelse (som PSA overtog Opel fra) tabte i sin tid næsten otte milliarder kroner fra 1999. Sidste sommer omkring 31. juli gik GM dog med til at sælge Opel og det tilhørende Vauxhall-brand til den franske PSA-koncern for knap 9,7 milliarder danske kroner.
Danske Opel-forhandlere slipper for nedskæringer
Trods lukninger af forhandlere af det tyske mærke rundt om i Europa er danske forhandlere ikke i farezonen.