23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilvarmer på el er godt for mekanikeren

Elektriske varmere er langt nemmere at installere på værkstederne end brændstofdrevne, lover producent.

ELDRIFT Det er ikke kun på drivlinjefronten, at el byder sig til som et stadig mere seriøst alternativ til forbrændingsmotoren - også når det kommer til bilvarmere er eldrevne systemer på vej frem. Det fortæller producenten Eberspächer.

Og umiddelbart er det godt nyt for værkstedet, hvis man vil reducere arbejdstiden. Som det er i dag tager det omkring otte timer at eftermontere en brændstofdreven bilvarmer. Med en elektrisk bilvarmer tager samme proces i omegnen af tre timer. Det fortæller Jørgen Elhom, der er regionsansvarlig hos Eberspächer Danmark.

- Meget lavpraktisk er den elektriske bilvarmer langt mindre, så den er nemmere at placere. Den elektriske model har en tilkoblet cirkulationspumpe, som sørger for at cirkulere det opvarmede kølevand. Og varmen kan fordeles meget jævnt til den opvarmede motor. Systemet kan også nøjes med at opvarme dele af motoren, hvis der skulle være brug for det, fortæller Jørgen Elholm.

Han understreger, at det er nyt i sammenhæng med elektriske bilvarmere, at de kan håndtere hele kølevandskredsen. Dog kræver det naturligvis, at man har adgang til et strømstik med 230 volt for at fodre systemet, der sikrer både motorvarmen, kabinevarmen og vandpumpens funktion.

De elektriske bilvarmere kommer med forskellig effekt på mellem 1200 og 1850 watt. Det kræver omkring 2 kW og kan tilsluttes et normalt 10 ampere vægudtag, så der ifølge producenten ikke sker overbelastninger.

Dog kan det være svært at se, hvorfor man med milde vintre (for det meste) her i Kongeriget har brug for en bilvarmer til på forhånd at give motoren en lun opstart.

Men selv om det ikke nødvendigvis fryser 20 grader hver morgen i Danmark, er slitage på motorens komponenter til at tage og føle på, mener Eberspächer-manden.

- I gennemsnit slider en koldstart lige som meget på motoren, som ca. 70 kilometers kørsel. Så det er hårdt for bilen, når den skal yde helt kold. Kombinerer man det med en elektrisk varmer, som jo ikke udleder nogle former for udstødningsgasser eller støjer, kan man reducere både forbrug og slid, siger Jørgen Elholm og tilføjer:

- Derfor synes jeg, at bilvarmere har en klar plads i autobranchen, også i Danmark med milde vintre. Og det er et marked for eftermontering, der ligger rigtig stabilt med en pil opad, siger han.

Dog vil han af konkurrencehensyn ikke ud med de konkrete salgstal for Danmark eller de nordiske lande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203