23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

SUV-salg sikrer mere loyale kunder og større dæksalg

For Danmarks største SUV-mærke, Nissan, har det store salg af Qashqai medført en lang række andre fordele, som eksempelvis større værkstedsloyalitet. Og hos dækmærket Continental glæder man sig over det øgede salg af større dæk.

SUV-KONSEKVENS - Flere kunder kommer til vores værksteder. Bilerne bliver længere på værkstederne. Vi sælger flere serviceaftaler. Vi sælger mere udstyr. Og vi oplever større loyalitet.

Sådan samler Nissan-Danmarks PR-ansvarlige, Ann Strøby, en række af de videre konsekvenser for mærket som følge af salget af SUV’en Qashqai. Så i hvert fald hos Nissan er der væsentligt mere forretning i SUV-salget end salget af en større bil i sig selv.

Ann Strøby forklarer nærmere:

- Generelt oplever vi, at kunderne udviser en større ansvarlighed overfor en større bil, der er jo en dyrere bil, der igen er en større udgift for ejeren. Hos os kan vi jo konkret sammenligne forskellen på køberne af mikroen Micra og SUV’en Qashqai - plus den 7-personers udgave af Qashqai, nemlig X-Trail. Jeg kan samle konsekvenserne sådan:

- Der kommer flere Qashqai-kunder end Micra-kunder på de autoriserede mærkeværksteder.

- Bilerne bliver længere på værkstederne.

- Der er langt større penetration af salg af serviceaftaler.

- Salget af tilbehør pr. solgt bil er markant større på Qashqai, X-Trail og i øvrigt også Juke end på Micra og Note.

- Der er større værkstedsloyalitet plus penetration på pladeværkstederne ved skade, forklarer Ann Stryby, og tilføjer yderligere en pointe:

- Hvis en forhandler har mange serviceaftaler, opleves en større bogført værdi af virksomheden, hvilken har positiv indflydelse, hvis de ønsker at sælge virksomheden.

To sæt dæk til SUV’erne

SUV’erne kører på generelt større dæk end de fleste andre. Hvilke muligheder åbner det for dæk-importører og værksteder. Georg Nielsen, adm. direktør fra Continental Dæk Danmark A/S, forklarer:

- De seneste dæktællinger viser, at der blandt danske bilister er en øget bevidsthed om at have korrekte dæk monteret, hvilket jo er en positiv oplevelse for den enkelte bilist - med øget trafiksikkerhed til følge, siger Georg Nielsen. Denne bevidsthed gælder jo også SUV-kørere.

- Stadigt flere bilmærker lancerer nye SUV-modeller - endda i flere forskellige klasser - og i kombination med ændrede afgifter er salget af små og større SUV’er steget, konstaterer Georg Nielsen.

- Disse mere tunge køretøjer kommer jo fra fabrikken med sommerdæk monteret. Eksempelvis er Continentals ContiCrossContact UHP og ContiSportContact5 OE-monteret på flere bilmodeller. Og for at fastholde køreegenskaberne og trafiksikkerheden om vinteren er det vores erfaring, at de fleste SUV-kørere bestiller et sæt vinterdæk til den nye bil. Her er vores WinterContact 4x4 eller ContiCrossContact Winter populære i segmentet, fortæller Georg Nielsen.

Continentals danske direktør fortæller, at koncernen derfor løbende udbygger den bredde og dybde, der tilbydes til bilisterne SUV og off-road-segmenterne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156