MODSVAR Da Motor-magasinet møder Lars Eegholm, direktør for det nye Dribe, på industrivejen Turbinevej i Søborg, er det under ganske ydmyge forhold. En masse kontorer står tomme, men i ’snakken på gangen’ med direktøren er det klart, at han har en klar vision for Dribe - det skal være stort, det skal rumme både leasing til private, erhverv og på sigt kunne sælges som platform til landene omkring os.
Så de tomme kontorer skal nok blive fyldt ud, mener direktøren. Men lad os lige starte et andet sted: hvorfor nu egentlig navnet ’Dribe’, og hvordan ser hele skelettet ud, når snakken falder på forhandlere, værksteder og de kunder, som skal kaste sig over Semlers modsvar i kampen om fremtidens bilkund er.
Som en stamme
Lars Eegholm viser hen til et stort køkken, byder på en kop kaffe og starter så fortællingen om den store satsning, der meget forsimplet sagt giver adgang til mere eller mindre hele Volkswagen-familiens garage - lige fra en VW Polo og til en Lamborghini.
- Navnet Dribe er faktisk en sammentrækning af Drive og Tribe. Altså en stamme og et fællesskab med biler. Dribe er samtidig bygget helt digitalt og i vores app, hvor man vælger den bil, man har brug for. Man abonnerer på bilen i 30 dage og betaler et medlemskab. Alt andet undtagen brændstof er inkluderet. Og når man i garagen har udvalgt en bil, så er det den konkrete bil, man får. Ikke en lignende i samme klasse, men netop den bil, fortæller Lars Eegholm.
Et af de ord, direktøren gentager i sin indledende fortælling om Dribe er ’gennemsigtighed’. Ifølge Lars Eegholm er leasing og bilabonnementer på mange måder en meget håndgribelig finansieringsform, der for forbruger gør hver måned overskuelig.
- Vi ville fra starten levere et produkt, der tager alt med, undtagen brændstof. Det skal man vide som bruger af Dribe. Det gør også, at den fleksibilitet, som vi tilbyder med 30 dages leasing, bliver overskuelig. Man behøver ikke sidde og regne efter. Men kan se det direkte i garagen. Det er vigtigt for os, forklarer Dribe-direktøren, der har en fortid hos blandt andre LeasePlan.
Alle dem bag platformen
Men det at lave en app er én ting. Noget andet er at bygge det store setup, som hele platformen bygger på. Det vil sige udleveringssteder, teknologi i bilerne, værksteder og bilens pension. Hvis vi starter ved det første, så foregår udlevering i øjeblikket på Turbinevej 9 i Søborg lidt uden for København, men det skal på sigt sprede sig.
- Og så er vi ved teknologien i bilen, for vi har ladet os inspirere af andre mobilitetskoncepter. Hele processen fra at en bruger bliver medlem og booker bilen sker i appen. Og når man henter bilen, åbner man den også med appen, fortæller Lars Eegholm.
Hvad hvis jeg gerne vil køre væk i en Lamborghini? Den henter jeg næppe på en afsides p-plads eller foran plantecentret ved Bilka?
- Nej, det er klart, at der ved nogle af de meget dyre biler vil være personlig udlevering, for det er særlige biler. Men vi har testet systemet på en række modeller, så teknisk er det muligt. Og vi vil starte i København, Odense, Aarhus og Aalborg, er planen, siger han.
Og så er vi ved værkstederne. Det felt svarer Lars Eegholm kortfattet på:
- Her adskiller Dribe-bilerne sig ikke fra alle mulige andre biler, der cirkulerer rundt i vores koncern. De skal naturligvis også overholde serviceintervallerne. Dribes bilabonnementer inkluderer både service- og reparationsaftale.
Sidste punkt er bilernes pension. Hvad sker der, når biler sælges?
- Nogle biler går ud til retailleddet, nogle sælges på auktion og andre eksporteres. Det er der i forvejen en velfungerende kanalstrategi for.
Platform kan sælges
Mobile platforme er i stigende grad slagmarker, hvor udbydere kæmper om at tiltrække og fastholde kunderne. Tænk blot på styresystemer til smarthones, sociale medier og betalings-apps som MobilePay. Nogle systemer er så populære, at de ender med at være attraktive for andre end dem, der oprindelig udviklede dem.
- På den lange bane skal Dribe være så godt et produkt og en salgsplatform, at også udlandet vil vise interesse for den. Som med andre mobile og digitale løsninger begrænses den jo ikke rigtig af andet end sprog. Desuden er app’en udviklet i USA og så tilpasset her i Danmark. Og i princippet kan den jo tilbyde alt fra biler, motorcykler, lastbiler, droner og hvad ved jeg. Alt er muligt, fortæller Lars Eegholm.
Nu kommer Semlers store leasing-modsvar
Platformen Dribe er klar med 30 dages leasing af alt fra en VW Polo og til en Lamborghini. Vi går bag om platformen, der både skal rumme privatbiler, erhvervsbiler og på sigt skal kunne sælges til udlandet.