23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Guide: Undgå udbredte mekaniker-fejl ved servo

Nogle mekanikere knækker nakken på bilers servosystem.

FEJL Hvis I kender til problemer med defekte tandstænger og servopumper på værkstedet, så er du eller din virksomhed langt fra alene. Udskiftning og reparation af bilers servostyringer er langt fra en proces, der går som smurt - især når det handler om hydrauliksystemet.

En af de virksomheder, der reservedele til processen tættest på kroppen er den danske leverandør Triscan. Her fremhæver man især et yderst, men dog oftest overset, trin, nemlig rensningen af hydrualiksystemet, inden man monterer en ny servoepumpe eller tandstang. Det fortæller produktkoordinator Troels Madsen fra Triscan.

- Det er tidskrævende og en dyr omgang, når man skifter tandstang eller servopumpen ud. Netop derfor er det ekstra ærgerligt, når servostyringen efter nogen tid igen er defekt, og det efterfølgende viser sig at kunne være undgået, siger Troels Madsen og tilføjer:

- Alt for ofte glemmer mekanikere at rense hydrauliksystemet i forbindelse med montering af den nye servopumpe eller tandstang. Levetiden for såvel den nye reservedel og servosystemets øvrige komponenter bliver nemlig voldsomt reduceret, hvis ikke servosystemet bliver renset korrekt.

Partikler ophober sig
Ifølge ham er det uundgåeligt, at servosystemet med tiden bliver forurenet. Små mængder af partikler som eksempelvis små stykker af plast, gummi og metal ophober sig naturligt i hydraulikolien og kan efterfølgende give de føromtalte problemer.

Kigger man på det forurenede hydraulikolie med et mikroskop, er der ifølge produktkoordinatoren ikke noget at sige til, at oliebeholdere kommer på overarbejde. Her volder især oliefiltret problemer.

- Ofte er mekanikerne ikke opmærksomme på at få renset eller udskiftet filteret, fordi de ikke ved, at det er der. Renses eller udskiftes det ikke, risikerer man at reducere olietilførslen til pumpen som begynder at kavitere, det vil sige, at der generes luftbobler, fortæller Troels Madsen.

- Problemet med forureningen er, at den over tid forårsager slid på eksempelvis pakninger, der ender med at blive utætte. Man skal derfor altid rense hele hydrauliksystemet, når en defekt komponent udskiftes.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078