STATISTIK Naturens nye grønne skrud og forårsfridage fik danskerne til at skrive under på 18.713 slutsedler i april. Det er et hak over sidste års bilsalg på 17.610 - altså en stigning på seks procent. Men samlet ligger nybilsalget af personbiler 2,5 procent under sidste års periode til og med april, med et dyk på 1900 biler.
I forhold til marts måned i år bød april på et fald på 5,5 procent. Men det får ikke bilimportørerne til at forudse problemer. De glæder sig over, at overenskomstforhandlingerne nu er afsluttet med udsigt til lønstigninger, der kan smitte af på bilsalget.
Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen glæder sig over, at aprils bilsalg lå et pænt stykke højere end sidste års salg, men noterer sig også det marginalt mindre salg i årets første fire måneder i forhold til sidste års tilsvarende periode.
- Vi oplever fortsat en stor og sund interesse for anskaffelse af ny bil, og med afklaringen af overenskomstforhandlingerne har vi en positiv forventning til de næste måneder. Den lave rente, sammenholdt med effekten af efterårets sænkning af bilafgifterne, giver helt generelt mere bil for pengene. Så danskerne køber lidt større og mere sikre biler, og oftest biler med mere udstyr, siger Gunni Mikkelsen.
Køb op - leasing ned
Det ’traditionelle’ køb er i stigning, og der er et mindre fald at spore i leasing, mest hvad angår privatleasingen, men også for erhvervsleasing - ligesom andelen af udlejningsbiler er faldende. Der er ifølge De Danske Bilimportører ikke tvivl om, at efterårets indgreb med dels en betydelig afgiftslettelse, men også en stramning på leasingområdet, har haft den effekt, som politikerne bag loven ønskede.
SUV-segmentet fordoblet
Hvad angår typer og størrelser af biler, danskerne køber, er tendensen fortsat et lavere salg af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er - primært blandt de såkaldte crossovers. Det generelle billede er stadig, at danskerne har anskaffet sig lidt større biler.
Mikrobilernes andel er faldet fra cirka 21 procent for to år siden til nu kun at udgøre 11 procent i april 2018.
De mindre biler i B-segmentet udgør fortsat den absolut største klasse og ligger stabilt, om end lidt faldende til cirka 26 procent af markedet. Den lille mellemklasse (C-segmentet) er faldet fra 18-20 procent de seneste år til nu at være 17 procent.
Den store mellemklasse (D-segmentet) udgør stabilt cirka 10 procent af kundernes efterspørgsel.
Højdespringeren er crossovers i SUV’ernes J-segment, som altså er sprunget fra at udgøre omkring 12 procent af markedet for to år siden til i april 2018 at ligge på 25 procent. Altså en fordobling fra for to år siden.
Bilsalget halter bagud trods pæn april
Årets foreløbige nybilsalg ligger 2,5 procent bagud i forhold til sidste års første fire måneder. Bilimportørerne håber på øget salg efter overenskomstforligene.