STRATEGI: De tænker ud af boksen i Odense og Vejle på en af landets største, sammenlagte erhvervsskoler for også mekanikere, Syddansk Erhvervsskole. Det handler om at tiltrække unge i en tid med lav søgning til brancher, hvor prognoserne viser mangel på faglærte, også i autobranchen. 
 
På Syddansk Erhvervsskole har man vedtaget en ny strategi med den målsætning at gøre op med manglende elever og lærepladser. Skolens strategiske mål er at øge tilgangen af elever direkte fra grundskolerne, og der skal være læreplads til dem alle efter grundforløbet på skolen. 
 
Direktør Lars Bregnehøj er klar over, at det er en ambitiøs målsætning, men den er nødvendig. 
 
- Vi kan ikke tiltrække flere elever ved hjælp af større og større markedsføringskampagner. Eleverne ønsker et godt studiemiljø og et spændende uddannelsesforløb. Derfor er vi nødt til at sikre, at eleverne får en god oplevelse, hver gang de møder os. For eksempel arbejder vi med en total fornyelse af vores brobygningskoncept. I dag får vi alt for mange elever i brobygning, som vi desværre aldrig ser igen, fortæller Lars Bregnehøj. 
 
Læreplads-garanti til alle 
 
For at tiltrække flere elever vil skolen se på elevernes samlede forløb, så der kommer en sammenhængende indsats, lige fra eleverne møder Syddansk Erhvervsskole, inden de forlader folkeskolen, til de starter på skolen, og til de forlader den med en læreplads i hånden. 
 
For lærepladser er et andet vigtigt fokusområde. Syddansk Erhvervsskole har som ambition at give en egentlig "læreplads-garanti" til alle elever, inden de forlader grundforløbet på skolen. Langt de fleste elever på skolen får en læreplads allerede i dag. Men nogle af dem skal forbi skolepraktikken på vejen, før det lykkes, og det vil skolen gerne undgå. 
 
- Myten om at der mangler lærepladser afholder nemlig nogle fra at tilmelde sig uddannelsen, fordi det dermed kommer til at fremstå som en blindgyde for de unge og deres forældre. Alt for mange ender derfor med at tage tre år i gymnasiet, siger Lars Bregnehøj. 
 
Klædt på til arbejdsliv 
 
Skolens strategi handler om at blive mere markedsorienteret og mere serviceorienteret. Lidt ligesom man i en virksomhed også har fokus på mødet med kunden og ser mødet med kunden som et sammenhængende forløb. 
 
- Ingen ønsker at ansætte en lærling, der ikke kan begå sig på en arbejdsplads, eller som ikke kan lære tingene på værkstedet. Derfor er vi i fuld gang med at arbejde med en indsats, hvor eleverne bliver bedre klædt på til at begå sig ude på arbejdsmarkedet, både når de skal søge læreplads og efter skoleforløbet, siger Lars Bregnehøj. 
 
Driver 10. klasse 
 
De nye tiltag skal gennemføres samtidig med, at skolerne - som mange andre offentlige sektorer - skal spare to procent om året. For en stor skole som Syddansk Erhvervsskole bliver det til mange penge i løbet af årene. 
 
Lars Bregnehøj konstaterer, at det blot er et vilkår for alle skoler. Men der åbner sig også nye muligheder, for eksempel tættere samarbejde med kommunerne. I Grindsted, der ligger i Billund Kommune, driver Syddansk Erhvervsskole, foruden grundforløb til mekaniker, også et 10. klasse-center. Her har skolen gode erfaringer med at drive 10. klasse, og på samme måde har Syddansk Erhvervsskole indledt et samarbejde med Nordfyns Kommune fra august i år, hvor 10. klasse-eleverne skal dele faciliteter med Søndersø Gymnasium, og hvor lærerne er ansat hos Syddansk Erhvervsskole. 
 
"Sort arbejde" for unge 
 
Syddansk Erhvervsskole har også søgt andel i Nordea Fondens 25 millioner kr. til fremme af synlighed for erhvervsuddannelser i 2017-2019. Det giver mulighed for, at elever allerede i 6. klasse kommer ind på skolen og besøger AutoVidencenter Fyn som led i matematikfaget. 
 
- Vi oplever, at eleverne er "helt oppe at køre", når de kan bruge deres matematik i praksis, selv om mange unge i dag er svære at trække i gang, hvis der ikke er digitalisering og en iPad ind over, siger afdelingsleder Jesper Beck Holm fra AutoVidencenter Fyn. 
 
Han og kollegerne oplever, at mange unge ved start på mekanikeruddannelsens grundforløb, GF1, i dag slet ikke har kendskab til værktøj generelt som tidligere fra markræs og knallerter. Derfor kørte man for første gang i efteråret 2017 valgfag som "Sort arbejde", hvor de unge fik indføring i at bruge svejseapparat og at skære gevind, lidt ligesom på tidligere tiders fileskole. Også "Pimp din scooter", hvor skolen købte totalskadede scootere hos en ophugger, fik fyret op under de unges engagement i teknikken. 
 
- I dag skal man trods alt som mekaniker, der ofte blot udskifter dele, kunne bruge sine hænder, faglighed og snilde, når noget knækker på bilen på liften, siger Jesper Beck Holm. 
 
Dating og lærer-brobygning 
 
Af andre projekter på SDE har man med succes inviteret folkeskolelærere i en slags omvendt brobygning, hvor lærerne selv har haft mulighed for at prøve EUD fag, så "top of mind" effekten kunne smitte af på folkeskoleeleverne. 
 
13 lærere alene hos AutoVidencenter Fyn skal her i foråret 2018 opgraderes pædagogisk på kurser for bedre at kunne håndtere dagens unge, der i stigende grad bliver opdraget som selvcentrerede individer, der ofte siger fra og gerne shopper rundt blandt uddannelsestilbud. 
 
Desuden forbereder SDE den 17. maj sin anden dating-seance efter første succesfulde arrangement, hvor virksomheder kan møde frem, fortælle om sig selv og håndplukke folkeskoleelever, der ønsker en erhvervsuddannelse.
Erhvervsskole gør sig sexet for at tiltrække unge
Dating mellem elever og virksomheder, 10. klasse på erhvervsskole, forbedret brobygningsforløb og pædagogisk opgradering af lærere er blandt mange nye tiltag hos Syddansk Erhvervsskole.