ANSVAR Når man får en automatgearkasse ind på værkstedet, er der visse forholdsregler, man skal gøre sig, både før, imens man servicerer og bagefter, når der skal afregnes med kunden. Det fortæller Roar Eriksen, der er ekspert i olie til de automatiske gearkasser hos firmaet Vantage.
Som Motor-magasinet tidligere har afdækket, kan flere problemer opstå, hvis man ikke tænker sig godt om i forbindelse med udskiftning af olien, der er afgørende for, at gearkassen fungerer optimalt.
- Man skal huske på, at en ødelagt gearkasse næsten er i lig med en ødelagt motorblok. Det kan være rigtig dyrt for både værksted og kunden, og i værste fald løber regningen op i 100.000 kroner. Så på mange måder er det rigtig vigtigt, at mekanikere og værkfører med god samvittighed kan sige, at deres ryg er fri, siger Roar Eriksen.
Vantage har sat sig tungt på salget af OE-olie til automatgearkasser, og skal man tro Roar Eriksen, så kan man ikke sidestille gearkasse olie med motorolie.
- Hvor motorolier på mange måder er standardiserede, har de fleste nye automatgearkasser deres helt egen olie. Specifikationerne holdes hemmelige af bil- og olieproducent, produkterne er svære efterligne, og er findes ikke nogen godkendelsesprocedure for de fleste nye olier. .
Men I lever af at sælge olie, så det er vel ikke så mærkeligt, at I gerne vil have værkstederne til at bruge noget mere. Det er jo en merudgift. Hvad siger du til det?
- Selvfølgelig vil vi gerne sælge noget mere olie til ATF-maskiner og automatgearkasser. Men i min optik vinder alle parter. For bilisten er det en slags forsikring mod en dyr skade senere, og det til en fornuftig pris. For værkstedet er der en god indtjening ved olieskiftet. Vi sælger selvfølgelig noget mere olie, men jeg mener, at de økonomiske fordele for alle parter at så store, at vi kan retfærdiggøre det med god samvittighed, siger Roar Eriksen.
Få opbygget noget rutine
Som Motor-magasinet skriver om, er ATF-maskiner et voksende marked, og de hjælper med til automatisk at udskifte det omtalte gearkasseolie.
Men selv om maskiner får både skeptiske og positive bemærkninger, så handler rigtig meget også om rutine - noget der naturligvis også medvirker til, at maskinerne bliver rentable som investering.
- Forebyggelse kan ikke understreges nok gange, men rutinen i at bruge ATF-maskiner er også et virkeligt parameter. I min optik skal man have en virksomhed, hvor man udfører mindst et par skift om måneden. På den måde afskrives maskinen også langt hurtigere, forklarer Roar Eriksen.
Hold ryggen fri ved rens af automatgear
Ødelagte gearkasser kan være en dyr sag for både værksteder og kunder.