23948sdkhjf

Påsken påvirkede salget i marts

Bilsalget i marts bar præg af tidlig påske og placerer sig under sidste års rekordsalg. Salg et af SUV’er fordoblet på to år.

TAL 19.757. Så mange personbiler er kørt ud på vejene i marts og i første kvartal blev det til 56.952. Det er 3.002 færre biler og ca. 13 procent under de 22.759 biler, der blev solgt i marts sidste år - altså et betydeligt fald, og ser man samlet på første kvartal, drejer dig sig ligeledes om ca. 3000 biler, men for kvartalet blot 5 procent mindre end året før.

Et kig tilbage i tiden viser, at marts sidste år faktisk var den næstbedste måned for salget af personbiler - nogensinde. For et år siden blev der således solgt 19 procent flere end året før (marts 2016). Den nærmeste forklaring på de store udsving, er derfor sæsonudsving og primært den tidlige påske - sidste år var der 23 arbejdsdage i marts og i år blot 20 og fratrukket de tre dage før påske, er vi nede på blot 17 dage.



Holder man marts måneds salg af personbiler op mod februar, ses en stigning på lidt under 13 procent og 2479 flere biler kom altså ud at køre i marts.

De Danske Bilimportører ser derfor ikke noget alarmerende ved tallene, og salget har da også været ganske pænt stigende siden efterårets reduktion af bilafgifterne. Her blev der konstateret en stor interesse for at anskaffe biler, og samtidig en øget efterspørgsel på de lidt større biler.

Direktør i De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen udtaler:

- Marts blev betydeligt lavere end sidste års salg, som dog også var rekordhøjt. Vi anser udsvinget for primært at skyldes sæsonudsving - altså påsken i år - og oplever generelt en rigtig stor interesse for at anskaffe ny bil og endda større biler end tidligere. Selvfølgelig ville det være dejligt hele tiden at sætte rekorder, men der er nogle naturlige udsving og så længe bilsalget ligger på et højt niveau, er vi ganske tilfredse hos De Danske Bilimportører.

Læs også: Danskerne i Paris

Salg af SUV’er fordoblet
Hvad angår segmentfordelingen, altså hvilke typer og størrelser af biler, danskerne køber, ses der: Færre af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er - primært blandt de såkaldte crossovers.

Det er dermed et billede på den generelle tendens: nemlig at danskerne har anskaffet sig lidt større biler. J-segmentet med de populære SUV’er og crossovers hitter stadig hos danskerne - salget af SUV’erne er steget med ca. 45 procent fra marts 2017 til nu.

Mikrobilernes andel er faldet fra ca. 19 procent for to år siden, til nu kun at udgøre 9 procent i marts 2018. De mindre biler i B-segmentet udgør fortsat den absolut største klasse og ligger altså stabilt på ca. 26 procent af markedet. Der er et mindre fald i den lille mellemklasse (C-segmentet) fra 18-20 procent de seneste år til nu at være 16 procent.

Den store mellemklasse (D-segmentet) udgør stabilt ca. 10 procent af kundernes efterspørgsel. Højdespringeren er crossovers i SUV’ernes J-segment. Fra at udgøre ca. 15 procent af markedet for to år siden, er andelen steget til 21 procent i de seneste 12 måneder - og i marts blev det til hele 28 procent. Altså næsten en fordobling fra for to år siden.

Læs også: Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Der er rigtig mange forskellige biler i J-segmentet, men fælles for dem, er en høj bil sammenlignet med de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchbacks: den er lettere at komme ind og ud af, har en høj siddeposition, der er god plads generelt og som fører har man et godt overblik - noget mange værdsætter.

- Danskerne anskaffer sig generelt lidt større biler. Vi er overbeviste om, at de gode økonomiske forhold i Danmark og de seneste lettelser i bilafgifterne, har givet mange flere mulighed for at anskaffe sig den bil, de enten reelt har behov for eller lyst til, hvilket ikke tidligere var muligt på samme måde - en udvikling, vi naturligvis glæder os over hos De Danske Bilimportører, siger Gunni Mikkelsen.

Generelle Top 10 lister
I marts måned slog Nissans Qashqai den populære Peugot 208 af pinden, som ellers har været danskernes mest foretrukne bil de seneste mange måneder. Med et salg på 1.057 styks Qashqai, illustrerer det tendensen med, at danskerne for alvor har taget SUV’erne til sig. Peugot 208 kom altså ind på en 2. plads med 809 solgte og Volkswagens Golf kom ind på en 3. plads med 626 solgte.

Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot og Toyota.

Læs også: Biløkonomer på offroad med Scania

Lidt mere el
Det blev solgt 93 elbiler i marts. Dermed er salget i første kvartal oppe på samlet 168, hvilket må siges at være betydeligt mere end de 46, der kom på vejen i den samme periode sidste år.

252 nye plug-in hybridbiler kom på vejene - det samme niveau som februars 244. I første kvartal er vi nu allerede oppe på 850 biler, som til sammenligning er et stykke over hele sidste års salg på 651 plug-in hybrider.

- Det er bestemt en positiv udvikling, men ikke desto mindre er det jo fortsat meget få biler sammenlignet med de konventionelle af slagsen. For at sikre en fortsat udbredelse af de mere miljøvenlige biler, er det vigtigt, at markedsvilkårene forbliver stabile, for der kommer hele tiden nye modeller på markedet, lyder det fra Gunni Mikkelsen

Også gang i salg af varebiler
Der kom 2779 nye varebiler ud at køre i marts - det er knap 14 procent flere end i februar. I forhold til marts sidste år, er det dog et fald på 889 varebiler, men igen er vi som med personbilerne ude i sæsonudsving - altså påskens placering i marts med kun 17-20 arbejdsdage mod 23 sidste år. Det udsving koblet med, at salget i marts sidste år var meget højt.

Læs også: Brandudslag i august årsag til dyk

Samlet for første kvartal er der i år kommet 7797 varebiler på vejene mod 8854 sidste år - altså et fald på 12 procent, men faldet for januar-februar var alene blot på knap 3 procent mod året før, så igen er sæsonudsvinget den umiddelbare forklaring.

- Vi er fint tilfredse med salget af varebiler: vi ligger generelt på et meget højt niveau, og nogle udsving mellem de forskellige måneder, får os ikke til at ændre på den opfattelse. Det helt generelle aktivitetsniveau i erhvervslivet, som er den primære aftager af varebiler, er fortsat højt. Derfor forventer vi også stadig et stort behov for varebiler," udtaler Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.

Der er nogle mindre udsving mellem de forskellige varebilssegmenter (vægtklasser). For varebilsklassen op til og med 2500 kg totalvægt, blev salget i første kvartal 2.591. Det er ca. 33 procent af varebilsmarkedet og et lille fald fra sidste års andel på 35 procent. For vægtklassen 2501 - 3490 kg i totalvægt, blev salget på 3657 varebiler for første kvartal og med ca. 47 procent af varebilerne, er det den største andel og stort set samme andel for samme periode året før.

Der blev solgt 1549 varebiler i årets tre første måneder i vægtklassen på 3.500kg, hvilket er en stigning på 7 procent i forhold til året før og vægtklassen udgjorde ca. 20 procent af varebilerne: en ganske pæn stigning fra sidste års 16 procent.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Du holder da weekend-åbent?

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Smart! Kodning sker via nettet

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.343