SIKKERHED Elbilerne er her allerede - snart i større antal - og begynder at finde ud på de frie værksteder, hvor mekanikerne bør være klar. Også hvad angår sikkerhed.
Lars Kristensen på Mercantec i Viborg fortalte på Auto-G aftenen forleden om beskyttelse med værnemidler samt vigtige forholdsregler og tips til værkstedsarbejdet.
- Hold jer til almindeligt servicearbejde, hvis I er usikre, når el-alarmtavler på en kundes hybridbil-display lyser. Men tag et kursus på teknisk skole, hvis I vil kunne klare el- og hybridbiler, sagde Lars Kristensen. Han viste med forskellige værkstedstypiske fluke-måleapparater, at de langt fra alle er klar til arbejdet på el- og hybridbiler - for de skal kunne vise nul-spænding, når mekanikeren vil sikre sig at have slået bilens strøm fra.
Lars Kristensen fortalte desuden, at der endnu ikke findes lovgivning for "rullende kraftværker" - stærkstrømsbekendtgørelsen gælder kun for faste installationer. Og så genopfriskede han ellers kort folkeskole-lærdommen omkring jævn- og vekselstrøm, el-spænding og -styrke i en gennemgang af de fire typer el- og hybridbiler:
● Seriehybrid
● parallelhybrid, hvor el-delen kan eftermonteres ml. motor og gearkasse
● serieparallel, som kombination af de to ovenfor nævnte, eks. Toyota Prius
● Plugin-hybrid med elstik til ladestandere
Der findes i dag tre typer stik for elbiler i henholdsvis USA, Europa og Asien. Porsche er på vej med en 350 kW bil, der vil kunne lade 80 procent til 400 km kørsel på 5-7 minutter. I dag lader Tesla med 120 kW, andre normalt med blot 40 kW.
- Dieseldrift vil dø på grund af folkestemningen med indførsel af miljøzoner. Så markedet for elbiler er modent, efter at pionerer, siden den første elbil i 1907, har forsøgt at trække problematiske elbiler ned over hovedet på os. Politiske meldinger om fossilfrihed og vedvarende energi er nøglen til jeres fremtidige værkstedsarbejde, sagde Lars Kristensen blandt andet og fremviste Prius-batterier til serieforbindelse, tommeltykke sikringer og hvordan man tjekker den rigtige type gummi-sikkerhedshandskers kvalitet.
Grossist kursus: Elbiler er ikke for amatører
Forkert mekaniker-arbejde kan forårsage en lysbue på 6000 grader, der pulveriserer selv metal.