23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sådan virker den nye energimærkning

Skatteministerens forslag er en god løsning for at sikre en rimelig overgang til en ny målemetode, mener De Danske Bilimportører.

EJERAFGIFT Bilers brændstofforbrug skal opgøres på en ny, og mere retvisende facon. Derfor skal autobranchen og Skatteministeriet håndtere to tal for brændstoføkonomi, som vejer tungt i registrerings- og ejerafgifter.

Afgifterne tilstræbes at forblive uændrede, når skatteminister Karsten Lauritzen (V) fremsætter og får vedtaget et lovforslag, der bygger bro mellem de to testmetoder.

Hermed lovfæstes forholdet mellem den gamle testmetode - NEDC - og den ny WLTP, som giver et mere korrekt tal for køretøjets energieffektivitet.

Adm. direktør Gunni Mikkelsen, De Danske Bilimportører (DBI), tror ikke, at de to tal skaber forvirring. Han er overbevist om, at forbrugerne/køberne fokuserer på bilens energimærkning, altså brændstofforbrug, den grønne ejerafgift samt bilens samlede pris inklusive registreringsafgift.

- Alle de informationer findes i annonce- og salgsmaterialet, pointerer han.

WLTP-biler fra nytår
I markedsføringen vil der kun blive anvendt ét tal, og skiftedagen bliver formentlig 1. januar 2019. Året ud anvendes km/liter som målt efter den gamle metode NEDC, og derefter baseres markedsføringen på WLTP.

Med lovforslaget anvender man en faktor 1,21 for at kalibrere WLTP - WLTP ganges med 1,21 for at blive omregnet til et "afgiftsmæssigt" NEDC, som kan anvendes i den eksisterende bilafgiftslov. WLTP såvel som den andre tekniske data vil fremgå bilens dokumenter, oplyser Gunni Mikkelsen.

De Danske Bilimportørers skema med fem biler viser, hvordan mekanismen fungerer. Skemaet viser også, hvad der ville ske afgiftsmæssigt, hvis der ikke gribes ind.

NEDC-test ophører i august
- WLTP-testede biler begynder at komme nu, for alle nyproducerede biler skal have en WFLP fra den 1. september i år. Formålet med korrektionsfaktoren stiller forbrugerne lige, uanset om de køber en bil testet efter den ene eller den anden metode, siger Gunni Mikkelsen.

De nye biler med et WLTP-tal har et kalkuleret NEDC-tal, som den danske afgiftsberegning er baseret på. Hvis WLTP-tallet er 13,2 km/liter, er NEDC-tallet 16 km/l efter afrunding. Det sidste tal anvendes i de afgiftsmæssige beregninger.

- Danske bilister skal ikke betale mere i registreringsafgift og staten skal ikke indkræve større provenu, fordi man ændrer en testmetode, som i øvrigt giver forbrugerne et mere realistisk billede af bilens forbrug, erklærer Gunni Mikkelsen.

- Effekten på den grønne ejerafgift i bilens levetid - cirka 15 år - er stort set af samme størrelse som på registreringsafgiften. Hvis man ikke gør det her, så smuldrer afgiftslettelsen i 2017 mellem hænderne, understreger han.

Forberedt i et år

- Vi havde den første kontakt med Skatteministeriet for over et år siden, for vi vidste, at dette (WLTP, red.) kom.

- Vi tror ikke, at partierne bag afgiftsnedsættelsen i efteråret er interesseret i afgiftsstigninger. Det er vi heller ikke, så vi har selvfølgelig gjort opmærksom på de problemstillinger, det måtte komme.

- Det er et emne i alle lande i Europa. Vi ønsker blot at ændringen i testmetoder er neutral i forhold til bilafgifterne, siger Gunni Mikkelsen.

Faktor 1,21
Korrektionsfaktoren på 1,21 er et resultat af en undersøgelse, som EU-kommissionens forskningscenter JRC har lavet.

Tallet er et gennemsnit. Skatteministerens lovudkast indeholder en klausul om, at omregningen overordnet ikke må føre til, at den ny metode indbringer mere i afgift end tilfældet ville være med NEDC.

Branchen vil holde øje med, om der er behov for at justere op eller ned, når de faktiske tal indløber, oplyser Gunni Mikkelsen.

- Næste år har vi de faktiske tal og vil se, om korrektionen var rigtig eller om der er behov for en anden justering op eller ned. Den ny lov er mere forbrugervenlig og giver et mere korrekt tal, og så skal forbrugerne ikke opleve hverken prisstigning eller prisreduktion. De skal opleve et gennemsnitligt set konstant afgiftsniveau, slutter Gunni Mikkelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.145