JURA Mange sælgere betragter nok det at udfylde en slutseddel som en helt simpel del af deres arbejde. Det er jo såre enkelt, blot køberen, bilen og prisen er angivet, er det vel godt nok.
Principielt er der ingen formkrav til en slutseddel, og ligeledes principielt er der slet ikke noget formelt krav om, at der skal foreligge en slutseddel mellem parterne ved køb og salg af en bil. Det er dog meget praktisk, at den foreligger, og det kan absolut komme både køber og sælger til skade, hvis det ikke kan bevises hvad der er aftalt - eller om der overhovedet er indgået en aftale.
Vi ser mange ønsker til, hvad en slutseddel skal indeholde, og en del virksomheder kender givetvis også FDM’s temmelig rigide slutseddelkontroller, hvor man risikerer, at en kunde bliver frarådet køb af en bil på grund af mindre formfejl.
Et gode ved det er dog, at det kan skærpe opmærksomheden omkring, hvad man som sælger bør anføre i en slutseddel. Vi har i Autobranchen Danmark netop revideret vores slutsedler, bl.a. med henblik på at sikre den bedst mulige gennemsigtighed både for køber og sælger.
Min påstand er, at hvis begge parter er vel oplyste om den vare, der indgås aftale om, så undgås rigtig mange konflikter.
Jeg har jo også gentagne gange beskrevet, hvorledes sælgere kommer galt afsted på grund af fejlskrifter i annoncer eller i slutsedler, og det er ofte eksempler, som kunne have været reddet, hvis sælgeren havde været omhyggelig med udfyldelse af slutsedlen.
Åbenlyse formkrav
Det giver jo sig selv, at både sælgerfirmaet og køberne skal kunne identificeres i slutsedlen. Det skal også anføres, om det er en ny eller en brugt bil, og jeg skal præcisere at en demobil altid er at betragte som en brugt bil. Hvor utroligt det end lyder, så ser vi altså eksempler på, at en kunde ikke er klar over, at det er en brugt bil, der er købt.
Vi påpeger også, at man skal være helt modelspecifik og klart angive hvilken modelvariant, det drejer sig om, men samtidig skal man som sælger også være sikker på, at det oplyste er korrekt.
Vi ser også eksempler på, at en kunde ikke er klar over om det er en benzin eller en dieselbil, og mere fremadrettet, hvad forstås så ved en hybrid, er det f.eks. en plug-in-hybrid? Det er også en god ide at angive farvekoden.
Det forkætrede fabrikationsår
Som noget nyt har der fra 1/1 2018 skullet oplyses fabrikationsår, hvis man som sælger kendte eller burde kende det. Derfor bør det også anføres i slutsedlen, ligesom modelåret, hvis det er forskelligt fra fabrikations- eller registreringsåret.
Et helt særligt punkt drejer sig om servicebøger og eventuelle fabriksgarantier. Man bør være helt specifik med hensyn til om service er overholdt, herunder også om de er overholdt tidsmæssigt, idet vi jo ser mange eksempler på, at garantigivere kan være meget restriktive på det punkt, hvilket kan have betydning for eventuel senere kulance.
Hvis der er fortsat fabriksgaranti, skal der også tjekkes med hensyn til overholdelse af serviceintervaller, herunder også karrosserikontrol.
Der er som regel også plads til at oplyse om tidligere skader, og hvis man som sælger ikke kender en skadeshistorik, så må det selvfølgelig anføres, at man ikke er bekendt med tidligere skader. Lad være med at love noget, man ikke er sikker på.
Pris og byttebil
Prisberegningen skal være gennemskuelig for køber, og på slutsedlen skal anføres den endelige pris på både den nye bil og på en eventuel byttebil. Det er stadig tilladt at specificere leveringsomkostninger, udlæg for nummerplader, udstyr, etc., men der skal fremgå en endelig samlet pris for bilen.
Vi ser også jævnligt eksempler på, at man ikke har været særlig specifik med hensyn til byttebilen. Det er jo et valg hvor meget man vil undersøge en byttebil, men man skal være opmærksom på, at jo mere lemfældig man er, des større risiko påtager man sig.
Jeg vil også opfordre til, at man altid tjekker Bilbogen. Det er ikke usædvanligt, at der også i gamle billige biler kan være et udlæg eller et uaflyst pantebrev, og det kan være ekstremt besværligt at få fjernet hæftelsen, hvilket reelt set kan gøre en ældre bil værdiløs.
Det skal også nævnes, at i forbindelse med persondataforordningens ikrafttræden den 25. maj vil der fremover være skærpede krav til samtykker blandt andet i slutsedler.
Med hensyn til eventuelle fejlskrifter i annoncer skal det præciseres, at det netop i slutsedlen kan berigtiges, men det er sælgeren, der skal sikre sig, at kunden er blevet orienteret om en fejlagtig annonceoplysning. Derfor er det også sælgeren, der skal sørge for at få eventuelle berigtigelser indføjet i slutsedlen.
Uanset hvilken slutseddel man anvender, er det vigtigt at være omhyggelig med, at det er de korrekte oplysninger den indeholder. Det kan blive meget dyrt at træde ved siden af, viser erfaringerne.
Hold øje med kravene til slutseddelen
En slutseddel skal indeholde en række basale oplysninger - til gavn for både sælger og køber.