23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilers energimærke skal ændres

Nye biler mister et trin, hvis skalaen forbliver uændret, viser beregninger.

SKILTE Skatteministeren er ved at klare den afgiftsmæssige omregning fra den gamle NEDC til den ny målemetode WLTP for brændstoføkonomi, men det berører ikke selve energimærket. Det er Færdselsstyrelsens domæne.

- Energimærket bør også kalibreres. Vi har rejst emnet over for Færdselsstyrelsen, som er ved at se på det. Der er en god dialog om justeringer, siger adm. dir. Gunni Mikkelsen, De Danske Bilimportører.

Uden en tilpasning risikerer en bil, der er testet efter den ny WLTP-metode, at blive kategoriseret som mindre grøn, selv om den i realiteten kører lige så langt som en tilsvarende NEDC-testet bil, påpeger han.

I gennemsnit ser bilerne ud til at køre cirka 17 procent kortere per liter, når den gamle testmetode erstattes med WLTP - altså på papiret.

Det er kun testen, der er ændret. Bilerne er de samme med samme udledning, når den gamle metode erstattes med den ny.

Energikrav til taxaer
- Energimærkningen og de tilhørende energipile er ikke kun et spørgsmål om at se godt ud i annoncer, hvis bilen eksempelvis får et A+ mærkat. Det har nemlig stor betydning for eksempelvis taxaer, som der stilles energikrav til, understreger Gunni Mikkelsen.

En tilpasning af energimærkningen til WLTP skal være på plads inden årets slutning.

- Indtil 1. januar 2019 er alt forbrugermateriale om energimærkning baseret på NEDC, selv om WLTP er den obligatoriske testmetode for nyproducerede køretøjer. Fra 1. januar 2019 forventes alt materiale at skulle være baseret på WLTP-tallet, oplyser Gunni Mikkelsen.

Dansk særpræg
Energimærkning er det enkelte lands ansvar. Der findes ikke en fælles europæisk standard.

- Energiklasserne er meget forskellige i EU, konstaterer Gunni Mikkelsen.

Det danske system har et yderligere særpræg ved at regne med km per liter, mens EU anvender liter per 100 km.

Tallet for forbruget stiger i gennemsnit med faktor 1,21, altså 21 procent. Det svarer til en reduktion på 17,4 procent i km/liter.

- Hos De Danske Bilimportører synes vi ikke, at de nye WLTP-testede biler skal falde i energiklasse på grund af en ny målemetode. De skal kvalificeres til samme energiklasse som før, da det kun er testmetoden - og ikke bilerne - der ændres. Derfor er vi i dialog med Færdselsstyrelsen om det, slutter Gunni Mikkelsen.

Koster et trin på miljøstigen
Motor-magasinets egen servietberegning illustrerer konsekvenserne, hvis energimærkningens angivelser for km/liter bevares uændrede. Grønne biler bliver gule, og gule biler bliver orange eller røde, når de placeres i lavere energiklasser.

Resultatet ses i tabel 1. De skønnede WLTP-intervaller er for egen regning. De endelige værdier skal fastlægges af Færdselsstyrelsen.

I Motor-magasinet nr. 14 (side 6) omtalte De Danske Bilimportørers afgiftsskøn for fem forskellige modeller. Samtlige fem biler mister et trin ned på energitrappen, hvis skalaen ikke justeres (tabel 2).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078