23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hjulskifte giver flere lakopgaver

Lakerere kan tjene ekstra penge ved hjulopgaver.

REGISTRERING Flere og flere lakopgaver kræver, at hjul afmonteres. Men når det sker, tager opgaven naturligvis længere tid og bør takseres derefter. Det er erfaringen hos AutoBranchens Videncenter og lakkonsulent Rico Laurits Madsen, når han for tiden besøger autolakerere rundt om i landet.

- I mange tilfælde er af- og påmontering af hjul indeholdt i værkstedets reparationspositioner, men i dette tilfælde handler det om lakeringsdelen. Her kan der nemlig være brug for samme arbejdsgang, hvis lakeringen skal udføres korrekt, siger Rico Laurits Madsen.

Der er flere eksempler, hvor problematikken ifølge lakkonsulenten er gældende. Blandt andet ser man det ved udskiftning af skærme med ombukket kant, der kræver en ekstra lakering. Man ser det også ved opretning ud til hjulkasserne, hvor en lakbehandling kræver indvendig lakering. Og sidst eksempel handler indvendig lakering i hjulkasser - en opgave der er relevant ved både opretning og udskiftning.

- I alle tilfælde anbefaler vi, at skadesværkstedet tager vurderingen i samråd med autolakereren. Spørgsmålet er jo, om det skal med som et 1000-nummer-tillæg eller ej, forklarer Rico Laurits Madsen fra AutoBranchens Videncenter.

Han slår fast, at det er vigtigt, at autolakereren følger producentens anvisninger for brug af værktøj og tilspændinger, når hjulene skal monteres efter endt lakering.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078