23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvorfor leveringsomkostninger på brugte biler?

Det er skjult avance og på høje tid, at nye regler kan gøre markedet mere gennemsigtigt, mener FDM som svar på DBFU-indlæg.

BILSALG Nye regler betyder, at landets bilforhandlere fra 1. april over for forbrugere skal oplyse bilens samlede pris - leveringsomkostninger inklusive - i annoncer og på prisskilte.

Direktør i DBFU Karl-Ove Pedersen (KOP) siger til Motor-magasinet, at han forventer, det vil føre til faldende indtjening for bilforhandlere. Er forventningen korrekt, er det kun på tide, at reglerne om oplysning om samlet pris indføres for bilbranchen. For det understreger, at den hidtidige praksis har været egnet til prissløring til skade for forbrugerne. Helt på samme måde som når eksempelvis værkstedspriser oplyses uden moms.

Forbrugerne har i almindelighed behov for en entydig pris. Altså en oplysning om det, varen reelt koster. Det er også fair. Det princip sikres helt generelt af markedsføringsloven, og konkret i forhold til leveringsomkostninger af den nye prismærkningsbekendtgørelse, der blev offentliggjort umiddelbart før årsskiftet.



FDM har længe talt for, at bilers priser skal oplyses som ’alt inklusive’, som det også gælder for langt de fleste andre varer. Derfor er vi meget tilfredse med den nye regel, som vi har kæmpet for i årevis.

Behovet for regelændringen og synliggørelsen af bilens reelle pris har tilsyneladende været helt reelt, hvis DBFU nu mener, at alene måden forhandlere skal oplyse priser på over for deres kunder kan føre til fald i indtjeningen.



Men hvad er leveringsomkostninger egentlig, når vi taler om netop brugte biler? I almindelighed har FDM svært ved at se rimeligheden i leveringsomkostninger på op mod 4000 kroner for selv ældre og relativt billige biler. Derfor mener vi også, at leveringsomkostninger på brugte biler mere har karakter af en skjult avance. Det understreger, at der er behov for en oplysning om samlet pris.

FDM har intet imod, at forhandlere tjener penge på salg af biler. Men de udgifter, en forhandler måtte have til at vaske, støvsuge og på anden måde klargøre en brugt bil, afspejler sig vel allerede i bilens pris. Derfor må vi som bilisternes forbrugerorganisation også spørge, hvad man som køber egentlig får for de mange tusinde kroner?

Udgifter til ejerskifte og nummerplader, hvis bilen ikke allerede har dem, kan i hvert fald ikke retfærdiggøre omkostninger i den størrelsesorden.



Når en bils annoncerede pris fremover skal udtrykke det, bilen koster - leveringsomkostninger eller ej - giver det netop bilforhandler og forbruger god anledning til at drøfte, hvad forbrugeren reelt får for pengene. Det medfører gennemsigtighed, og det øger konkurrencen.

Vel at mærke konkurrence til gavn for både forbrugere og de indbyrdes konkurrerende bilforhandlere.

Lennart Fogh, afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143