OLIETID Autoliftene går op og ned i takt. En varebil fra militæret bliver bakket ud, mens en Mercedes-Benz-personbil kommer til.
Der er travlhed hos Autocenter København i Hvidovre, men dagens demonstration er et felt, hvor virksomheden er relativ grøn. I dag får flere af de ansatte nemlig en demonstration i at bruge en ATF-maskine, som selv kan skifte olie på automatgearkasser. I midten af en lyttende rundkreds står den italienske tekniker Roberto Lolli fra producenten Brain bee, der fremstiller maskiner til at skifte olien automatisk.
På liften lige bag flokken hænger en Volkswagen Touran med DSG-gear, som gruppen lige om lidt har tænkt sig at kaste sig over. Den sekstrins udgave af dobbeltkoblingsgearkassen skal tilkobles olieslangerne, som skal både skylle og forsyne gearkassen med frisk olie. Men først er der et par features, Roberto Lolli lige vil demonstrere for værkstedsfolket.
- At skifte olien på en automatgearkasse kan være en kompleks størrelse, men den her maskine kan henholdsvis med en online database og en guide på selv maskine sikre, at mekanikere får startet helt rigtigt og afmonteret gearkassens komponenter i den rigtige rækkefølge. Derved undgår vi forhåbentlig fejl, forklarer den italienske tekniker, mens han skiftes til at pege på maskine og det åbne motorrum på Touran’en.
Merforbrug af olie
Som et af de første trin fortæller maskinen, hvilken olietype man skal bruge på den pågældende bil og ikke mindst, hvor meget der skal til. Roberto Lolli har nemlig fodret maskinen med baggrundsdata på bilen. Hertil får han også olietemperaturen at vide: 45 grader.
- Jeg ved nu, at jeg skal bruge syv liter gearkasseolie til denne type gearboks. Jeg ved også, at den mængde skal suppleres med omkring fire ekstra liter, da der bruges ekstra olie i processen. Men den ekstra mængde olie er givet godt ud, og et korrekt olieskifte kan ikke udføres uden, lyder det fra Roberto Lolli.
- Nu er vi egentlig klar til at gå i gang. Maskinen fortæller selv, hvordan vi på den her gearkasse skal montere olieslangerne. Det er også lige meget, hvilken rækkefølge det sker i, for maskinen tilpasser det selv.
Normalt er det her en proces, som mekanikerne fra Autocenter København laver manuelt, præcis som man stadig kender det på mange andre værksteder. Og når aftapning af olie og påfyldning skal gennemføres i hånden, får man ifølge folkene fra Autocenter København og den italienske ATF-tekniker kun skiftet omkring 60 procent af olien.
- Det der er fordelen ved en ATF-maskine som denne er, at den selv måler, hvor meget olie den aftapper, og så justerer maskinen selv behovet plus lidt ekstra olie til det. Men sammenlagt bruger man den minimale mængde olie, men stadig præcis nok til, at mekanikeren og værkstedet med god samvittighed kan sige, at processen er udført korrekt, fortæller Roberto Lolli.
Han mener, at man kan gennemføre et olieskifte på fem minutter, mens indtastningen af data og hurtigt ligger i fingrene på mekanikeren.
- I er velkomne til at lave en konkurrence på tid og olieforbrug mellem den her maskine og så håndkraft. Jeg ved godt, hvor jeg vil lægge mine penge, indskyder Roberto Lolli kækt til spredte smågrin.
Tæt på teknikken: Sådan skiftes gearolie korrekt
Når automatgear skal have ny olie, er der behov for grundig vejledning og onlinedata til at understøtte mekanikeren. Kom med Motor-magasinet til olieskifte i Hvidovre.