23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Minister freder synsloven

Omstridt forslag om yderligere liberalisering afvises af transportministeren.

SYNET Modstanderne af en yderligere liberalisering af synsloven kan juble, for transportminister Ole Birk Olesen (LA) afviser nemlig, at han vil ændre i loven. Helt konkret handler det om paragraf 6, der fortæller, at man ikke må syne biler, hvis man erhvervsmæssigt reparerer biler - det vil sige, at et autoværksted ikke må foretage bilsyn og omvendt.

Færdselsstyrelsen har med udgangspunkt i EU længe haft planer om at skære paragraffen væk og åbne op for en yderligere liberalisering. Men umiddelbart lader det ikke til, at den nuværende transportminister har planer om at følge det spor.

I et kortfattet svar til transportordfører Rasmus Prehn (S) fra 16. marts svarer Ole Birk Olesen meget kort: ’Jeg har ikke planer om en ændring af synslovens § 6.’

Også SMVdanmark har på baggrund af en stribe af sine medlemmer været med til at sammenstykke et længere brev til ministeren, hvor branchen opremser de farer, der kan være ved at nedbryde de vandtætte skotter mellem synsvirksomheder og autoværksteder. Til det brev svarer ministeren:

’Tak for jeres (SMVdanmark og dets medlemmer) henvendelse af 12. marts 2018 om synsloven. Jeg sætter stor pris på at blive orienteret om branchens holdning. Jeg kan oplyse, at jeg ikke har planer om at ophæve forbuddet i synslovens § 6. Endvidere skal jeg bemærke, at Færdselsstyrelsen har oplyst, at de løbende holder møder med branchen, og at der den 1. februar 2018 blev holdt et møde med dele af synsbranchen, hvor det blev oplyst, at forbuddet i synsloven ikke vil blive ophævet’.

Godt for branchen
Det strider noget i mod de politiske udmeldinger, der tidligere har været fremført af Færdselsstyrelsen på baggrund af et EU-direktiv, der baserer sig på en dom fra EU-Domstolen tilbage i 2009. Den bunder i handelsvilkårene i Portugal, og siden da har der været en række juridiske afvejninger og debatter frem og tilbage, også her i landet om øget liberalisering af området.

Forslaget er af flere blevet vurderet til at have lige så vidtrækkende konsekvenser, som den store liberalisering af synsområdet, som i Danmark trådte i kraft i 2005. Men det yderligere tiltag har mødt modstand fra start. Blandt andre fra Dansk Bilbrancheråd, hvor direktør Erik S. Rasmussen er både glad og lettet over ministeren nye udmelding.

- I vores optik, og i øvrigt fra et meget bredt udsnit af den danske autobranche, har det her hele tiden været en vanvittig idé. Det har fra starten været meget svært at afkode, hvordan det her også juridisk har haft gang på jord. Så det er da en klar lettelse, at ministeren og embedsfolkene har lyttet til os, siger Erik S. Rasmussen.

Hos chefkonsulent Kristian Bech fra SMVdanmark er man som Dansk Bilbrancheråd lettet:

- Der her er godt for branchen, og det er med til at beskytte forbrugerne. Man kan sige, at den mest væsentlige og yderligere liberalisering af vores synslov nu er standset. Og det er godt, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.131