23948sdkhjf

Danskerne vil rigtig gerne køre elbiler

Tre ud af fire danskere mener, at salget af elbiler skal fremmes politisk, viser en undersøgelse fra YouGov. Dansk Elbil Alliance har tre bud på at fremme elbilsalget.

OPBAKNING Danskerne sætter gerne strøm til deres kørsel, viser en undersøgelse foretaget af YouGov for brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance. I forbindelse med den kommende energiaftale har organisationen for elbiler således tre bud på, hvordan politikerne kan øge antallet af elbiler til gavn for klimaet.

Ifølge undersøgelsen mener 73 procent af danskerne, at politikerne skal gøre en særlig indsats for at fremme elbiler, også selvom det koster penge. I en lignende undersøgelse fra 2014 var tallet 66 procent.

Salget stiger

I 1. kvartal 2018 blev der solgt 1067 el- og hybridbiler, hvilket er næsten ligeså mange som i hele 2017, hvor tallet var 1395.

Samtidig svarer 51 procent af dem, der pendler til arbejde i bil, at de vil købe en elbil eller opladningshybridbil, hvis det samlet set ikke var dyrere at køre i elbil eller opladningshybridbil i forhold til en tilsvarende konventionel bil.

- Undersøgelsen viser tydeligt, at danskerne er klar til elbiler som aldrig før. Nu må politikerne iværksætte tiltag, som gør det mere attraktivt at køre elbil. Vi skal have sat strøm til vores transport og gøre den danske bilpark grønnere til gavn for klimaet og luften i byerne, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, til nyhedsbrevet for Dansk Energi.

Tiltag kan øge udrulning

Dansk Elbil Alliance nævner tre tiltag, der kan sætte mere fart på salget af elbilerne. Eksempelvis at sænke firmabilskatten fra 25 procent til 10 procent for elbiler og til 15 procent for opladningshybridbiler.

- Firmabiler kører mange flere kilometer om året end en gennemsnitlig bil, og efter tre til fire år bliver 80 procent af firmabilerne solgt brugt til danske familier. En grøn firmabilskat målretter indsatsen mod biler, der kører mange kilometer og kan spare meget CO2, og det vil sikre et større udbud af grønne, brugte biler til de danske familier, siger Lærke Flader.

Derudover foreslår Dansk Elbil Alliance, at indfasningen af registreringsafgift på elbiler udskydes to år, så de først stiger til 40 procent i 2021 i stedet for i 2019.

- Ved at udskyde indfasningen skaber vi ro om prisen på elbiler, som der har været usikkerhed om på markedet - både for købere og sælgere. Det er der behov for. Særligt nu hvor vi endelig ser et gryende salg igen, siger Lærke Flader.

Fritagelse for elafgift

Det sidste tiltag, som skal sætte salget af elbiler i gear, er, at alle former for vejtransport fritages fra elafgift til udgangen af 2023

- Ved at fritage el til vejtransport fra elafgift sikrer vi, at de biler, som kører længst, får det største tilskud. På den måde målretter vi støtten til de køretøjer, som rent faktisk reducerer CO2-udledningen fra transporten, forklarer Lærke Flader. 

Det viser elbil-undersøgelsen
● 73% af danskerne mener, at politikerne skal gøre en særlig indsats for at fremme elbiler, også selv om det koster penge.
● 51% af dem, der pendler til arbejde i bil, vil købe en elbil eller opladningshybridbil, hvis det samlet set ikke er dyrere at køre i elbil eller opladningshybridbil.
● 18% af danskerne svarer, det er sandsynligt, de vælger en elbil næste gang, de skal købe ny bil.
● 22% procent mener, det er sandsynligt, de køber en opladningshybridbil.
●1007 danskere har deltaget i undersøgelsen, som YouGov har lavet for Dansk Elbil Alliance.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205