23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bedste SUV: Nissan eller BMW - eller måske Volvo

Alle vil have en haps af den stadigt voksende SUV-kage. Nye er bl.a. BMW, Jaguar og Volvo - plus ikke mindst Volkswagen med T-Roc. Hvordan er stillingen lige nu blandt de nye mod mesteren Qashqai?

GRUPPETEST SUV. Det er lig med Qashqai. Så kort kan historien om Nissans populære SUV skrives. Uhyre populær mega sellert.

Den japanske SUV er ligefrem symbolet på biltypens succes og er derfor bilen, alle andre jagter - fra Suzuki med lille bitte Ignis til Bentley med ufatteligt dyre Bentayga. Nyeste blandt de finere biler på lidt højere fjedre kører vi her op mod mesteren.

Klar? Vi er kørt.

BMW X2

Nyeste nye SUV fra BMW er bilen her, X2. X’et fortæller jo, at bilen er en del af tyskernes SUV-familie, der i sin tid startede med X5. X2 er bilen, der bryder grænser; både BMW’s egne og hele biltypens: For X2 er i særklasse den mest sporty af samtlige SUV’er på BMW’s program og blandt alle SUV’er.

Først og fremmest er kørestillingen som i en sedan. Køreren sidder lavt og rækker hænderne frem til et højt placeret, omtrent lodret rat. Og bilens måde at bevæge sin hen over asfalten: X2 ligger fladt, X2 krænger på ingen måde SUV-agtigt, X2 er retningsstabil ved enhver hastighed. Så der er ikke det mindste SUV over den nye tyskers måde at køre på. Derfor er X2 en eksplosion i sporty køreegenskaber.

Men hvad så med rummeligheden; så coupé-agtig, som bilen er formgivet? Nej, X2 er slet ikke størst i dette felt, men der er meget mere plads i X2 end i Jaguar E-Pace og VW T-Roc.

• Pris: fra 442.780 kr. til 727.280 kr.

Jaguar E-Pace

Den dyreste Jaguar E-Pace koster over en million kroner. Så englænderne rækker højt mod SUV-himlen med denne mellemmodel. Vi er vel enige om, at E-Pace ser godt ud; ikke mindst i kabinen med læder i alle retninger. Og rattet er præcist som i f.eks. sportsvognen F-Type. Jo, jo - høj stil her.

Kørestillingen er mere end godkendt - men det er pladsen på bagsædet ikke.

Styringen er overraskende på to måder: Det skuffende er, at bilen rejser sig meget og dykker tilsvarende, når man udnytter de mange kræfter til acceleration og vil standse igen. Til gengæld er styringen ind og ud ad sving den store positive overraskelse: Præcist ind og præcist ud.

• Pris: fra 383.771 kr. til 1.028.880 kr.

Nissan Qashqai

Senest er Nissan Qashqai blevet kraftigt opdateret, hvilket har vendt op og ned på bilens måde at køre på. Styringen er meget mere præcist end tidligere. Kørestillingen er meget mindre SUV-agtig end tidligere. Positive opgraderinger.

Men hvad så med bagsædepladsen? Den er ikke mere end lige præcist godkendt. Så hvis teenager-transport er blandt bilens vigtigste opgaver, bør man lige tjekke om der nu er plads til lange ben deromme.

I nyeste udgave er Qashqai på omgangshøjde med de bedste, når det kommer til det mest moderne sikkerhedsudstyr.

NB: På trods af, at bagsædepladsen ikke er mere end godkendt, er netop pladsen deromme et af de områder, hvor Qashqai er foran den nye konkurrent, VW T-Roc.

• Pris: fra 234.990 kr. til 388.990 kr.

Peugeot 3008

Er den nye Peugeot 3008 i realiteten en SUV? Er den mon ikke i højere grad en MPV?

Den diskussion kan godt fortsætter til langt ud på natten. Og beviser i den grad, at SUV’erne som type har bevæget sig langt ud i forskellige retninger.

3008 er en af de mest moderne biler af typen. Den ser i de flestes øjne smart ud, den har et cockpit, der bedst kan betegnes som "absolut moderne" med frække linjer, overraskende materialer og stort set alt betjent fra den store touchskærm. Moderne!

Kørestillingen er SUV-rigtig med stort udsyn, men bilen kører og styrer alligevel mere som en hatchback end en traditionel SUV. Det samlet i én pakke; moderne stil, moderne kabine og gode køreegenskaber med vægt på komfort, er grunden til, at der er så god fart på salget af 3008.

• Pris: fra 259.990 kr. til 449.990 kr.

Skoda Karoq

Sæt dig til rette i en nye Karoq fra Skoda. Spænd selen og kig ud over kommando-broen. Hvis det ikke lige præcist var fordi, de re ret Skoda-logo her og der, ville du sikkert tro, det var Volkswagen, du var ved at gøre dig klar til afgang i. Men altså; vel er en Skoda ikke en Volkswagen af navn - men så i hvert fald af sjæl.

Karoq tager et stort skridt foran konkurrenter som Qashqai, T-Roc og 3008 ved at have - ja, i mine testnoter har jeg skrevet "tonsvis af plads bag." Så det er på det praktiske, Skoda stikker af overfor de fleste her. Men det passer jo perfekt med hele filosofien bag det tjekkiske mærke. Her råder fornuften.

Rattet er lidt stort og i sammenligning med flere andre i denne gruppetest er styringen indirekte. Her i testbilen er den automatiske DSG-gearkasse. Alle ved det godt, men alligevel er det atter overvældende, hvor hurtigt og præcist VW-familiens dobbeltkobling skifter gear.

• Pris: fra 319.000 kr. til 405.000 kr.

Volkswagen T-Roc

Fra dag et en salgssucces. At være nummer to på SUV’ernes salgsliste er altid flot - og da især når Qashqai er nummer et. Det er det foreløbige resultat for Volkswagens nye SUV, T-Roc, som den er døbt.

Det gode ved T-Roc er for mange, at bilen kører h e l t som en almindelig bil, i dette tilfælde en VW Golf. For mange vil det være en fordel - det er jo bare at sætte sig ind og køre. For andre vil det være en skuffelse - når man køber en SUV, der jo er en anden type bil, måtte der da gerne følge en eller anden type anderledes oplevelse med. Men det gør der ikke i tilfældet T-Roc.

I forhold til Nissan og Karoq er det faktum, at T-Roc er en Volkswagen være en fordel for mange købere. Der, T-Roc er bagud i forhold til de to, er på bagsædepladsen.

• Pris: fra 239.990 kr. til 386.265 kr.

Volvo XC40

Den International Årets Bil, Volvo XC40, er valgt på kvaliteter som meget sikkerhedsudstyr, smukt design i kabinen, konsekvent brug af downsizede motorer. Kvaliteter, de også får den nye svensker til at stå stærkt i dette felt af de nyeste SUV’er i Danmark.

Kørestillingen er perfekt. Rattet er forholdsvist lille, og styringen, når bilen først er rullet ud på asfalten, betegnes bedst med ordet behagelig. Ikke præcist som en BMW og ikke indirekte som Skoda - men behagelig lige midt imellem.

Der er ingen skuffelser i XC40; ja, det vil sige, der er én: Det automatiske gearskifte er for længe om at bestemme sig, hvilket trin, der skal være det næste. Til gengæld har vi ros til overs for motoren.

Hvor god plads er der til voksne og langlemmede teenagere er altid et issue i biler af denne type. Også her scorer den aktuelle årets bil point: Bagsædeplads: Godkendt

• Pris: fra 411.005 kr. til 693.000 kr.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.169