23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

3D-printede reservedele på vej

Branchekonsulent René Tønder gav på Auto-G aften et indblik i de nye muligheder og udfordringer, der venter lige om hjørnet.

DISRUPTION Vi er i en vækstbranche, men den er under påvirkning af digitalisering, grøn omstilling og elektrificering. Så kort kunne det siges, da branche-analytiker René Tønder på Auto-G aftenen i Viborg forleden gav et indblik i fremtidens autobranche via stakkevis af kurver, tal og illustrationer.



- Dieselbiler er på vej ud, producenterne kan ikke lave elbiler nok pt, og hybridbiler er noget hø som overgangsordning, fordi de er for teknisk komplicerede. At hver anden nordmand kører i elbil skyldes udelukkende statsstøtte og kørselsfordele - gjaldt det hestevogne, så var det dem, der blev købt og kørt i, lød det provokerende fra en veloplagt René Tønder.



Han viste eksempler på den 3D-printede bil Strati fra producenten Local Motors, som vores hjemlige importør Semler har aktier i. 3D-print af reservedele er Tønder sikker på snart dukker op. Eksempelvis forventer Hyundai et fald i solgte reservedele med en tredjedel, især på grund af de mere simple elbilers komme.



Som berejst i bilernes land, USA, viste Tønder egne fotos af fuldt selvkørende last- og personbiler på offentlige amerikanske veje. Ifølge IHS Automotive kan 9000 selvkørende biler erstatte 55.000 taxaer i New York og reducere taxa-prisen til en tiendedel samt kundernes ventetid til 36 sekunder.



- Vi har på rekordtid vænnet os til all inclusive-abonnementer som på musiktjenesten Spotify. Trenden er allerede over os på bilsiden med blandt andet Semlers Dribe-tiltag. Bilabonnementer kommer nu for fuld skrue. Mærkeforhandlerne vil i stigende grad blive pålagt udgifter, som I frie ikke har. I skal tilbyde serviceløsninger og aftaler, for de nye forretningsmuligheder ligger i "power on demand", lød det blandt andet fra René Tønder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.114