IMAGE-BEARBEJDELSE Jo, det er da klart nok - moderne dieselmotorer kan larmen en del i kold tomgang. Men så megen larm? Dét er en overraskelse. Men så er det sagt: Dette, dieselraslen, når motoren er kold, er den eneste anke mod denne nye bil, Kia Stinger - her altså i en udgave med dieselmotor. Det vil sige med undtagelse af to af tallene. Hvilke to afsløres senere i artiklen.
Denne testkørsel fører bilen til Aarhus. Jeg lægger ud med at placere udsigten til Kronborg her i Helsingør i bagspejlet og stikker syd over ad Helsingør-motorvejen med retning Kbh, broen, Odense, den næste bro og så Aarhus. For Kia Stinger er i den grad en bil af typer GT, altså Gran Turismo - "en luksusbil, som er i stand til at foretage langdistancerejser med god komfort og med en motor som har mange hestekræfter," som Wikipedia forklarer. Og en lang strækning her i lande; det er f.eks. Helsingør-Aarhus. Hen over Sjælland. Frem mod Storebæltsbroens betaling. Brobizz. Bommen op. Automatgearkassen klikker op gennem gearene. Det med dieselraslen forsvandt allerede, da motoren ramte driftstemperatur. Her er faktisk ingen lyd ud over lidt fartvindsmusik og sound fra dækkene. Storebælts-cruising.
På vej over næste bro funderer jeg over motoren: Der er ganske vidst "kun" 200 hk under højre fod, men til gengæld 440 Nm. Så det er derfor, at overhalinger ikke virker så overbevisende, og da slet ikke larmende på nogen måde. Men når jeg så ser, hvordan biler forsvinder i bakspejlet, når højre fod bli’r lidt længere, ved jeg, at Stinger diesel vitterligt er hurtig til at springe fra f.eks. 110 til 130 km/t. Det føles bare ikke så hurtigt. Men det er det.
Stinger ER en stor bil og en forholdsvis tung bil. Og det skjuler den ikke, når man drejer ind i et sving. Men dieselen her har jo baghjulstræk til forskel fra den store benziner, der har træk på alle fire, og derfor vejer 130 kg mere. Ja, faktisk føles dieselen friskere og mere sporty i sving, fordi den vejer mindre. Det mærker jeg tydeligt, efter jeg den sidste havle time inden Aarhus kører ad bivejene forbi Odder.
Det kan lyde bagvendt, at en diesel med færre heste skulle være mere sporty end en benzin med flere. Og målt med et stopur er diesel da heller ikke hurtigere end benzin. Men den har lettere ved at skifte retning og styre ind - så her er endnu et bevis på, at vægt er mindst lige så afgørende for sporty oplevelse som effekt.
Jeg når frem til Aarhus byskilt og cruiser ned til havnen; den nye DOKK1-bygning ligger lige dér. Ud på havnen og tage et billede, der beviser, at Stinger og jeg er her. Colaen i kopholderen er lækker lige nu; det kommer ikke bag på mig. Men det gør det, at der ikke er antydningen af træthed eller ømhed noget sted i kroppen. Ikke i lænden, ikke i lårene eller skuldrene. Lutter roser til Stingers sæder, rathøjde og -vinkel.
Og så var der det med de to tal, som jeg nævnte i indledningen: Det ene tal er forbruget, og det andet er prisen. Begge er for høje. Et officielt forbrugstal på 17,9 km/l er jo milevidt fra den direkte konkurrent fra Audi, nemlig A5 Sportback, der klarer 22,7. Og tilsvarende med prisen: Startpris et pænt stykke over 600.000 kr. er dyrt, når den matchende Audi koster et pænt stykke under de 600.000 kr.
Kan en koreaner cruise kongeriget igennem?
Når Kia med max turbotryk lancerer prestigebilen Stinger er det for at styrke det koreanske mærkes image. Fed ser den ud, fedt kører den, konstaterer vi her. Men virker tanken inde bagved - sælger en Stinger flere Rioer?