TESTERDATA Der ligger milliarder af kroner gemt i vigtige bildata, som både producenter, autogrossister, værksteder, værkstedskæder og brugerne af biler løbende kæmper om adgang til og råderum over. Men hvordan får man adgang til data, som bruges til at føde især det testudstyr, som mange værksteder og derigennem autogrossister er afhængige af, når bilerne bliver mere og mere digitale? Det spørgsmål vil mange gerne svare på.
Derfor er der i sagens natur også en række aktører, som byder sig til, når det handler om dels at få adgangen og efterfølgende få mening ud af de mange data til brug ved det næste værkstedsbesøg. En af dem, som vil gøre det nemmere er Erik Lundtoft, som Motor-magasinet forleden kunne fortælle har fået nyt job i spidsen for Carmunication, der er en non-profit organisation, som vil gøre det lettere at agere på datamarkedet i Europa. Selv siger Erik Lundtoft:
- Carmunication er stiftet tilbage i 2015 af autogrossister, leverandører og værksteder og er lige nu kun aktiv i Tyskland, Østrig og Schweiz. Men vi vil meget gerne ind i Danmark og åbne op for, at flere kan få adgang til data, man lovligt kan bruge i sin autovirksomhed. Vi har til målsætning at bringe brugeren af bilen tættere sammen med værksteder og grossister i brugen og udvekslingen af data, fortæller Erik Lundtoft.
Organisation vil sælge data til grossister
Der er penge i bildata til brug af både autogrossister og værksteder, mener organisation, der vil sælge medlemskaber.