UDDANNELSE Han siger det igen og igen under samtalen. Formuleret på lidt forskellige måder - men det er det samme hver gang:
- Det hele handler om medarbejderne. Og:
- Det er de samme biler - det er de samme markedsvilkår - det er de samme importører. Det eneste, vi har, de andre ikke har - det er medarbejderne.
Ordene er Peter Selcks, direktør i Andersen Biler A/S, der er Storkøbenhavns største bilhus med 12 afdelinger og 375 ansatte.
Selck vender tilbage til netop dette igen og igen, mens vi taler om både fremtidens mekaniker og alle andre i autobranchen - og hvorfor hans virksomhed, Andersen Biler, har etableret sit eget udannelses-forløb under titlen Andersen Academy.
- Baggrunden for vores egen uddannelse handlede om rekruttering og fastholdelse. En bekymring over at branchens traditionelle søgning af nye medarbejdere ofte er, at man spørger sine medarbejdere - eller et bureau for den sags skyld; Kender du nogen - og ja, jeg kender den og den, og på den måde stjæler vi jo bare fra hinanden, mens det bare bli’r mere og mere løntungt. Ikke at jeg ikke under dygtige medarbejdere en god løn - og det har vi ved gud i autobranchen - men der skal mere til.
- Lønnen ender altid med at blive en vedligeholdelsesfaktor. Den egentlige arbejdsglæde er motiveret af helt andre ting, som stikker langt dybere.
Mekanikeren skal ringe ud
- Martin (Martin Frykmann, også direktør i firmaet) og jeg så klart, at netop vores egen uddannelse ville kunne være dette ekstra, forklarer Peter Selck.
- Vores idé var og er, at give alle mulighed for en trinvis uddannelse, komme væk fra hverdagen, komme ud og blive blandet med andre i virksomheden; en sælger er sammen med måske en værkfører, og vi blander dem på tværs af vores afdelinger. Alle slutter af med at skrive en opgave om en aktuel problemstilling i firmaet og kommer derefter til eksamen.
- Vores filosofi er, at alle frontline-medarbejdere skal have en uddannelse, der kan sluttes af på akademisk niveau. Videre er vores idé, at uddannelsen skal være så tæt på kunden som muligt, så at sige. Så derfor skal også f. eks. værkføreren uddannes, siger Peter Selck.
- Og videre, der er jo allerede i dag koncepter, hvor det er mekanikeren, der ringer ud til kunden. Så behovet for videre uddannelse gælder ikke bare mange, men alle. Det underbygger, hvad vi vil sikre, nemlig at undgå at få et A- og et B-hold; uddannelse er for alle.
Raketvidenskab? Bestemt nej
- At der ikke uddannes tilstrækkeligt mange især unge er et egentligt brancheproblem. Og vi må da også konstatere, at det nok ikke er specielt "sexet" at gå ind i autobranchen. Se for dig, at Sofie kommer hjem til mor og far og siger, at hun har lyst til at gå ind i vores branche. "Nej, Sofie! Det er da meget klogere at blive ..." og her kommer så ofte et akademisk fag.
- Følger Sofie så dette råd, står hun færdig-uddannet som måske 28-årig, og har ikke lært andet end det, der står i bøgerne. Ved at følge den vej vi tilbyder - kombinationen af teori og praksis i det virkelige liv - kan den unge komme ud at opleve noget rigtigt, tjene nogle penge, høste erhvervs-, men også livserfaringer. Og så alligevel havne samme sted.
Jeg har hørt Andersens Bilers økonomidirektør Jesper Blom sige, at han "aldrig har brugt fire millioner kroner så fornuftigt," som til Jeres egen uddannelse?
- Ja, det kan du roligt citere vores økonomidirektør, der sidder på pengekassen, for at sige. Jeg har ikke selv gjort det op på netop den måde. Men det koster selvfølgelig noget, at sende samtlige medarbejdere på uddannelse - men vi får eddermame meget tilbage.
- Det her er jo ikke raketvidenskab. Vi har talt om uddannelse i mange år. Forskellen er blot, at nu besluttede vi, at gøre noget ved det.
Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"
... og det er vores medarbejdere. Derfor har Andersen Biler startet sin egen videregående uddannelse af alle medarbejdere, der har kontakt med kunden; ledere, sælgere, værkførere, mekanikere og lærlinge.