TRE TØRRE TAL: Fem. En lille million. En halv milliard.
DE TRE TAL refererer til følgende: Fem er de fem år fra 2011 til 2016. I denne periode måtte nye bilers baglygter ikke tænde automatisk. Den lille million er i runde tal det antal biler, der blev indregistreret i denne periode. En lille million biler, hvis førere ofte glemmer at tænde baglygterne. I mellemtiden er det blevet klart, at det er direkte farligt at køre med slukkede baglygter i tåge, stærk regn, sne, tusmørke - ja, i mange situationer.
DENNE LILLE MILLION biler bør selvfølgelig have ændret deres lygtesystem, så baglysene tænder automatisk. Det fører frem til en halv milliard kroner, der er den samlede potentielle indtjening - beregnet som en avance på 500 kr. pr. bil, der ændres fra det farlige system til det trafiksikre system med tændte baglygter hele tiden.
SÅ HVOR ER I henne alle sammen? Hvem træder frem i en kampagne, der forrest har stående øget trafiksikkerhed og lige bagved en potentiel indtjening på en halv milliard kroner?
HVORDAN KOM DET i øvrigt kom så vidt, at der var lov mod tændte baglygter i dagslys? Argumentet var CO2-udslip. Men altså en så lille, l i l l e bitte besparelse på CO2 mod at give los på sikkerhed ... Det minder om 1960’ernes stænklapsag. Er du voksen, kan du selv huske den; ellers har du sikkert hørt andre på værkstedet ryste på hovedet over den. Sagen fra 1964, da justitsministeren Hans Hækkerup, indførte ved lov, at alle biler skulle monteres med stænklapper for at mindske vandsprøjt fra baghjulene.
DET VISTE SIG imidlertid, at de sorte gummistykker på bagskærmene havde stik modsatte effekt. Loven blev rullet tilbage. Men Hækkerup måtte gå som justitsminister.
HA, DET VAR over 50 år siden, funderer du måske. Men vi har jo lige oplevet det igen.
Gas geben!
LEDER: Hallo, hvem vil tjene en halv milliard?
Leder: Der ligger en bunke guld og venter, siger chefredaktør Flemming Haslund i denne leder. Hvem ta'r den?