23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Råd kræver reelle brændstoftal

Literforbruget ved virkelig kørsel bør stå på energimærket, anbefaler Det økologiske Råd

MARKEDSFØRING Det giver en himmelvid forskel for en bilejers benzinbudget, om bilen kører 23,5 km per liter eller 16,4 km/liter i den daglige kørsel.

- Det bør være virkelige forbrugstal, der indgår i overvejelserne ved købet, siger Det økologiske Råds transportmedarbejder, Jeppe Juul, der også er miljøforeningens mand i Transport & Environment i Bryssel.

Når man alligevel er i gang med at udskifte testmetode, bør Færdselsstyrelsen revidere energimærkningen for biler, så det virkelige brændstofforbrug bliver grundlaget, lyder miljøforeningens opfordring.

Den ny metode WLTP er mere retvisende end NEDC, men helt retvisende bliver det først, hvis RDE (Real Driving Emissions, udledning ved virkelig kørsel) indgår, pointerer han.

- Vi har mest af alt brug for retvisende tal. I øjeblikket er det hat og briller med afvigelser på 40-50 procent i forhold til virkelig kørsel. Man bør bruge anledningen til at revidere ordningen, så man giver plads til RDE, siger Jeppe Juul.

Vildledende tal
- Bilfabrikanterne ved udmærket, hvor langt bilerne kører på literen, men de nøjes med de officielle tal, som de manipulerer i forbindelse med testningen for at se så godt ud som muligt, fortsætter han.

- I min optik er det i modstrid med markedsføringsloven i Danmark. Forbrugerne bliver vildledt, når virksomhederne godt ved, at testresultaterne ikke giver det reelle brændstoftal.

EU-kommissionen er i gang med at kigge på rammedirektivet for energimærkning og overvejer, om den vil foreslå ensartede regler for dette område, oplyser Jeppe Juul.

- Når bilindustrien selv ved, hvor langt bilerne kører på literen, så skulle der være plads til at angive det reelle tal på energimærket.

Han henviser til elbiler, som markedsføres med både det officielle NEDC-tal og det reelle tal for energiforbrug.

I det nye system for typegodkendelser, som snart vedtages af EU-institutionerne og kundgøres i EU-Tidende, kan EU-kommissionen dels kontrollere de nationale kontrollanter, dels selv kan tage biler ud til kontrol.

De enkelte lande kan selv kontrollere, om kravene i typegodkendelsen er overholdt.

- Det giver bedre muligheder for at begrænse svindel med brændstoftal, slutter Jeppe Juul.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078