23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gearkasse-skyllere skal bruges varsomt

Mange værksteder har indkøbt udstyr til at rense automatgearkasser, men man skal tænke sig godt om, lyder ekspertråd.

OLIESKADER Umiddelbart lyder det som en god idé: giv automatgearkassen en rensning, skift olien og giv gearene et meget længere liv. Mange værksteder er sikkert blevet mødt med udbydere af de såkaldte ATF-maskiner, der kan skifte olien på automatgearkasserne på en ’nem og effektiv måde’. Men her skal man være meget påpasselig, da forkert brug kan resultere i en ødelagt gearkasse og en stor ekstraregning for det værksted, som har udført rensningen. Det mener Jonas Sejersen, som er indehaver af B-K Auto i Risskov ved Aarhus. Her har man 45 års erfaring med specialarbejde inden for gearkasser.

- Jeg oplever desværre, at mange mekanikere, som ikke har erfaring med automatgear, køber sådan en maskine og bliver stillet i udsigt, at de nærmest med tryk på en enkelt knap kan tilføre nyt olie og rense gearkassen helt uden yderligere problemer. Men sådan går det bare langt fra, og i værste fald kan det betyde store efterregninger for værksteder, der ikke tænker sig om, fortæller Jonas Sejersen fra B-K Auto.

Sagen er nemlig, at hvis man udskifter olie på en moderne automatgearkasse, er der en række forbehold, man skal tage, før man blot kaster sig ud i opgaven. Først og fremmest skal man have helt tjek på, hvordan gearkassen er opbygget i forhold til placering af oliefiltre.

- Problemet ligger ikke i selve maskinerne til at skylle og rense, men mere i det, at mekanikerne ganske enkelt ikke bliver vejledt godt nok i at betjene dem. Og ikke mindst at efterse den olie og de fragmenter, som skylles fri ved processen. Her kan oliefilteret blive fyldt, og så kan det blive rigtig dyrt, siger Jonas Sejersen.

Vi tager vores ansvar
Hos Christonik, der er en af de virksomheder, som gennem den senere tid har solgt de såkaldte ATF-maskiner til mekanikere og værksteder i Danmark, forstår man godt den skepsis, Jonas Sejersen fremfører. Det fortæller Henrik Christoffersen, der er kørende konsulent og som i flere år har arbejdet med netop gearkasser.

- Jeg fornemmer en klar usikkerhed på visse værksteder, når det handler om at rense automatgearkasser. Og jeg forstår det godt, for det kan være en større omgang, når man går i gang med gearkasser, der har gået mange kilometer. Men for mig at se kan mange af problemerne undgås, hvis man følger de basale vejledninger fra producenterne. Blandt andet når det handler om at udskifte olie, olietyper og oliefiltre, fortæller Henrik Christoffersen.

Han mener dog, at man hos Christonik gør, hvad man kan for at klæde mekanikerne bedst muligt på, inden de bliver overladt til ATF-maskinerne.

- Men jeg må også bare sige, at vi nogle gange møder mekanikere, som skærer svingene lidt for meget. man er nødt til at være meget nørdet, når man går i gang med en operation som det her. Og det at være nørdet kræver altså også, at man respekterer de guidelines, som findes i forlængelse med opbygningen og servicering af gearkasserne, siger Henrik Christoffersen.

Brug nu håndværket
Tilbage hos Jonas Sejersen vil man ikke male en hvis herre på væggen. Han bliver bare frustreret på håndværkets vegne, når han ser eksempler på gearkasser og oliefiltre, hvor det er tydeligt, at den pågældende mekaniker ikke har brugt det grundlæggende håndværk.

- I de værste eksempler er det meget tydeligt, at man simpelthen har været for sjuskede, når det kommer til at analyse den olie, man har forsøgt at udskifte. Man har undladt at bruge det helt basale håndværk og i stedet lukket øjnene og håbet på det bedste. Det går også godt, lige indtil kunden kører væk, hvorefter man risikere at brænde en kobling af eller på anden måde overbelaste gearene, fortæller Jonas Sejersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.234