DISRUPTION Vi er i en vækstbranche, men den er under påvirkning af digitalisering, grøn omstilling og elektrificering. Så kort kunne det siges, da branche-analytiker René Tønder på Auto-G aftenen i Viborg forleden gav et indblik i fremtidens autobranche via stakkevis af kurver, tal og illustrationer.
- Dieselbiler er på vej ud, producenterne kan ikke lave elbiler nok pt, og hybridbiler er noget hø som overgangsordning, fordi de er for teknisk komplicerede. At hver anden nordmand kører i elbil skyldes udelukkende statsstøtte og kørselsfordele - gjaldt det hestevogne, så var det dem, der blev købt og kørt i, lød det provokerende fra en veloplagt René Tønder.
Han viste eksempler på den 3D-printede bil Strati fra producenten Local Motors, som vores hjemlige importør Semler har aktier i. 3D-print af reservedele er Tønder sikker på snart dukker op. Eksempelvis forventer Hyundai et fald i solgte reservedele med en tredjedel, især på grund af de mere simple elbilers komme.
Som berejst i bilernes land, USA, viste Tønder egne fotos af fuldt selvkørende last- og personbiler på offentlige amerikanske veje. Ifølge IHS Automotive kan 9000 selvkørende biler erstatte 55.000 taxaer i New York og reducere taxa-prisen til en tiendedel samt kundernes ventetid til 36 sekunder.
- Vi har på rekordtid vænnet os til all inclusive-abonnementer som på musiktjenesten Spotify. Trenden er allerede over os på bilsiden med blandt andet Semlers Dribe-tiltag. Bilabonnementer kommer nu for fuld skrue. Mærkeforhandlerne vil i stigende grad blive pålagt udgifter, som I frie ikke har. I skal tilbyde serviceløsninger og aftaler, for de nye forretningsmuligheder ligger i "power on demand", lød det blandt andet fra René Tønder.
3D-printede reservedele på vej
Branchekonsulent René Tønder gav på Auto-G aften et indblik i de nye muligheder og udfordringer, der venter lige om hjørnet.